حضور افرادی با جسارت و تعهد، وضعیت صنعت و بازار خودرو را تغییر خواهد داد

تغییر وضعیت صنعت و بازار خودرو
تغییر وضعیت صنعت و بازار خودرو

سلام ستوده، نماینده مهاباد، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «متأسفانه هرچه جلوتر می‌رویم، وضعیت صنعت و بازار خودرو بدتر از گذشته می‌شود. اکنون اگر این مؤلفه‌ها را مثل امنیت و کیفیت، قیمت، واردات، رقابت و… بررسی کنیم، سیگنال‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای را دریافت نمی‌کنیم. به عبارتی، یک ساماندهی اصولی که می‌باید طی سال‌های گذشته به مرور اتفاق می‌افتد، به واقعیت نرسید.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «ما در موضوع واردات خودرو هم خیلی گله داریم. واردات خودرو باید چند نقش ویژه را بازی می‌کرد که عملاً این اتفاق نیافتاد. ما باید به لطف این ظرفیت قانونی، عرضه و تقاضا را متعادل می‌کردیم که تا حدی جلوی گرانی موجود در بازار گرفته می‌شد. همچنین خیلی از مردم نمی‌توانند خودروهای داخلی را بخرند و اگر خودروی به صرفه خارجی وارد کشور نشود، مشکل بسیاری از مردم حل نخواهد شد. همچنین قرار بوده است که به واسطه واردات خودرو، کیفیت خودروهای داخلی بالا برود که همچنان منتظریم این اتفاق در میدان عمل بیافتد.»


مدیسه


مدیسه

ستوده تصریح کرد: «پس از گذشت دهه‌ها باید تحول مدیریتی جدی در صنعت خودرو رخ دهد که اثرات آن در کیفیت محصولات به چشم بیاید. ما نباید فقط خودرو تولید کنیم که تحویل مردم بشود تا کارهای روزمره آن‌ها راه بیافتد. صنعت خودروسازی در ایران شکل گرفت که پیشرفت کنیم و به مرور بتوانیم با محصولات دیگر کشورها، رقابت داشته باشیم که متأسفانه این چشم‌انداز بزرگ به وقوع نپیوسته است.»

نماینده مهاباد اظهار داشت: «ما در کشور اجرای قانون را می‌بینیم، اما موضوعی که توی ذوق می‌زند، اهمال در اجرای درست و دقیق قانون است. مثلاً قانون واردات خودرو به تصویب می‌رسد، اما با سستی می‌بینیم که چند ده هزار خودرو وارد کشور شده، یعنی به قانون عمل شده است، اما نه به موقع و دقیق. در نهایت، خروجی کار خیلی مثبت نیست، چون ناترازی بسیار بالاتر از ۲۰، ۳۰ یا مثلاً ۵۰ هزار خودرویی است که گاهی وارد کشور می‌شود.»

وی یادآور شد: «مدیریت یعنی به‌کارگیری افراد متخصص و باتجربه که قانون را بدون کم و کاستی عمل کنند. فقدان چنین مدیریتی به چشم می‌آید و برای همین است که نتوانستیم رضایت مردم را جلب کنیم. با مدیریت اصولی می‌توان جلوی منفعت‌طلبان که بازار را آشفته کردند، گرفت.»

ستوده در پایان گفت: «اگر واردات خودرو همان‌طور که در قانون آمده است، صورت بگیرد، افرادی که منفعت شخصی خود را به منفعت عمومی ترجیح می‌دهند، آسیب جدی خواهند دید و این دقیقاً مطالبه مردم است که بدون این افراد، بازار رنگ ثبات را به خود بگیرد. طبیعی است که این منفعت‌طلبان تا جایی که بتوانند مقاومت خواهند کرد که سوءاستفاده خود را ادامه دهند و این مقابله با آن‌ها کاری سخت است. به نظرم دولت چهاردهم می‌داند که مطالبه مردم چیست و تلاش هم دارد کارنامه خوبی از خود به جای بگذارد، اما این رویه، جسارت و تعهد می‌خواهد که به امید خدا به لطف حضور متخصصان این کار بزرگ، یک بار برای همیشه عملی شود.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط khodrocamp.ir