ماجرای ون‌های شهرداری تهران و احضار زاکانی به صحن شورای شهر چسیت؟

علیرضا زاکانی
علیرضا زاکانی

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران از الزام حضور شهردار تهران در صحن شورا و پاسخ‌گویی به پرسش‌ها در خصوص ماجرای ون‌های تخصیص یافته به ناوگان شهرداری خبر داد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ماجرا این است که بر اساس توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌ها توسط وزارت کشور در سال ۱۴۰۱، قرار بود شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه ون تحویل بگیرد، اما از این تعداد تنها ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته‌شده است.

این در حالی است که شهرداری تهران مبلغ کل این تعداد ون را که برابر با ۲۷۷ میلیارد تومان بوده، پرداخت کرده است.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفته است که «همانگونه که مستحضرید وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود. تعداد ون‌های شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بود.

متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آنها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ و به‌رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودرو‌های تحویل‌شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره‌برداری غیراصولی قرار گرفته‌اند.»

به گفته وی «سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می‌شود. توجیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟ دلیل‌عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص‌یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟ با توجه به اینکه مبلغ واریزشده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته‌شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملاً واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب‌عدم‌النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارت‌های مترتب بر آن انجام شده است؟»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفته است که «میزان درآمد‌ها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابه‌جاشده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چقدر بوده است و این فعالیت‌های هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحد‌های شهرداری صورت پذیرفته؟ در خصوص صحت و سقم اخبار منتشرشده مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت‌رسانی به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) همچنین‌عدم پوشش بیمه‌ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.»

source

توسط khodrocamp.ir