طلوع عصری تازه برای آلمانی هوشمند از خاور دور!

 وقتی مرسدس برند اسمارت را خلق کرد، اصلی‌ترین هدفش عرضه‌ی خودروهایی کوچک و جمع‌وجور بود که با ویژگی‌های نوآورانه و جسورانه بتواند سهمی از بازار رو به رشد خودروهای شهری کوچک را نصیب این غول آلمانی کند. اما حالا اسمارت فراتر از یک برند مختص خودروهای شهری کوچک رفته و به دنبال بخت‌آزمایی در کلاس خودروهای بزرگ‌تر مثل اس‌یووی‌هاست. خصوصا در بازار بزرگی مثل چین که تقاضا و پتانسیل‌های فراوانی برای اس‌یووی‌هایی دارد که در عین برخورداری از برند و طراحی تراز اول جهانی، به موتورهای برقی نیز مجهز شده باشند.

5# یا همان « هشتگ ۵» یک اس‌یووی سایز متوسط است که از دستور زبان طراحی تازه‌ی اسمارت پیروی می‌کند. دستور زبانی که گوردون وگنر معروف، سرطراح گروه مرسدس بنز آن را رهبری می‌کند و شروعش هم به معرفی مدل 1 برمی‌گشت.

یکی از مهم‌ترین المان‌های این زبان طراحی جدید، چراغ‌های جلوی پیوسته است که هم در #1 و هم در #5 می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد، با این تفاوت که در #5 گرافیک خشن‌تر و تهاجمی‌تری به این ساختار اضافه شده است. المان‌هایی مثل سقف پانورامیک معلق که نه فقط از لحاظ بصری، که از لحاظ جنبه‌های کارکردی و قابلیت قرار دادن بار، چادر یا اتصال سایه‌بان‌های پارچه‌ای، نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پیش‌بینی چنین عناصری در فرایند طراحی، باعث شده تا هویت #5 ارتباط تنگاتنگی با خریداران آن که به طور مشخص طیف جوان و با روحیاتی ماجراجویانه هستند پیوند برقرار کند. درهای بدون فریم همراه با اُورهنگ‌های کوتاه‌تر جلو و عقب (فاصله‌ي بین مرکز چرخ تا انتهای سپر) تمهیداتی هستند که طراحان اسمارت برای نزدیک‌ کردن این خودرو به تراز یک اس‌یووی اسپرت به کار برده‌اند. علاوه بر این‌ها جزئیاتی مثل آینه‌ی دو رنگ با لوگوی شناور همیشه ایستاده‌ی اسمارت (حتی موقع پیچیدن)، لوگوی روی ستون D و چراغ‌های زنجیره‌ای کوچک اما تأثیرگذار نمای جلو و عقب، هرچند کوچک و جزئی به نظر می‌رسند، اما تکمیل‌کننده‌ی پکیجی هستند که طرح #5 را نوآورانه و هماهنگ با روحیات جوان‌پسند نشان می‌دهند.

کابی سیبر، سرطراح اسمارت، اهمیت این پروژه را این‌طور توصیف می‌کند: «#5 پروژه‌ای بسیار خاص برای ما است. این پروژه شروع عصری جدید در تعهد اسمارت به طراحی سطح بالا، کنار گذاشتن محدودیت‌ها و نگهداری از شخصیت با ذهن باز ماست. ما به فلسفه‌ی طراحی عشق، خلوص و غیرمنتظره بودن‌مان در اسمارت وفادار می‌مانیم و خصوصا مفهوم خلوص را در یک اس‌یووی متوسط اصیل تعالی ببخشیم. فرم مکعبی و جاگذاری چرخ‌ها در گوشه‌ها، ویژگی همیشگی یک اسمارت را به نمایش می‌گذارد.»
در داخل هم طراحان اسمارت از تلاش برای تلفیق تکنولوژی با جنبه‌های نوآورانه‌ی طراحی دست نکشیده‌اند. در مرکز کاکپیت #5 یک سیستم مدرن ارتباط انسانی (HMI) قرار گرفته که به‌خوبی با راننده ارتباط برقرار می‌کند. یک مانیتور ۲۵.۶ اینچی واقعیت افزوده با قابلیت نمایش بر روی شیشه‌ی جلو (هدآپ دیزپلی) در کنار یک مانیتور کاملا رنگی ۱۰.۳ اینچی HD LCD و دو مانیتور ۱۳ اینچی 2.5K با صفحه نمایش AMOLED زنجیره‌ای از امکانات بصری و لمسی این اسمارت هستند که در کنار یک دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی، تمام سؤالات و اطلاعات مورد نیاز راننده را با دقت بالایی در اختیارش قرار می‌دهند، ضمن اینکه راننده می‌تواند تمام فرمان‌های کنترلی، از برقراری تماس و پیام دادن تا کنترل سیستم تهویه، مسیریابی و… را فقط با فرمان‌های صوتی اجرا کند.

5# شروع دورانی تازه برای اسمارت است که در آن طراحان می‌بایست ارتباط بیشتر و پیوند نزدیک‌تری با تکنولوژی برقرار کنند. چه از لحاظ جنبه‌های ساختاری و امکاناتی که تغییر محل و ابعاد قوای محرک (موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی انعطاف‌پذیری بالاتری در جاگذاری دارند) در اختیارشان قرار می‌دهد و چه تکنولوژی‌های صوتی و تصویری مبتنی بر تعامل بین راننده و کامپیوتر خودرو که فضای داخلی را نسبت به الگوهای قبلی دچار تغییرهای جدی می‌کند.

 

AutomobileFa Smart5 design 14030718 600400

source

توسط khodrocamp.ir