در هفته گذشته، افزایش 15 تا 30 درصدی قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا خبرساز شد. این اقدام که به نظر میرسد با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و در راستای اصلاح ساختار قیمتگذاری خودروها انجام شده است، تأثیرات مهمی بر بازار خودرو و صنعت داخلی گذاشته است. هرچند این تغییرات برخی واکنشها را برانگیخته، اما شواهد نشان میدهد که اجرای این مصوبه ضروری بوده و میتواند در درازمدت منافع قابلتوجهی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان واقعی داشته باشد.
یکی از معضلات اصلی بازار خودرو در سالهای اخیر، تفاوت فاحش قیمت کارخانه و بازار آزاد بوده است. این اختلاف، فضایی برای واسطهگری و سودجویی دلالان ایجاد کرده بود که نه تنها به زیان مصرفکنندگان واقعی، بلکه به ضرر تولیدکنندگان نیز تمام میشد. افزایش اخیر قیمت کارخانهای، توانسته این شکاف را تا حدی کاهش دهد و منافع حاصل از فروش خودرو را به جای دلالان، به جیب تولیدکنندگان و مصرفکنندگان واقعی برگرداند.
یکی از نگرانیها درباره این اقدام، احتمال جهش قیمتها در بازار آزاد بود. اما بررسیها نشان میدهد که افزایش 30 درصدی قیمت کارخانهای، تأثیر بالایی بر بازار آزاد نگذاشته و التهاب پیشبینیشده رخ نداده است. به نظر میرسد که بازار خودرو در حال تنظیم خود با شرایط جدید است و این اقدام میتواند در بلندمدت تعادل بهتری ایجاد کند.
لزوم تکمیل اصلاحات با واردات و کاهش تعرفهها
با وجود نکات مثبت این تصمیم، یک نکته حیاتی نباید فراموش شود: افزایش قیمت محصولات داخلی باید با سیاستهای مکملی همراه باشد. یکی از این سیاستها، تسهیل واردات خودرو و کاهش تعرفههای وارداتی است.
واردات خودروهای خارجی میتواند رقابت سالمی در بازار ایجاد کند و خودروسازان داخلی را به سمت بهبود کیفیت و نوآوری سوق دهد. در شرایطی که مصرفکنندگان برای خودروهای داخلی مبلغ بیشتری پرداخت میکنند، این انتظار وجود دارد که کیفیت محصولات داخلی به سطحی قابلقبول برسد.
واردات نه تنها به عنوان ابزاری برای تعدیل قیمتها عمل میکند، بلکه میتواند استانداردهای تولید داخلی را بهبود ببخشد. در فضایی رقابتی، خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت، ارائه خدمات بهتر و بهروزرسانی محصولات خود خواهند شد. این امر به سود مصرفکنندگان خواهد بود و در عین حال، صنعت خودروی کشور را از حالت انحصاری خارج میکند.
تصمیم اخیر وزارت صمت برای اصلاح قیمت خودروهای داخلی، هرچند دیرهنگام، اما گامی مثبت در جهت تعادلبخشی به بازار خودرو بوده است. با این حال، موفقیت این سیاستها در گرو اقدامات مکملی همچون کاهش تعرفه واردات خودرو و ایجاد فضای رقابتی در بازار است. تنها در این صورت است که مصرفکنندگان میتوانند از حق انتخاب بهتر و کیفیت بالاتر بهرهمند شوند و صنعت خودروی کشور نیز مسیر رشد و توسعه واقعی را طی کند.