خستگی رانندگان از صفحات لمسی
به نظر میرسد صنعت خودروسازی، همزمان با تحولات گسترده در دنیای فناوری، شاهد یک تغییر مهم در طراحی داخلی خودروها است. در حالی که صفحهنمایشهای لمسی همچنان جزء ویژگیهای غالب در خودروهای مدرن محسوب میشوند، بسیاری از خودروسازان در حال بازنگری در استفاده از کنترلهای لمسی هستند. این تغییرات بهویژه در دنیای خودروها تحت تأثیر عواملی چون خستگی رانندگان از صفحات لمسی و نیاز به سادگی و کارآیی در شرایط رانندگی به وجود آمده است. در حقیقت، رانندگی یکی از حوزههایی است که در آن نیاز به سادگی و کاربردی بودن، اولویت دارد و این مسئله باعث بازگشت دکمههای فیزیکی به طراحیهای داخلی خودروها شده است.
دکمهها باز میگردند
ریچل پلاتنیک، استاد دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون، سالهاست که به بررسی روند بازگشت دکمههای فیزیکی پرداخته است. پلاتنیک که نویسنده کتاب “دکمه قدرت: تاریخچه لذت، ترس و سیاست فشار دادن” است، به روانشناسی و تاریخ فرهنگی دکمهها و نقش دائمی آنها در تکنولوژی پرداخته است. او امروز به شرکتها کمک میکند تا رابطهای کاربری خود را بهگونهای طراحی کنند که در آن تعادل مناسبی بین تکنولوژی دیجیتال و تعامل لمسی برقرار شود.
در گفتوگویی با “اسپکتروم”، پلاتنیک درباره عواملی که موجب تغییر در طراحی دستگاههای مصرفی و خودروها شدهاند، توضیح داد. او با اشاره به خستگی از استفاده مفرط از صفحات لمسی گفت: “امروزه بیشتر وقت خود را صرف پیمایش صفحات و ویدیوها روی دستگاهها میکنیم و این امر به شدت میتواند خستهکننده باشد. دکمهها میتوانند بهعنوان یک راهکار برای کاهش وابستگی به تکنولوژیهای پیچیده در زندگی روزمره ما عمل کنند. البته این بدان معنا نیست که دکمهها نمیتوانند با صفحهنمایشها هماهنگ باشند، بلکه در بسیاری از موارد این دو با هم بهخوبی همکاری میکنند. اما در عین حال، استفاده از دکمهها بهنوعی به معنای کاهش اهمیت حس بینایی است و به ما یادآوری میکند که همیشه صفحهنمایش بهترین راه برای تعامل با تکنولوژی نیست.”
خستگی رانندگان از منوهای لمسی بیپایان
در صنعت خودرو، انتقادات از استفاده مفرط از صفحات لمسی جدیتر از همیشه است. پلاتنیک بر این نکته تأکید میکند که استفاده از صفحهنمایشها در برخی شرایط میتواند خطرناک باشد، چرا که نیازمند توجه بصری است که راننده نمیتواند آن را در شرایط رانندگی به راحتی تقسیم کند. در مقابل، کنترلهای فیزیکی، سادگی بیشتری را در انتخابها فراهم میکنند و به رانندگان این امکان را میدهند که بدون انحراف از تمرکز خود بر جاده، بهطور شهودی و آسان عمل کنند.
با توجه به انتقادات گسترده مصرفکنندگان، بسیاری از خودروسازان در حال بازنگری در استفاده از صفحهنمایشها و حذف کنترلهای فیزیکی در داخل خودروها هستند. در این راستا، دکمهها و دایرههای فیزیکی برای تنظیمات ضروری مانند دما و صدا، به تدریج در حال بازگشت به طراحیهای داخلی خودروها هستند. این تغییرات از حذف دکمهها و قرار گرفتن آنها در منوهای پیچیده سیستمهای سرگرمی به استفاده مجدد از آنها در کنسولهای مرکزی خودروها حکایت دارد.
صفحهنمایشها همچنان حضور دارند
با وجود بازگشت دکمهها، پلاتنیک تأکید دارد که صفحهنمایشها بهطور کامل از خودروها حذف نخواهند شد. او معتقد است که دکمههای فیزیکی و صفحهنمایشها نه تنها متناقض نیستند، بلکه میتوانند مکمل یکدیگر باشند. پلاتنیک میگوید: “مردم به دکمههای فیزیکی علاقه دارند، چرا که آنها نیاز به توجه بصری ندارند و میتوان بهطور حسی از آنها استفاده کرد. علاوه بر این، دکمهها بازخورد لمسی بیشتری را ارائه میدهند که این موضوع در شرایط رانندگی میتواند ایمنی بیشتری ایجاد کند.”
رویکردی هوشمندانه در طراحی رابطها
پلاتنیک در نهایت نتیجه میگیرد که بهترین رویکرد ترکیب رابطهای مختلف بر اساس نیاز و موقعیت است. به جای کنار گذاشتن کامل صفحهنمایشها، صنعت خودروسازی میتواند و باید از یک رویکرد هیبریدی بهره ببرد که در آن دکمههای فیزیکی در کنار صفحهنمایشهای دیجیتال به کار گرفته شوند. برای مثال، تنظیمات فوری و ضروری مانند دما و چراغها بهتر است با دکمهها و دایرههای فیزیکی انجام شود، در حالی که وظایف کماهمیتتر مانند سرگرمی و ناوبری میتوانند همچنان در صفحهنمایشها باقی بمانند.
با این حال، همه خودروسازان به این رویکرد نرفتهاند. تسلا، که پیشرو در حذف کنترلهای فیزیکی از طراحی داخلی خودروهایش بوده است، همچنان بر استفاده از صفحهنمایشهای لمسی تأکید دارد. در واقع، در بهروزرسانیهای اخیر این شرکت حتی اهرم تعویض دنده را نیز حذف کرده است.