در تاریخ ۲۷ تیرماه، سخنگوی دولت سیزدهم از تصویب آئیننامه واردات خودروهای کارکرده خبر داد. براساس این آئیننامه، واردات خودروها به شرطی که مدل آنها از سال ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد، برای همه ایرانیان آزاد اعلام شد. اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور مجاز به واردات خودرو شدند. این تصمیم پس از نزدیک به ۱۰ ماه بحث و بررسی بالاخره به مرحله اجرایی رسید.
چالشهای اجرایی آئیننامه
با این حال، موضوع ورود خودروهای کارکرده تحت تأثیر اظهارات وزیر صمت، محمد اتابک، قرار گرفت که در تاریخ ۲۷ شهریور ماه اعلام کرد که آئیننامه مجدداً نیاز به اصلاح دارد. او تاکید کرد:
“بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است زیرا با این بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود.”
این نظر کارشناسان نیز به درستی اشاره دارد که آئیننامه اولیه دارای ابهاماتی است. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، مشکلاتی در نحوه تأمین ارز، تعرفهگذاری، و تعداد گواهی اسقاط وجود دارد که ممکن است اجرای این آئیننامه را با چالش مواجه کند.
انتقادات و تأخیرهای ادامهدار
اکنون، پس از بیش از دو ماه از اظهارات اتابک، خبری از اصلاح آئیننامه نیست و این تأخیر مورد انتقاد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، واقع شده است. او در جلسه مجلس گفت:
“نزدیک به دو سال است که قانون واردات خودروهای دست دوم را تصویب کردیم و سوال این است چرا نمیگذارند این قانون اجرایی شود؟”
این انتقادات نشان میدهد که نمایندگان مجلس نیز به این موضوع واقفاند که واردات خودروهای کارکرده میتواند چالشهای بازار را کاهش دهد و رقابت بیشتری در این عرصه به وجود آورد.
نیاز به واردات خودروهای کارکرده
برخی تحلیلها نشان میدهد که اگر از مجموع ۸ میلیارد دلار هزینهای که برای واردات قطعات خودرو صرف میشود، تنها یک میلیارد دلار به واردات خودروهای کارکرده اختصاص مییافت، میتوانستیم شاهد ورود ۸۰ هزار دستگاه خودرو به بازار باشیم.
واردات خودروهای کارکرده؛ سهولت و مزایا
واردات خودروهای کارکرده از روز ششم اردیبهشتماه سال گذشته کلید خورد وقتی که لایحهای به مجلس ارسال شد و به تصویب رسید. هدف این اقدام کنترل بازار و کاهش مشکلات ناشی از خودروهای فرسوده است. به طور کلی مزایای واردات خودروهای کارکرده شامل موارد زیر است:
- کنترل بازار:افزایش عرضه خودروهای کارکرده میتواند انحصار را کاهش دهد.
- کاهش خودروهای فرسوده:با واردات خودروهای جدید، میتوان از خودروهای فرسوده خارج شده به طور مؤثری بهرهبرداری کرد.
- تنوع گزینهها:مصرفکنندگان با گزینههای بیشتری برای انتخاب مواجه خواهند شد.
- کاهش قیمت:با افزایش عرضه، ممکن است قیمتها کاهش یابد.
نتیجهگیری
با توجه به شرایط فعلی و توضیحات کارشناسان، به نظر میرسد که اجرای آئیننامه و واردات خودروهای کارکرده میتواند به نفع بازار و مصرفکنندگان باشد. با این حال، رفع ابهامات و مشکلات موجود در آئیننامه از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر مسئولان بتوانند این مشکلات را حل کنند، میتوانیم خوشبین باشیم که روند مثبت واردات و بهبود کیفیت خودروهای کشور آغاز خواهد شد.
source