هوندا سیویک؛ نگاهی به نسل های موفقترین محصول هوندا
سیویک یکی از تولیدات ریشه دار برند ژاپنی هوندا است که تاکنون توانسته به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. در ادامه نگاهی به نسل های این خودروی محبوب خواهیم انداخت.
سیویک از آن دسته خودروهای ژاپنی است که در طی سال هایی که روی خط تولید هوندا قرار دارد تبدیل به محصولی پرفروش و در اصل رکورددار محصولات این برند ژاپنی خوشنام است. بیش از تیم قرن از تولد هوندا سیویک گذشته و حالا دیگر تبدیل به یک میراث بزرگ برای هوندا شده است. تا قبل از تولد این سدان جمع و جور، خودرویی تحت عنوان مزدا ۱۳۰۰ تولید می شد که البته بیشتر برای بازار خود ژاپن بود.
اما پس از گذشت چند سال، هوندا تصمیم گرفت تا محصولی جدید را روانه بازار کرده و این بار به خارج از مرزهای ژاپن هم فکر کرد. سرانجام در اوایل دهه ۷۰ میلادی هوندا سیویک چشم به جهان گشود تا بازار خودرو دوباره شاهد یک خودروی کم نظیر باشد. برخلاف بسیاری از خودروهای موفق که شانس حضور در بازار ایران را داشتند این محصول جذاب ژاپنی هیچگاه نتوانست به صورت مداوم پا به جاده های میهنمان بگذارد.
سیویک نسل اول (۱۹۷۲)
هوندا سیویک نسل یک برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی معرفی شد و تا حدود هفت سال بعد نیز تولیدش ادامه داشت. هوندا از ابتدا قصد داشت خودرویی تولید کرده که نه تنها در ژاپن بلکه در بیشتر کشورها مانند آمریکا فروش قابل قبولی کسب کند. نکته جالب توجه این است که نسل اول هوندا سیویک تنها به صورت هاچ بک و استیشن عرضه شد و خبری از نسخه سدان نبود.
در بخش فنی این خودروی جمع و جور ژاپنی به یک پیشرانه ۱.۲ لیتر چهار سیلندر آب خنک مجهز شده بود و امکانات رفاهی مختلفی نیز داشت. از نظر طراحی هم که مانند دیگر خودروهای آن دوره چراغ هایی گرد و ظاهری بسیار ساده داشت و استفاده از خط و خطوط تیز در کمترین میزان ممکن بود. برای اولین بار از تکنولوژی CVCC در موتور این محصول استفاده شد تا آلایندگی های آن کمتر شود. این خودرو پس از حدود سه سال از زمان عرضه توانست در بسیاری از بازارها فروش قابل توجهی کسب کند.
سیویک نسل دو (۱۹۷۹)
دومین نسل هوندا سیویک افسانهای پس از گذشت حدود هفت سال در سال ۱۹۷۹ معرفی شد تا روند موفقیت آمیزی که با اولین نسل شروع شده بود ادامه پیدا کند. این نسل سیویک حالا نسبت به قبل هم ابعاد بزرگتری پیدا کرده و هم طراحی ظاهری آن بهبودهای چشمگیری پیدا کرده بود. البته که همچنان خودرویی ساده و بسیار اقتصادی به نظر می رسید.
در بخش فنی نیز نسل دوم هوندا سیویک بهبودهایی نسبت به نسل پیشین تجربه کرده بود و پیشرانه های مختلفی از جمله یک موتور ۱.۵ لیتر و یک موتور ۱.۳ لیتر بر روی آن به کار رفت. ضمن اینکه گیربکس های مختلفی هم بسته به تریم سیویک بر روی آن قابل سفارش گذاری بود. این نسل سیویک برای اولین بار تیپ سدان هم داشت و همچنان نسخه های استیشن واگن و هاچ بک نیز تولید می شدند.
سیویک نسل سه (۱۹۸۳)
سومین نسل سیویک سال ۱۹۸۳ جایگزین نسل قبلی شد. این نسل هوندا سیویک از نظر طراحی ظاهری جالا نسبت به قبل واقعا انقلابی بزرگ را تجربه کرده و متحول شده بود. طراحی نسبتا آیرودینامیک این نسل آغاز کننده سیر طراحی بروز سیویک بود که تا چند نسل بعد ادامه یافت و تنها بهبود پیدا می کرد. در بخش داخلی هم تغییرات بزرگی صورت گرفت تا این سدان محبوب هوندا در بخش کابین نیز راضی کننده باشد.
