سفینهی لامبورگینی
«سفینهای برای گردش روزمره» این جملهای است که میتجا بورکرت (Mitja Borkert) سرطراح لامبورگینی در توصیف کانسپت جنجالی این برند، لانزادور به کار میبرد که در استایلسنتر سنت آگاتای بولونیای ایتالیا متولد شده است. آقای بورکت اینطور ادامه میدهد: «یک چیز خیلی خاص در مورد این لامبو وجود دارد. این کانسپت حامل عصارهی خالص برند ماست و در عین حال که از گذشته الهام گرفته، نگاهی هم به آینده دارد. به همین خاطر است که میتوانیم ادعا کنیم یک سگمنت کاملا جدید را اختراع کردهایم.» البته سرطراح خوشفکر لامبورگینی نه فقط چنین ادعایی دارد، بلکه معتقد است: «نباید فراموش کرد که ما داریم در مورد خودرویی حرف میزنیم که کاملا اصیل است، چرا که لانزادور اولین لامبورگینی برقی در طول تاریخ حیات این برند است.»
ترکیبی از اوروس، هوراکان و ریووئلتو
طراحان لامبورگینی از همان ابتدا به دنبال جلب توجه مشتریان بالقوهی این برند از ترکیب سه دنیای مربوط به مدلهای اوروس، هوراکان استراتو و ریووئلتو بودند. سه مدلی که شخصیتهایی مستقل دارند و هرکدام از کیفیتهای خلاقانهی خاص خود برخوردارند. بورکت دراینباره میگوید: «نتیجه یک جیتی سهدر ۲+۲ با فاصلهی زیاد از کف زمین و البته توی فضا بود!» و بعد لبخند میزند و اضافه میکند: «هم توی فضا و هم توی آینده. اما با عناصر طراحیای که گوش به سنتهای گذشته دارند.» به همین خاطر است که لانزادور ترکیبی از بهترینهای دو دنیای متفاوت است: بهترین اسیوویها و بهترین ابرخودروها. لانزادور برپایهی هوراکان استراتو توسعه پیدا کرده اما ویژگیهای تهاجمی کمتری نسبت بهش دارد.
خیلی از جزئیات برگرفته از مدلهای اخیر لامبورگینی هستند. مثلا خط کشیدهی چراغها یاد مدل کونتاش LPI 800-4 را زنده میکنند، در حالیکه چراغهای عقب شامل سه شش ضلعی از جنس الایدی در هر گوشه هستند که امضای خاص خودشان را خلق کردهاند. خطوط تر و تمیز بدنه هم الهامگرفته از اسطورههایی مثل سستو المنتو و مورسیهلگو هستند. «کیفیت دینامیک خودرو به لطف سیستم چهار چرخ متحرک حاصل از دو موتور برقی (یکی روی محور جلو و یکی روی محور عقب) ویژگیهای معمول یک لامبورگینی را دارد و به شکل دیوانهواری هم به مسألهی آیرودینامیک توجه شده است.» این هم بخش دیگری از توضیحات سرطراح لامبورگینی در مورد لانزادور بود. نیروی رو به پایین (downforce) میتواند با دقتی شگفتانگیز تنظیم شود: وقتی سیستم فعال است با امکان بازشدن جلوپنجره و حفرهها، به خودرو اجازهی نفسکشیدن میدهد و حتی میتواند با بازکردن حفرههای خنککننده به بهبود عملکرد ترمز هم کمک کند. حفرهی S شکل در نمای جلو در ترکیب با شکافهای پنهان و پردههای هوایی روی بدنه، میتواند بسته به اینکه چه وضعیتی برای خودرو انتخاب شده (حالت کممصرف یا داونفورس) بهترین وضعیت را به وجود بیاورد. نهایتاً حذف خروجیهای اگزوز در عقب فضا را برای قراردادن یک دیفیوزر بزرگ آماده کرده است.
کاکپیت لامبورگینی یا فضاپیما
«این خودرو از تکتک هوسهای راننده اطاعت میکند، آن هم رانندهای که در یک کاکپیت خیلی خاص نشسته که براساس حس خلبان بودن طراحی شده.» فضای داخلی هم زیر نگاه تیزبین مانوئله آمپریمو (Manuele Amprimo) شکل گرفته. با فاصلهی بین دو محور ۲.۹ متری (طول این کانسپت کمتر از ۵ متر است و ارتفاعی ۱.۵ متری دارد) طراحان یک اتاق جادار و دو محفظهی بار (که در جلویی شما میتوانید کابلهای شارژ را قرار دهید) را تدارک دیدهاند. همهچیز در داخل از کنسول وسط Y شکل شروع میشود که فضا را مابین راننده و سرنشین تقسیم میکند و در عین حال با اتصال به جاآرنجیها فضا را برای قرار دادن مانیتورهایی فراهم میکند که اجازهی دسترسی به امکانات صوتی و تصویری، کنترل دما و هزاران عملکرد دیگر لانزادور را میدهند. این دو مانیتور تاشو نمایش اطلاعات ضروری را بسته به اینکه کدام حالت رانندگی انتخاب شده ممکن میکنند، درحالیکه فرمان با چهار دکمهی ماهوارهای شکل رویش حالتی عمودی دارد. بورکت دراین باره میگوید: «ما انتخاب کردیم تا تعدادی عنصر کنترلی فیزیکی هم داشته باشیم و همهچیز را به پنلهای دیجیتال محول نکنیم تا به این شکل ارتباط فیزیکی با خودرو را که طرفداران لامبورگینی عاشقش هستند از دست ندهیم.»
تنها لامبورگینی برقی تاریخ
برای وفاداری به هدف تولید آلایندهی صفر، اولین لامبورگینی برقی تاریخ نمیتواند بخش مربوط به پایداری (sustainability) را نادیده بگیرد. تیم رنگ و تریم پشم گوسفندان مرینوس را برای پوشش داشبورد، صندلیها و پنلهای در انتخاب کرد، در حالیکه زنجیرهی رنگی آن از پلاستیکهای بازیافتی برگرفته شده است. بعضی از آیتمهای پلاستیکی که توی چشم نیستند مثل فوم صندلیهای اسپرت، از فیبرهای بازیافتی به روش پرینت سهبعدی ساخته شدهاند. کربن هم همینطور خاصیت بازیافتی دارد و چرم هم با پوششی که از روغن زیتون به دست آمده جلا داده شده است. این حرف آخر سرطراح لامبورگینی، میتجا بورکورت است: «اسپرتی، عملگرا، همهفنحریف و البته پایدار: لانزادور همان لامبورگینیای است که من انتخاب میکنم»