حاشیه های ناتمام جاده مخصوص با خبر عزل و نصب مدیران
طبق روال هفته های اخیر، امروز هم خبری جدید در خصوص مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور منتشر شد؛ شیخ زاده به عنوان مدیر جدید سایپا معرفی شده است و فعلاً خبری از تغییر مدیرعامل ایران خودرو، علیمردان عظیمی، نیست. اینکه چرا و به چه علت به این اخبار دامن زده می شود یک بحث است. بحث دیگر اینکه آیا اصلاً این دو خودروساز نیاز به تغییر دارند و با آمدن فرد جدید اتفاق خاصی می افتد؟
به گزارش پایگاه خبر اسب بخار، به نظر می رسد که حاشیه های ناتمام جاده مخصوص با خبر عزل و نصب مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور تمامی ندارد. طی هفته های اخیر بارها و بارها رسانه های مختلف افراد متفاوتی را به عنوان مدیران جدید معرفی و اعلام کرده اند که به زودی تودیع معارفه برگزار می شود. گذشته از درست یا غلط بودن این اخبار، با توجه به وضعیت فعلی آیا واقعاً فرقی می کند که چه کسی سکان هدایت سرخابی ها را در دست داشته باشد.
هفته پیش این گزارش به سرعت در شبکه های مجازی دست به دست شد: «خبرهای رسیده از منابع آگاه نشان میدهد قرار است جواد توسلی مهر با نارنجی پوشان جاده مخصوص خداحافظی کند؛ این درحالی است که خانه تکانی شدید توسلی مهر در روزهای آخر سال ۱۴۰۲ و تغییر مدیران عامل زیرگروه این شرکت حسابی سروصدا به پا کرد و مدیریت او را از همان ابتدا با چالش همراه کرد.»
توسلی مهر از حمایت ویژه «غلامحسین اسماعیلی» رئیسدفتر رئیسجمهور دولت قبل و محسن منصوری معاون اجرایی در دولت رئیسی برخوردار بود، اما حالا باید جای خود را به نفر جدید مد نظر دولت پزشکیان بدهد.
به نظر می رسد سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه های جدیدی برای خودروسازی کشور دارد و این برنامه ها را باید با بهکارگیری نفرات جدید در ایران خودرو و سایپا پیش ببرد. هر چند کارنامه توسلی مهر در سایپا مورد رضایت وزیر صمت نبوده است.
منابع آگاه به تابناک اعلام کرده اند که قرار است بهمن حسین زاده از اعضای هیئت مدیره سایپا کاشان به جای توسلی مهر به این خودروسازی معرفی شود؛ این درحالی است که حسین زاده در رزومه کاری اش تخصص اجرایی در حوزه خودرو دیده نمی شود.
در کارنامه حسین زاده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل به چشم می خورد و پس از آن، با دستور رضا رحمانی، وزیر صمت سابق مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران می شود و پس از آن به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) وارد هیئت مدیره گروه خودروسازی سایپا شده است که سال گذشته از این سمت برکنار شد. البته او از اردیبهشت ماه امسال سودای ریاست بر صندلی گروه خودروسازی سایپا را در سر می پروانده است.
اکنون باید دید ورود حسین زاده به سایپا قرار است چه تغییراتی را در این شرکت و زیرمجموعه هایش رقم بزند که احتمالاً در آینده ای نزدیک باید منتظر تغییرات ساختاری در شرکت سایپا و زیرمجموعه های آن باشیم.
به نظر می رسد برخلاف روال معمول در دولت های قبل، اینبار تغییرات در دو خودروساز بزرگ کشور از سایپا شروع می شود و پس از آن قرار است علمیردان عظیمی که کارنامه ای به مراتب ضعیف تر از توسلی مهر در ایران خودرو داشته است برسد.
با برکناری قریب الوقوع عظیمی از مدیرعاملی ایران خودرو، اسامی مختلفی به عنوان مدیرعامل جدید مطرح شده است که به نظر می رسد سه نفر شانس بیشتری نسبت به بقیه دارند.
سال ۱۴۰۳ با نام جهش تولید با مشارکت مردم عجین است، اما این شعار اقتصادی در برنامه های مدیرعامل ایران خودرو جایی نداشته و شنیده ها خبر از برکناری عظیمی می دهد.
