استانداردسازی و تزریق وجدان کاری راهی برای پیشرفت صنعت خودرو

استانداردسازی صنعت خودرو
استانداردسازی صنعت خودرو

احمد آریایی‌نژاد، نماینده ملایر، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «اول از همه و پس از گذشت ۴۶ سال از انقلاب باید بررسی کنیم ببینیم ما از صنعت خودروسازی چه می‌خواستیم و به چه نقطه‌ای رسیده‌ایم. گاهی چند هدف توأمان پیگیری می‌شود و برای همین، روشن شدن ابعاد آن نیازمند کارِ کارشناسی بدون تعصب است.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «به باور من، پیشرفت در صنعت خودرو، نیازمند تغییر نگرش جدی است. ما وقتی دهه‌ها یک مسیرهای خاصی را دنبال کردیم و نتیجه قابل ملاحظه‌ای حاصل نشد، باید تغییر مسیر دهیم، چون ادامه آن راه و روش، اتلاف وقت است.»

عضو مجمع نمایندگان استان همدان تصریح کرد: «هر جا به هر دلیلی جان مردم به خطر بیافتد باید با قدرت و قوت وارد کار شد و جلوی آن رویه را گرفت؛ چرا باید سالانه کلی از هم‌وطنان ما به دلیل بی‌کیفیتی خودروهای داخلی، جان‌شان را از دست بدهند؟ مگر افزایش کیفیت که به نفع مردم کشور خودمان است، موضوع عجیب و توقعی بیش از اندازه است؟»

آریایی‌نژاد اظهار داشت: «ایران کشوری با ظرفیت بالا هم از نظر نعمت‌های خدادادی و هم نیروی انسانی بااستعداد است. به طور مثال ما کشوری فولادخیز هستیم یا دانشمندان و نخبگان زیادی داریم. با این وجود، چرا باید سال‌ها بگذرد، اما پیشرفت خاصی در صنعت خودرو که نهایتاً منجر به رضایت مردم شود، اتفاق بیافتد؟ رعایت‌نکردن استانداردها و چشم‌پوشی بر کارهای نادرست گذشته و ادامه آن روندها ما را به این نقطه رسانده است.»

نماینده ملایر یادآور شد: «ما در صنعت خودرو نیازمند این هستیم که کار فرهنگی انجام دهیم. یعنی باید وجدان‌کاری را تقویت کرد. این رویه هم به صورت دستوری، شدنی نیست. اگر صنعت خودرو و بازار آن آشفته است، شک نکنید که همه در حد کم و زیاد در به وجود آمدن این اوضاع مقصر هستند.»

وی گفت: «به طور مثال گفته می‌شود نقش مافیا و فرصت‌طلبان در صنعت خودرو بسیار پررنگ است و دولت باید جلوی آن را بگیرد. من می‌گویم برای جلوگیری از این افراد، باید همه پای کار بیایند. من یکی از ۲۹۰ نماینده مجلس هستم و در حد خودم، قدرت‌هایی در قانون‌گذاری و نظارت دارم و می‌باید تلاش کنم تا همکاران دیگری را هم با خود همراه کنم تا بُعد قانون‌گذاری و نظارت‌مان قوت پیدا کند. این‌طوری اگر در میدان عمل باشیم، دولت هم بیش‌تر به وظایف خودش عمل خواهد کرد.»

آریایی‌نژاد افزود: «باید در این کشور، جلوی تعارض منافع گرفته شود. به طور مثال چرا باید نماینده یا نمایندگانی برای این‌که فردی در جایی مدیر شود، کلی لابی کنند، این وظیفه نماینده نیست و شائبه ایجاد نفع را برای آن نماینده به وجود می‌آورد. حال اگر آن مدیر با فشار آن نماینده در آن پست قرار گرفت، در صورت خطا، چه‌قدر همان نماینده یا نمایندگان می‌توانند به وظیفه نظارتی خود عمل کنند؟ این مسائل را می‌گویم که بدانید صنعت خودرو هم از دیگر بخش‌های کشور مستثنا نیست.»

نماینده ملایر تصریح کرد: «اگر استانداردسازی در صنعت خودروسازی صورت بگیرد، قدرت رقابت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی افزایش پیدا می‌کند و درآمد حاصل از آن به نفع کشور و کارگران بومی خواهد بود. ما در بخش هوافضا خیلی پیشرفت داشته‌ایم و این را دنیا هم می‌داند، اکنون اگر همین تلاش را تا حدی در صنعت خودروسازی داشته باشیم و وجدان‌کاری را بیش از پیش تحریک کنیم، شک نکنید رضایت‌مندی مردم بیش‌تر خواهد شد.

وی در پایان گفت: «من موافق واردات منطقی خودرو به کشور هستم و این کار تا حدی علاج بازار آشفته خودروست، اما کار اساسی را در این رویه نمی‌دانم. ما دهه‌هاست صاحب صنعت خودروسازی هستیم و هدف این بود که در این بخش خودکفا شویم و پیشرفت‌هایمان به بار بنشید، اگر همیشه بخواهیم واردکننده باشیم، یعنی این همه سرمایه‌گذاری در گذشته، اشتباه و اتلاف منابع بوده است.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط khodrocamp.ir