در روزهای اخیر، یکی از تصمیمات مهم هیئت وزیران در خصوص صنعت خودرو کشور ابلاغ شد که تاثیرات قابل توجهی بر تولید و واردات خودروها خواهد داشت. این مصوبه با هدف ارتقاء استانداردهای زیستمحیطی و کاهش آلودگی هوا اتخاذ شده و به شدت بر وضعیت خودروهای دیزلی و واردات قطعات و تجهیزات خودرو تاثیرگذار خواهد بود. در این مقاله، به بررسی جزئیات این مصوبه و تاثیرات آن بر صنعت خودرو میپردازیم.
جزئیات مصوبه هیئت وزیران
بر اساس تصویبنامه هیئت وزیران که در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۳ به تصویب رسید، دو تصمیم مهم در حوزه خودروهای دیزلی و استانداردهای زیستمحیطی اتخاذ شده است:
- ممنوعیت تولید و واردات قطعات خودرو با استاندارد کمتر از یورو ۵
-
- از این پس، واردات قطعات و تجهیزات خودروهایی که استاندارد آلایندگی آنها کمتر از یورو ۵ باشد، ممنوع است.
- این تصمیم شامل خودروهای سنگین و سایر خودروهایی میشود که با استانداردهای پایینتری تولید میشوند.
- شمارهگذاری خودروهای دیزلی یورو ۴ با فیلتر جاذب دوده
-
- همچنین هیئت وزیران تصمیم گرفته است که تا پایان سال ۱۴۰۳، امکان شمارهگذاری ۶۶۳۶ دستگاه خودروی دیزلی که با استاندارد یورو ۴ تولید شدهاند، فراهم باشد.
- این خودروها باید به همراه فیلتر جاذب دوده (DPM Filter) عرضه شوند تا میزان آلایندگی آنها کاهش یافته و به استانداردهای زیستمحیطی نزدیکتر شوند.
- هدف از این تصمیم جلوگیری از نارضایتی خریداران خودروهای دیزلی یورو ۴ است که پیشتر خریداری شدهاند و در صورت اعمال استانداردهای جدید، ممکن بود شمارهگذاری آنها متوقف شود.
چرا این تصمیمات مهم هستند؟
این تصمیمات به طور کلی در راستای بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اتخاذ شدهاند. در ادامه، به بررسی تاثیرات این تصمیمات خواهیم پرداخت.
۱. ممنوعیت تولید خودروهای با استاندارد کمتر از یورو ۵
استاندارد یورو ۵ (Euro 5) یکی از استانداردهای آلایندگی است که در آن میزان تولید گازهای مضر مثل اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ذرات معلق (PM) محدود میشود. در واقع، این استانداردها برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان وضع شدهاند. تصمیم به ممنوعیت تولید و واردات خودروهایی که از این استاندارد پایینتر برخوردارند، به این معنی است که کشور به سمت استفاده از خودروهایی با آلایندگی کمتر و استانداردهای بالاتر حرکت میکند.
۲. پشتیبانی از خودروهای دیزلی یورو ۴
با توجه به این که تعدادی از خودروهای دیزلی تولید داخل پیش از این طبق استاندارد یورو ۴ به فروش رسیدهاند، تصمیم به ادامه شمارهگذاری این خودروها تا پایان سال ۱۴۰۳ به همراه فیلتر جاذب دوده میتواند از مشکلات قانونی و نارضایتی خریداران جلوگیری کند. فیلتر جاذب دوده باعث کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی میشود و به این ترتیب این خودروها به استانداردهای زیستمحیطی نزدیکتر خواهند شد.
تاثیرات این مصوبه بر صنعت خودرو و مصرفکنندگان
- کاهش آلودگی هوا: یکی از بزرگترین مزایای این تصمیمات، کاهش آلودگی هوا است. خودروهای دیزلی با استاندارد یورو ۵ و بالاتر، به دلیل آلایندگی کمتر، برای محیط زیست کمتر آسیبزننده هستند.
- پیشرفت در کیفیت خودروها: با افزایش توجه به استانداردهای بالاتر، خودروسازان ناچار خواهند بود کیفیت خودروهای تولیدی خود را بالا ببرند و این میتواند موجب ارتقاء صنعت خودروسازی داخلی شود.
- تاثیر بر بازار خودروهای دیزلی: خودروهای دیزلی یورو ۴ که پیش از این وارد بازار شدهاند، با توجه به این مصوبه همچنان امکان شمارهگذاری خواهند داشت. این موضوع میتواند از سردرگمی در بازار خودرو جلوگیری کند.
راهکارهای اجرایی
- سازمان ملی استاندارد ایران موظف به نظارت بر واردات قطعات خودروهای سنگین با استاندارد کمتر از یورو ۵ است. این سازمان در مبادی ورودی کشور، از واردات این قطعات جلوگیری خواهد کرد.
- تولید و واردات قطعات استاندارد یورو ۵ و بالاتر: خودروسازان و واردکنندگان باید به تولید و واردات قطعات با استاندارد یورو ۵ توجه ویژهای داشته باشند. این کار میتواند به افزایش هزینهها منجر شود، اما در بلندمدت موجب کاهش آلایندگی و بهبود شرایط زیستمحیطی خواهد شد.
source