به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دو مقام ارشد اتحادیه اروپا به روزنامه فایننشیال تایمز گفتند: معیارهای جدیدی که شرکت‌های چینی را به داشتن کارخانه‌هایی در اروپا و به اشتراک گذاشتن دانش فنی ملزم می‌کند، در هنگام دعوت بروکسل از شرکت‌ها برای بهره مندی از یک میلیارد یورو کمک هزینه برای توسعه باتری‌ها در دسامبر معرفی می‌شوند. این طرح آزمایشی ممکن است در سایر برنامه‌های یارانه اتحادیه اروپا نیز اجرا شود.

این الزامات که در مقیاس بسیار کوچکتری است، بازتاب سیستم خود چین است که شرکت‌های خارجی را تحت فشار می‌گذارد تا در قبال دسترسی به بازار چین، مالکیت معنوی خود را به اشتراک بگذارند. مقامات اروپایی گفتند که این معیارها ممکن است قبل از مناقصه تغییر کند.

این طرح‌ها بخشی از موضع سختگیرانه اروپا را در قبال چین را نشان می‌دهند تا شرکت‌های اروپایی را که مشمول قوانین سختگیرانه زیست محیطی این بلوک قرار دارند، در برابر واردات ارزان و آلاینده‌تر محافظت کند.

کمیسیون اروپا علاوه بر مالیات 10 درصدی موجود، در ماه گذشته، تعرفه‌های 35 درصدی را برای خودروهای برقی چینی تایید کرد. همچنین الزامات سخت گیرانه‌تری را برای شرکت‌های متقاضی یارانه هیدروژن در نظر گرفته و مقرر کرده است که تنها 25 درصد از قطعات الکترولایزرهای مورد استفاده برای تولید هیدروژن را می‌توان از چین تهیه کرد.

افراد نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته اند: ترامپ، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار خواهد داد تا از او دنباله روی کند و موانع بیشتری برای کالاها و سرمایه‌گذاری‌های چینی ایجاد کند.

اما این اقدام در بحبوحه نگرانی عمیق در مورد ضعف اقتصاد اتحادیه اروپا و توانایی شرکت‌ها برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه آب و هوایی بدون اتکا به واردات ارزان صورت می‌گیرد.

بروکسل همچنین با هدف تقویت فناوری‌های پاک، اهداف تولید داخلی را در قوانینی که در ماه مه تصویب شد، معرفی کرده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، وزارت بازرگانی چین در اوایل سال جاری، در نشستی پشت درهای بسته، به خودروسازان داخلی نسبت به سرمایه‌گذاری سنگین در اروپا هشدار داد و به آنها توصیه کرد خطوط تولید را در این منطقه، صرفا برای مرحله نهایی مونتاژ ایجاد کنند و دلیل آن را هم ابهامات سیاسی در بروکسل عنوان کرده بود.

source

توسط khodrocamp.ir