اجداد فراری F80 : از GTO تا لافراری

نگاهی به اجداد فراری F80 : از GTO تا لافراری
نگاهی به اجداد فراری F80 : از GTO تا لافراری

خودروی فراری F80 که به تازگی از آن رونمایی شده است، با موتور هیبریدی ۱۱۸۴ اسب بخاری فرمول ۱ خود دنیای سوپرکارها را متحول کرده است. به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس خط تولید کارخانه مارانلو، فراری ۷۹۹ نمونه از این خودرو را از سال ۲۰۲۵ با قیمت هر دستگاه ۳.۶ میلیون یورو عرضه می‌کند.


آریزو 8


آریزو 8

این ارقام حتا در عصر ابرخودروهای فوق سریع و چند میلیون دلاری نیز چشم‌گیر هستند، اما این برای فراری چیز جدیدی نیست. به مدت ۴۰ سال، این شرکت به مشتریان وفادار خود سوپراسپرت‌های منحصر به فرد، قدرتمند و البته به تعداد محدود ارائه می‌دهد، سنتی که در سال ۱۹۸۴ با خودروی ۲۸۸ GTO آغاز شد.

بیایید نگاهی به خودروهای پیشین فراری داشته باشیم که منجر به تولید F80 شدند و با سیر تکامل کانسپت این سوپرکار فراری الهام گرفته از فرمول ۱ آشنا شویم.

فراری ۲۸۸ GTO

نیای اولیه F80 دوست داشتنی و گران‌بها، فراری ۲۸۸ GTO مدل ۱۹۸۴ است، اولین خودروی فراری که به موتور V8 تویین توربو مجهز شد که قادر به تولید ۴۰۰ اسب بخار قدرت بود. حداکثر سرعت این خودرو ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۴.۹ ثانیه بود. گیربکس آن نیز از توع ۵ سرعته دستی بود.

۲۸۸ GTO با وجود شباهت‌هایش به فراری ۲۰۸/۳۰۸ معاصر، دارای ویژگی‌هایی بود که مختص فراری‌های آن زمان بود، مانند شاسی کشیده، فیبر کامپوزیت و بدنه کولار (Kevlar)، موتور با موقعیت طولی و وزن فقط ۱۱۶۰ کیلوگرم (نسبت قدرت به وزن ۲.۹ کیلوگرم بر اسب بخار).

پیشرانه ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۲۹۶ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۹ ثانیه
تعداد ساخت ۲۷۹ دستگاه
ارزش امروز ۴ میلیون یورو

این خودروی فراری که در ۲۷۹ نمونه عرضه شده است، حدود ۱۹۴ میلیون لیره (یکای پول سابق ایتالیا تا سال ۲۰۰۲) در زمان عرضه قیمت داشت، رقمی که با ارزیابی مجدد نرخ ارز، معادل ۳۰۹ هزار یورو در عصر حاضر است. با این حال در حراج‌های اخیر، این خودرو به قیمت بیش از ۴ میلیون یورو فروخته شده است.

فراری F40

شاید از بیرون شبیه F80 نباشد، اما فراری F40 مدل ۱۹۸۷، رادیکال‌ترین تکامل کانسپتی است که در کنار ۲۸۸ GTO ارائه شده است، با موتور وسط V8 تویین توربو و مواد کامپوزیتی، اما این بار با استفاده بیش‌تر از کولار، فایبرگلاس و پلکسی گلاس به جای شیشه. فضای داخلی آن مانند یک خودروی مسابقه ساده است و به جای دستگیره درهای داخلی، تسمه‌های لاستیکی دارد.

موتور ۲۹۳۶ سی سی ۹۰ درجه V8 آن به دو توربوشارژر IHI مجهز شده است و ۴۷۱ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۵۷۷ نیوتن-متر تولید می‌کند. با وزن تنها ۱۲۵۰ کیلوگرم، این خودرو نسبت قدرت به وزن بسیار مطلوب ۲.۶ کیلوگرم بر اسب بخار دارد. در نتیجه حداکثر سرعت آن ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۴.۱ ثانیه است. گیربکس آن از نوع ۵ سرعته دستی بود.

پیشرانه ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۷۸ اسب بخار
گشتاور ۵۷۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه
تعداد ساخت ۱,۳۳۱ دستگاه
ارزش امروز ۳.۵ میلیون یورو

تولید فراری F40 به ۱۳۳۱ دستگاه رسید که شامل ۲۰ دستگاه F40 LM بود. این خودرو در سال ۱۹۸۷، ۳۷۳ میلیون لیره یا تقریبا ۵۰۲ هزار یورو در عصر حاضر قیمت داشت. کلکسیونرها امروز F40 را حدود ۳.۵ میلیون یورو (۲.۹ میلیون پوند) ارزیابی می‌کنند.

فراری F50

با نگاهی به فراری F50، به سال ۱۹۹۵ بازمی‌گردیم، زمانی که پیکربندی مکانیکی این سوپرکار مارانلو با تکامل دنیای مسابقات دچار تحول گردید و به یک خودروی جاده‌ای فرمول ۱ تبدیل شد. در داخل بدنه سینوسی و عنکبوتی شکل که بر روی شاسی لوله‌ای مانند فیبرکربنی قرار گرفته است، یک موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی با زاویه ۶۵ درجه با پنج سوپاپ در هر سیلندر جای گرفته است.