در بخش فنی نیز موتورهای بروزی بر روی این نسل قرار می گرفت. از موتور ۱.۵ لیتر ۷۶ اسبی تا موتور ۱.۶ انژکتوری ۱۲۸ اسب بخاری همگی بر روی سیویک قابل سفارش بودند. در این نسل تیپی خاص هم روانه بازار شد که از سیستم چهارچرخ محرک میز بهرمند شده بود. این نسل سیویک هم با نسخه های متعدد از جمله سدان، هاچ بک و استیشن به بازار عرضه شد.
سیویک نسل چهار (۱۹۸۷)
سیویک برای ورود به نسل چهارم خود تنها چهار سال نیاز داشت تا این اتفاق رخ دهد. چهارمین نسل هوندا سیویک از نظر ظاهری در واقع می توان گفت که نسبت به نسل قبل فیس لیفتی مینور محسوب می شد که طراحان هوندا سعی کرده بودند آن را بهبود دهند، خصوصا در نمای جلو. در بخش داشبورد و داخل هم نسل چهارم تغییر چندانی نسبت به نسل قبل خود نداشته و تنها در بحث ارگونومی بهبودهایی حاصل شده بود.
چهارمین نسل سیویک از نظر قوای فنی هم تفاوت های چندانی با نسل پیشین خود نکرد اما رفته رفته موتورهای کاربراتوری به آخر خط رسیده و انژکتوری ها جایگزین آنها شوند. برگ برنده این نسل سیستم تعلیق آن بود که به طور مستقل طراحی شده بود. این نسل توانست به صورت محدود و خصوصی وارد ایران شود.
سیویک نسل پنج (۱۹۹۲)
نسل پنجم هوندا سیویک پس از گذشت حدود ۶ سال در اوایل دهه نود میلادی دیده به جهان گشود. خودرویی که حالا نسبت به قبل از نظر ظاهری جذابتر، اسپرتتر و البته آیرودینامیکی تر شده است. همچنان مشابه قبل با نگاهی به این خودرو مورد جدیدی یافت نمی شود بلکه انگار طراحان هوندا تنها به کشیدن دستی به سر و روی آن بسنده کردهاند. تنها ابعاد این خودرو نسبت به نسل های پیشین بزرگتر شده است.
سیویک مسل پنج در بخش فنی همچنان از همان پیشرانه های زیر ۲ لیتر هوندا استفاده می کرد منتها با این تفاوت که تکنولوژی سوختشان بهتر از قبل شده و به همین علت مصرف سوخت نیز که فاکتوری مهم برای خودروهای اقتصادی است. این نسل سیویک توانست رسما به صورت وارداتی و نسبتا انبوه وارد ایران شده و با تیپ های مختلفی به فروش رسد. همچنان هم این نسل در بازار خرید و فروش می شود.
سیویک نسل شش (۱۹۹۶)
سیویک سال ۱۹۹۶ وارد نسل ششم خود شد تا موفقیت کم سابقه خود را همچنان با نسخهای جدید ادامه دهد. این نسل از نظر طراحی ظاهری بیشتر شبیه به یک فیس لیفت بود تا ظاهری متمایز اما در واقع پلتفرم آن دچار تغییرات اساسی شد تا برای اولین بار در تاریخ این محصول ژاپنی محبوب، تایپ R که نسخهای ویژه و پر قدرت محسوب می شد بوجود آید. در بخش داخلی نیز داشبورد تفاوت های زیادی با نسل قبل خود پیدا کرده و طراحان هوندا سعی داشتند تا بیشترین فضا را در این خودرو بوجود آورند.
در بخش فنی سیویک نسل شش برای اولین بار در تاریخ خود میزبان یک پیشرانه گازسوز بود تا در بیشتر بازارها تبدیل به خودرویی کم مصرف و پاکتر نسبت به نسخه بنزینی شود. البته که همچنان پیشرانه های بنزینی معروف هوندا هم بر روی این خودرو به کار گرفته شد. این نسل هوندا سیویک افسانهای بنا به دلایل مختلفی به صورت رسمی نتوانست وارد ایران شود و موفقیتی بدست آورد.
سیویک نسل هفت (۲۰۰۱)
هفتمین نسل سیویک در اوایل قرن جدید میلادی دیده به جهان گشود. خودرویی که حالا از نظر طراحی ظاهری با آنکه بیش از پیش بروز شده بود اما سادهتر از قبل بود تا همچنان خانواده ها بیشتر به سراغش بروند. این نسل دوباره از نظر ابعاد و البته ظاهر نسبت به قبل متفاوت شده و کارآمدتر از قبل شده بود. داخل کابین اما ظاهر کلی داشبورد تغییری نکرده و تنها اجزای مختلف آن بروز شده بودند.