علیمردان عظیمی از اسفند ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم سکاندار ایران خودرو شد و تا امروز بیش از یک سال و نیم است مدیرعامل بزرگ ترین خودروساز کشور است، اما خروجی مدیریت عظیمی در ایران خودرو، به گونه ای بوده که این شرکت از یک سو، با افزایش ضرر و زیان و از سوی دیگر، با افت تولید و کیفیت محصولات خودرویی مواجه شده است. روندی که در نهایت نمره مردودی برای آقای مدیرعامل به همراه داشته است.
این در شرایطی است که با تغییر وزیر صمت و حضور محمد اتابک در وزارت صنعت، معدن و تجارت و حکم وی برای فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل ایدرو، خبرهای رسیده به تابناک، از برکناری قریب الوقوع عظیمی از مدیرعاملی ایران خودرو حکایت دارد.
عظیمی که از ضعیف ترین مدیران عامل ایران خودرو در چند دهه اخیر بوده است و این شرکت خودرویی را تا آستانه اخراج از بازار سهام برده بود، حالا باید برای جلسه تودیع و معارفه در جاده مخصوص آماده کند.
مدیرعامل جدید ایران خودرو در دولت پزشکیان چه کسی است؟
پیگیری های تابناک از منابع مطلع در حوزه خودرویی وزارت صمت و ایدور نشان می دهد که در حال حاضر نام پنج نفر به عنوان گزینه های روی میز هیئت مدیره ایران خودروست. افرادی که با صنعت خودرو آشنایی دارند و به ترتیب احتمالِ ریاست بر ایران خودرو به شرح زیر هستند:
۱- محمدحسین محمدزاده
محمدزاده اسفند سال قبل با حکمی از سوی عظیمی مدیرعامل ایران خودرو به عنوان مدیرعامل ایران خودرو دیزل منصوب شد و حالا با گذشت هفت ماه، نامش در میان گزینه های اصلی مدیرعاملی ایران خودرو مطرح شده است.
۲- مهدی صادقی نیارکی
صادقی نیارکی در حال حاضر نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران است و پیش از این در دولت سیزدهم با حکم معاون وزیر صمت به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه ایدرو منصوب شده بود. صادقی همچنین در سال ۱۳۹۹ و در دولت روحانی با حکم مدرس خیابانی، به عنوان معاون امور صنایع وزارت صمت مشغول به کار شده بود.
۳- کیانوش پورمجیب
پورمجیب از سال ۱۳۸۱ در گروه ایران خودرو مشغول به کار است و تابستان سال گذشته به عنوان مدیرعامل ساپکو منصوب شد، شرکتی که مسئولیت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو را بر عهده دارد و حالا پورمجیب سومین گزینه روی میز برای مدیریت ایران خودروست.
۴- جواد سلیمانی
سلیمانی از مدیرانی است که سابقه مدیرعاملی در خودروسازی سایپا و پتروشیمی تبریز را در کارنامه کاری خود دارد. وی که در دولت روحانی به عنوان مدیرعامل سایپا فعالیت داشت، پس از سه سال در زمستان ۱۴۰۰ به یکباره از سایپا خداحافظی کرد.
۵- حمید مرادی
مرادی سال ۹۶ با حکم یکه زارع به عنوان قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو منصوب شد. وی طی این سال ها مدیرعاملی شرکت های تام ایران خودرو و پالایش نفت جی و پتروشیمی جم را بر عهده داشته است و حالا نامش در میان گزینه های مدیرعاملی ایران خودرو دیده می شود.»
با این حال در جدیدترین خبر، نام این افراد دیگر به چشم نمی خورد و گویا به طور کل داستان قرار است با شخصیت و قصه دیگری پیش برود. بر این اساس فعلاً خبری از اسامی یادشده نیست و آنگونه که عنوان شده است، شیخ زاده به جای توسلی مهر سکان هدایت نارنجی پوشان را در دست می گیرد و فعلاً خبری از تغییر مدیرعامل ایران خودرو نیست.
این که تا چه اندازه این اخبار صحت دارد یا ندارد مشخص نیست، اما یک پرسش در این سال ها بی پاسخ مانده است و به نظر می رسد همچنان بدون جواب خواهد ماند. آیا واقعاً با تغییر مدیران ارشد این دو خودروساز، اتفاق خاصی خواهد افتاد؟ یا اینکه شایعات سهم این گروه و آن گروه صرفاً دلیل این تغییرات است؟
ایران خودرو سایپا مدیرعامل سایپا
source