طعنه رادان به خودروسازان ؛ یک پرسش از فرمانده

انتقاد رادان از خودروسازان
انتقاد رادان از خودروسازان

فرمانده کل انتظامی با انتقاد از خودروسازان، برخی محصولات داخلی را ارابه مرگ خواند و خودروی ناایمن را عامل اصلی تصادف‌های فوتی اعلام کرد، اما با پذیرش طعنه به‌جای رادان به خودروسازان یک پرسش از فرمانده به وجود می آید؛ این خودروها را چه کسی شماره گذاری می کند؟ نقش نیروی انتظامی در این میان چیست؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، فرمانده کل انتظامی که به مناسبت هفته فراجا در برنامه صف اول حضور پیدا کرده بود، خودروهای ناایمن را عامل ۶۰ درصد تصادف‌های فوتی دانست و گفت: «پیشنهاد می دهم خودروسازان خودشان و خانواده های‌شان از خودروهایی که تولید می کنند استفاده کنند تا ضریب اعتماد به خودروهای داخلی مشخص شود.»

احمدرضا رادان در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که برخی از خودروهای ایرانی «ارابه مرگ» هستند، گفت: «باید بدانیم که ۵۰ تا ۶۰ درصد علت تصادف‌های فوتی مربوط به خودروهای ناایمن است، چراکه در تصادف‌ها نتوانسته است جان سرنشین را حفظ کند؛ موضوع ایمنی خودرو در کاهش جان باختگان تصادف نقش اصلی دارند.»

وی با گلایه از وضعیت بد ایمنی خودروهای داخلی گفت: «به خودروسازان پیشنهاد می‌دهم خودشان و خانواده هایشان از پایین ترین مدل خودرویی که تولید کرده‌اند به مدت زیادی استفاده کنند تا مشخص شود ضریب اعتماد آن‌ها به وسیله ای که تولید کرده اند، چه‌قدر است؟!»

آمار تصادف‌ها در سال ۱۴۰۲

آمار تصادف‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز نشان می دهد که تعداد حوادث منجر به فوت نسبت به سال پیش از آن ۲.۸ درصد رشد داشته است. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۵۴ نفر مرد و ۴ هزار و ۱۹۱ نفر زن بودند.

همچنین در سال ۱۴۰۲، بیش‌ترین آمار تلفات تصادف‌ها به ترتیب در استان‌های فارس با هزار و ۶۱۴، تهران با هزار و ۴۴۹ و سیستان و بلوچستان با هزار و ۴۳۶ رقم خورد و کم‌ترین آمار تلفات مربوط به استان‌های ایلام با ۱۷۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲۴ و اردبیل با ۲۴۳ کشته است.

بر پایه این گزارش در این سال ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر در محور‌های برون شهری، ۴ هزار و ۹۳۰ نفر در مسیر‌های درون شهری، هزار و ۱۲۰ نفر در مسیر‌های روستایی و مابقی کشته‌ها نیز در سایر مسیر‌ها جان خود را از دست داده‌اند. در سال گذشته بیش‌ترین تعداد جان باختگان حوادث رانندگی با ۲ هزار و ۵۰ فوتی مربوط به شهریور ماه و کم‌ترین آن با هزار و ۴۱۱ مربوط به ماه بهمن است.

طبق بررسی آمار‌های مربوط به حوادث رانندگی در دهه ۹۰، تعداد کشته‌های تصادف‌ها از سال ۱۳۹۱، به کم‌تر از ۲۰ هزار و در برخی موارد به ۱۵ هزار کشته در سال رسیده بود، اما متأسفانه در سال گذشته با ثبت ۲۰ هزار و ۴۵ کشته در حوادث رانندگی، پس از گذشت ۱۱ سال آمار تلفات تصادف‌ها مجدد از مرز ۲۰ هزار نفر عبور کرد. این در حالی است که از سال ۱۳۹۱ تا پایان ۱۴۰۱ آمار کشته‌های تصادف کم‌تر از ۲۰ هزار نفر بود.

آن طور که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است در سال ۱۴۰۲، ۳۹۱ هزار و ۶۹ نفر نیز در تصادف‌ها مصدوم شدند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۲۷۵ هزار و ۸۰۰ نفر از آنان مرد و ۱۱۵ هزار و ۲۶۹ نفر زن بودند. تعداد مصدومان تصادف‌ها در این سال نیز نسبت به سال قبل از آن ۵.۹ درصد بیش‌تر شده است.

آمار وحشتناک و فرار رو به جلو

در این میان به نظر می رسد آمار وحشتناک با فرار رو به جلو همراه شده است. در واقع، مسئله اصلی این است که این نوع خودروها که عامل ۵۰ تا ۶۰ درصد تصادف‌ها فوتی به شمار می آیند، چگونه تأیید و روانه خیابان ها و جاده ها می شوند؟

در نامطلوبی کیفیت بخشی زیادی از خودروهای تولید داخل شک و تردیدی نیست. خودروسازان به هر دلیلی، خواسته و ناخواسته، خودروهایی تولید می کنند که ناایمن است، اما کدام نهاد و سازمان مجوزهای لازم را برای شماره گذاری صادر می کند؟ آیا این نهادها فاقد توان و صلاحیت هستند که اجازه ورود این خودروها به خیابان ها را می دهند؟

با توجه به تعدد تصادف‌ها و آمار بالای فوت شدگان و مجروح شدگان به نظر می رسد تمام ارکان دخیل در این قضیه مقصرند و باید پاسخ‌گو باشند.

source

توسط khodrocamp.ir