نتیجه یک ابرخودروی روباز به سبک فرمول ۱ است که ۵۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۷۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نسبت قدرت به وزن آن ۲.۶ کیلوگرم در هر اسب بخار بود. گیربکس آن از نوع ۶ سرعته دستی بود. سرعت این خودرو به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و ۳.۹ ثانیه طول می کشید تا از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

پیشرانه ۴.۷ لیتری V12
قدرت ۵۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
تعداد ساخت ۳۴۹ دستگاه
ارزش امروز ۵ میلیون یورو

وقتی F50 جدید بود حدود ۸۵۲ میلیون لیره قیمت داشت که در حال حاضر معادل ۷۶۹ هزار یورو می‌شود. در مجموع، ۳۴۹ نمونه از فراری F50 تولید شد و اکنون در حراجی تا سقف ۵ میلیون یورو به فروش می رسد.

فراری Enzo

فراری Enzo برای ادای احترام به انزو فراری، بنیان‌گذار این شرکت، با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری موتور موجود در سال ۲۰۰۲ و طراحی خاص به سبک مربع و فنی پینین‌فارینا تولید شد.

این خودرو کاملاً از فیبرکربن ساخته شده بود و موتور V12 تنفس طبیعی آن همراه با گیربکس ترتیبی ۶ سرعته نیمه اتوماتیک، ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. حداکثر سرعت این خودرو ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۳.۶۵ ثانیه بود. نسبت قدرت به وزن آن ۲.۱ کیلوگرم در ازای هر اسب بخار و گیربکس آن نیز از نوع ۶ سرعته ترتیبی نیمه اتوماتیک بود.

پیشرانه ۶.۰ لیتری V12
قدرت ۶۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته سکوئنشال
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
تعداد ساخت ۴۰۰ دستگاه
ارزش امروز ۵.۵ میلیون یورو

۴۰۰ نمونه از این خودرو عرضه شد و قیمت آن در ایتالیا در سال ۲۰۰۲ معادل ۶۶۵ هزار یورو بود که با ارزیابی نرخ ارز معادل حدود ۹۴۹ هزار یورو در حال حاضر می‌شود. در بازار کلکسیونی، این فراری در حال حاضر ۵.۵ میلیون یورو ارزش دارد.

فراری LaFerrari

در سال‌های اخیر، هدف بسیاری از کلکسیونرهای فراری در سراسر جهان، فراری LaFerrari بوده است، که هم یک سوپرکار و هم یک هایپرکار محسوب می‌شود، که از سال ۲۰۱۳ یکی از بهترین‌های کارخانه مارانلو بوده است.

فرم‌های گرد و ساده این خودرو توسط سنترو استیل فراری به رهبری فلاویو مانزونی طراحی و با فیبرکربن و بدنه کولار ساخته شده است و شاسی آن شایسته یکی از بهترین خودروهای تک سرنشین است.

موتور V12 تنفس طبیعی با دو موتور برقی ترکیب شده و سیستم هیبریدی HY-KERS را خلق کرده است تا در نتیجه قدرت ۹۵۰ اسب بخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر را تولید کند. حداکثر سرعت آن بیش از ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۳ ثانیه است. نسبت قدرت به وزن آن ۱.۵ کیلوگرم در ازای هر اسب بخار و گیربکس آن از نوع ۷ سرعته دو کلاچ اتوماتیک است.

یشرانه ۶.۳ لیتری V12 هیبرید
قدرت ۹۶۳ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۰ ثانیه
تعداد ساخت ۵۰۰ + ۲۱۰ دستگاه
ارزش امروز ۳.۵ میلیون یورو

علاوه بر ۵۰۰ نمونه تولید شده، ۲۱۰ نمونه Laferrari Aperta با بدنه تارگا نیز عرضه شد که به ترتیب به قیمت ۱.۲ و ۱.۶ میلیون یورو فروخته شدند. اگر امروز بخواهید یک LaFerrari Aperta بخرید، باید حداقل ۳.۵ میلیون یورو بپردازید.

فراری F80

فراری F80 مدل ۲۰۲۵ با موتور هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخاری که نشان دهنده اوج خودروهای اسپرت امروزی است، وارث شایسته سلسله سوپرکارها و هایپرکارهایی است که تاریخچه تکامل صنعت خودرو را رقم زده‌اند. این بار، این فناوری‌ها هم از فرمول ۱ و هم از مسابقات استقامت، به‌ویژه هایپرکار ۴۹۹P که برنده مسابقات ۲۴ ساعته لومانز در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ شد، گرفته شده‌اند.

موتور ۲۹۹۲ سی‌سی تویین توربو V6 به تنهایی ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت آن ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۲.۱۵ ثانیه است. رقم آخر بهترین رقمی است که تاکنون توسط یک خودروی جاده‌ای فراری به دست آمده است. نسبت قدرت به وزن آن ۱.۲ کیلوگرم در ازای هر اسب بخار و گیربکس آن از نوع ۸ سرعته دو کلاچ اتوماتیک است.

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید
قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار
گشتاور
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۲ ثانیه
تعداد ساخت ۷۹۹ دستگاه
ارزش امروز ۳.۶ میلیون یورو

قیمت فراری F80 که از سال ۲۰۲۵ به مشتریان تحویل داده می‌شود، ۳.۶ میلیون یوروست که یکی دیگر از رکوردهای تاریخی برای یک فراری جدید محسوب خواهد شد. قرار است ۷۹۹ دستگاه از این خودرو تا سال ۲۰۲۷، یعنی ۸۰ سالگی تأسیس خط تولید فراری، روانه بازار شود.

source

توسط khodrocamp.ir