در بخش فنی نیز همچنان هوندا سیویک بی تغییر مانده و خبری از پیشرانه های با حجم بالا همچنان در آن نبود. این نسل هوندا سیویک در تیپ ها و نسخه های مختلفی از نظر اتاق ساخته شد اما نکته جالب توجه اینست که نسخه کوپه هیچگاه در زادگاهش ژاپن به صورت رسمی عرضه نشد. مانند نسل قبل هفتمین نسل هوندا سیویک همچنان دستش از عرضه به بازار ایران کوتاه ماند و تنها به صورت خصوصی و یا دیپلماتیک شاهد برخی تیپ های آن در کشور بودیم.
سیویک نسل هشت (۲۰۰۶)
نسل هشتم سیویک دوست داشتنی سال ۲۰۰۶ میلادی رونمایی شد تا بالاخره شاهد یک تغییر بزرگ و اساسی پس از چند سال در سیویک باشیم. طراحی ظاهری این نسل کاملا نسبت به قبل دگرگون شده تا شاهد خودرویی خاص و نسبتا اسپرت خصوصا در نسخه های اروپایی باشیم. در بخش داخلی نیز همچنان شالوده کلی داشبورد نسل های قبلی در این نسخه حفظ شده اما تمامی ادوات و بخش ها بروز و مدرن شده بودند. ضمنا فضای کابین هم همچنان جادار و مناسب بود.
در بخش فنی هشتمین نسل سیویک همچنان از حجم موتورهای قبلی خصوصا نمونه های ۱.۵ و ۱.۶ لیتری بهره مند بود که البته تکنولوژی بروز پیدا کرده بودند و راندمان این محصول اقتصادی و پرطرفدار ژاپنی را افزایش داده بودند. نکته جالب توجه اینجاست که برای هر بازار طراحی هوندا سیویک تغییر کرده بود اما همچنان این نسل سیویک نیز وارد ایران نشد تا وقفهای نسبتا طولانی مدت در واردات این خودرو به کشورمان اتفاق افتد.
سیویک نسل نه (۲۰۱۲)
هوندا سرانجام در سال ۲۰۱۲ میلادی نسل جدید محبوبترین و پرفروش ترین خودروی خویش را روانه بازار کرد. این نسل سیویک نسبت به قبل از نظر ظاهری تفاوت چندانی پیدا نکرده و انگار فیس لیفت شده بود. در بخش کابین نیز تغییرات بزرگی صورت گرفته بود با اینکه همچنان مانند نسل های قبل داشبورد با زاویه اندکی به سمت راننده مایل شده بود. البته که وجود برخی المان ها مانند قسمت بالای کیلومتر شمار به چهره اسپرت این خودرو کمک شایانی کرده بود.
در بخش فنی همچنان سیویک دست نخورده باقی ماند تا رفته رفته رویای موتورهای با حجم بالاتر به وقوع بپیوندد، البته که ذات سیویک نیز همین بود. این نسل هوندا سیویک بالاخره پس از چندین سال به صورت رسمی توانست به بازار کشور راه پیدا کرده و همراه برادران دیگرش همچون آکورد وارد میهنمان شوند. البته که واردات این نسل چندان با تعداد بالایی صورت نگرفت اما همان تعدادی هم که وارد کشور شدند طرفداران بسیار زیادی پیدا کردند.
سیویک نسل ده (۲۰۱۶)
یک دهه از نسل های هوندا سیویک پرطرفدار گذشت و این خودروی محبوب و دوست داشتنی در سال ۲۰۱۶ میلادی وارد دهمین نسل خود شد. خودرویی که از نظر ظاهری تفاوت بزرگی با نسل پیشین خود پیدا کرده و نسخه سدان آن بخاطر زاویه زیاد ستون C تبدیل به نودرویی فست بک شده بود. در بخش کابین نیز با اینکه همچنان ظاهر کلی داشبورد حفظ شده بود اما همچنان ادوات و بخش های مختلف بروز تر شده بودند.
در بخش فنی، این سدان فست بک جذاب ژاپنی دستخوش تغییرات بزرگی شد تا پس از گذشت ده ها سال جالا روی اسپرتی و خشن خود را نشان مخاطبانش دهد. علاوه بر پیشرانه در سیستم تعلیق و فنربندی این نسل هم تغییرات مختلفی رخ داد تا رانندگی با آن برای جوانان مهیجتر شود.
source