جبران افت تولید خودرو در نیمه دوم سال

جبران افت تولید خودرو
جبران افت تولید خودرو

خودروسازان بزرگ کشور نیمه نخست سال جاری را در حالی به پایان رساندند که آمارها از افت ۸ درصدی خبر می دهد. اصلی ترین علت نیز در کمبود ارز، نقدینگی و قطعی برق خلاصه می شود. با این حال وزارت صمت مدعی شده است که کاهش تولید جبران خواهد شد، اما آن‌ها موفق به عبور از مشکلات خواهند شد؟ آیا بازار خودرو شاهد جبران افت تولید در نیمه دوم سال جاری خواهد شد؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس برنامه ریزی های وزارت صمت دولت قبل مقرر شده است که تولید خودرو در کشور به ۱.۷ میلیون دستگاه برسد. این تیراژ در حالی در نظر گرفته شده است که خودروسازان بنا به دلایل متعدد موفق به تحقق اهداف تولید سال گذشته نشده است. قرار بود سال ۱۴۰۲ ۱.۵ هزار دستگاه خودرو تولید شود.

براساس گزارش تولید سال گذشته، خودروسازان در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و سیصد و سی و هشت هزار دستگاه انواع خودرو را تولید کرده اند. این آمار نسبت به تولید یک میلیون و دویست و سی و شش هزار و چهارصد و بیست (۱۲۳۶۴۲۰) دستگاه در سال ۱۴۰۱، با رشد ۸ درصد همراه شده است. در این شرایط، وزارت صمت دولت سیزدهم افزایش تولید را در دستور کار قرار داد و برای سال جاری تولید ۱.۷میلیون دستگاهی را برنامه ریزی کرد، اما بررسی کارنامه تولید خودرو نشان می دهد که در ۶ ماه نخست سال جاری در مجموع ۶۰۵ هزار و ۵۴۶ دستگاه خودرو تولید شده است. آماری که در حال حاضر با دو روایت همراه شده است. آماری که به کدال ارائه شده است افت ۸ درصدی را نشان می دهد، اما گزارش انجمن صنایع همگن قطعه سازی که مقایسه نقطه به نقطه تولید را بررسی کرده است، افت ۵ درصدی را نشان می دهد.

اکنون هر کدام از این آمارها دقیق‌تر و درست تر باشد، فرقی در اصل ماجرا، افت تولید و کاهش عرضه به بازار نخواهد داشت، چراکه در شرایط فعلی و به رغم رکود حاکم بر بازار خودرو، مشکل تقاضای انباشته و ناترازی عرضه و تقاضا به قوت خود باقی است. در همین حال شاید مشکل قطعی برقی در نیمه دوم سال کم‌تر از اوج گرما باشد، اما در مقابل، چالش های ارزی و کمبود نقدینگی به قوت خود باقی است. هنوز نه تنها تغییر و یا راه حلی برای رفع این موانع به وجود نیامده است، بلکه هزینه های تولید و عوامل مؤثر بر قیمت تمام شده نیز افزایش داشته است.

در این شرایط شاید دولت برای ممانعت از نارضایتی ها و جلوگیری از افزایش قیمت های بازار فعلاً اجازه تعدیل و اصلاح نخواهد داد، اما این گونه عوامل از یک سو، باعث بالا رفتن ضرر تولید، افزایش زیان انباشته و بدهی به زنجیره تأمین می شود و از سوی دیگر، دست خودروسازان برای تأمین و تهیه قطعات و اقلام مورد نیاز را خالی تر از گذشته می کند. این مسئله باعث شده است که در تحقق اهداف تولید و جبران آن در ۶ ماهه دوم سال تردید ایجاد شود. به همین علت از همین حالا دولت باید به فکر راه چاره و تدبیر امور باشد که بازار خودرو با فشار بیش‌تر تقاضا از کنترل خارج نشود. در هر صورت اگر در فرصت باقی مانده، وزارت صمت برای این معضل چاره اندیشی نکند، باید برای زمستان سخت آماده باشد.

source

توسط khodrocamp.ir