با اجرای قیمتهای جدید خودروهای داخلی توسط دو خودروساز بزرگ کشور، شاهد تغییراتی در بازار خودروی ایران هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) و دبیر انجمن خودروسازان در نامههایی به این موضوع اشاره کردهاند که قیمتهای جدید همچنان فاصله زیادی با درخواستهای خودروسازان دارد. اما این افزایش قیمت میتواند به عنوان یک اقدام مثبت برای ساماندهی وضعیت صنعت خودرو مطرح شود.
چالشهای افزایش قیمت
افزایش قیمت در شرایطی اتفاق میافتد که مردم با چالشهای اقتصادی و تورم دست و پنجه نرم میکنند. با این حال، خودروسازان داخلی سالهاست که با زیانهای مالی و عدم توانایی در تأمین هزینههای تولید مواجه هستند. این افزایش قیمت میتواند به آنها کمک کند تا سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهند و کیفیت محصولات خود را به تدریج ارتقا دهند.
تأثیرات احتمالی بر بازار
برای بررسی تأثیرات این اقدام، چند نکته مهم را باید در نظر گرفت:
- کاهش جذابیت بازار برای دلالان:با نزدیکتر شدن قیمتهای کارخانه و بازار، جذابیت خرید خودرو از کارخانه به منظور فروش در بازار آزاد کاهش مییابد. این موضوع میتواند حجم تقاضای غیرواقعی را کاهش دهد و به کنترل بازار کمک کند.
- نفع دلالان از شکاف قیمتها:رئیس انجمن قطعهسازان اعلام کرده است که شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه در این سالها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که بیشتر از آن نصیب دلالان شده است.
چالشهای تأمین خودرو
اگر خودروسازان نتوانند نیاز بازار را تأمین کنند، افزایش قیمتها ممکن است تنها منجر به افزایش قیمتهای بازار شود. بهعنوان نمونه، سعید موتمنی، یک کارشناس بازار خودرو، میگوید:
“در صورتی که خودروساز بتواند نیاز بازار را تأمین کند، قیمتها به تعادل خواهد رسید.”
او همچنین بر این نکته تأکید دارد که پایین بودن عرضه خودرو یکی از دلایل اصلی نوسان قیمتها است.
تأثیرات کوتاهمدت و بلندمدت
با توجه به وضعیت کنونی، به نظر میرسد که:
- افزایش قیمت خودروهای وارداتی:این قیمتها به هنگام عدم ترخیص خودروها از گمرک افزایش یافته و به محض تأمین ارز و ترخیص خودروها، بر قیمتهای این خودروها تأثیر خواهد گذاشت.
- حذف دلالان:یکی از نتایج جو حاکم بر بازار، حذف دلالان و کاهش جذابیت سرمایهگذاری برای آنهاست که میتواند شانس خریداران واقعی برای خرید خودرو با قیمت کارخانهای را افزایش دهد.
نتیجهگیری
بهطور کلی، تغییرات اخیر در قیمتهای خودرو ممکن است بتواند به بهبود وضعیت بازار خودرو و آرامش آن کمک کند. با این حال، شرط موفقیت این تغییرات، تأمین نیاز بازار توسط خودروسازان و کاهش قیمتهای واقعی است. اگر این اقدامات به درستی انجام شوند، میتوانیم امیدوار باشیم که وضعیت خودروهای داخلی بهبود یابد و خودروسازان از زیاندهی خارج شوند، به طوری که میلیاردها تومان از منابعی که قبلاً نصیب دلالان میشد، به چرخه تولید خودرو برگردد و افزایش تیراژ را در پی داشته باشد.
source