چین چگونه بازار خودرو روسیه را فتح کرد؟

بازار خودروی روسیه
بازار خودروی روسیه

از درگیری نظامی روسیه و اوکراین بیش از دو سال و نیم می گذرد. در این مدت تمام شرکای خارجی خودروسازی این کشور رفته اند. برخلاف چین، ایران به رغم تلاش ها و حضورهای متوالی در نمایشگاه خودرو مسکو ایران نتوانسته است جایگاهی برای خود دست و پا کند. در این میان، چین چگونه بازار خودرو روسیه را فتح کرد؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲) درگیری نظامی روسیه و اوکراین آغاز شد. ادامه دار شدن این تخاصم با واکنش منفی غربی ها همراه شد. آن ها روسیه را تحریم کردند. پیرو این اتفاق خودروسازان حاضر در صنعت و بازار این کشور نیز مسکو را ترک کردند.

پیش از این اقدام شرکت های بزرگی مانند مرسدس، تویوتا، فورد، رنو و ب ام و در روسیه سایت های تولیدی داشتند، اما در پی تحریم ها، آن‌ها رفتاری را در پیش گرفتند که سایر خودروسازان در قبال تحریم ها ایران از خود بروز داده بود.
این شرکت ها به رغم بازار خوبی که در اختیار داشتند، به سرعت مسکو را ترک کردند و باعث به وجود آمدن خلأ بزرگی در بازار خودرو روسیه شدند.

خودروسازان ایرانی با توجه به تجربه ای که از تحریم ها به دست آورده بودند و همچنین به دنبال تقویت پیوند استراتژیک، حسن همجواری و استفاده از وضعیت به وجودآمده، به سرعت دست به کار شدند تا بتوانند از یک سو، مانع از افزایش فشار تحریم ها بر بازار خودرو روسیه شوند و از سوی دیگر، تلاش داشتند تا از این فرصت به نفع صنعت خودروسازی کشور استفاده کنند. حتا برخی محصولات تولید داخل برای بازار روسیه در نظر گرفته شد و نامی روسی هم برای آن انتخاب شد. همچنین با توجه به مهیا بودن شرایط تولید برخی رنو، قرار شد که برخی محصولات این خودروساز با کمک ایرانی ها به تولید برسد، اما تا امروز تمام این ها در حد همان حرف و تفاهم نامه باقی مانده و در مقابل چین با سرعت و ولعی بی انتها بازار خودروی روسیه را مانند ایران به نام خود زده است.

این کشور با عرضه محصولات متنوع در مدل های مختلف توانسته است ذائقه بازار را به خود جلب کند و عادت بدهد. مهم‌ترین نکته ای که باعث این اتفاق شده است از یک سو، به عرضه خودروهای به‌روز با امکانات و آپشن های فراوان و نزدیکی بسیار زیاد به خودروهای اروپایی و آمریکایی مرتبط می شود و از سوی دیگر، به سرعت ورود و در اختیار گرفتن بازار این کشور ارتباط دارد.

ضمن این‌که، زیرساخت ها تقریباً آماده و مهیای تولید نیز در اختیار برخی تولیدکنندگان چینی قرار گرفته و تولید در آن‌جا آغاز شده است. در این میان به نظرمی رسد برخلاف ایران، مصرف کنندگان روسی ناراحتی و کمبود از نظر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات احساس نمی کنند.

هر چند بازار خودرو روسیه نیز مانند ایران تحریم بوده و از این بابت برای تاأمین مایحتاج خود با چالش ها و مشکلات فراوانی روبه‌روست، اما مشخص نیست که چرا روس ها، مشکل چندانی در زمینه تأمین قطعات ندارند. به بیان ساده تر، روس ها نیز مانند ایران برای تنظیم بازار و کاهش قیمت ها چاره ای جز توسل به خودروسازان چینی نداشته است، اما در این مورد هم رفتار خودروسازان این کشور متفاوت بوده است. شاید با حل این مسئله بتوان راه جدیدی در ایجاد ارتباط خودرویی با سایر کشور ها ایجاد کرد.

source

توسط khodrocamp.ir