طراحان افسانه‌ای صنعت خودرو را بشناسید

طراحان افسانه‌ای صنعت خودرو
طراحان افسانه‌ای صنعت خودرو

طراحان خودرو به عنوان رکن اصلی این صنعت شناخته می‌شوند. وظیفه آنها ایجاد کانسپت خودروهایی است که می‌توانند به مرحله تولید برسند. این طراحان با ذهن‌های خلاق خود، سال‌هاست با تلفیق هنر و صنعت، خودروهایی بی‌نظیر خلق کرده‌اند.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، برای یادآوری نقش و دستاوردهای برخی از بزرگان این عرصه، فهرستی از ۱۰ طراح خودرو تهیه شده است که بیشترین تاثیر را بر مشهورترین مدل‌ها و تولیدکنندگان تا به امروز داشته‌اند. این لیست به هیچ عنوان از بهترین به بدترین مورد جمع‌آوری نشده است و همه این طراحان اثر قابل توجهی بر صنعت خودرو گذاشته‌اند و البته که طبیعت کار آنها کاملا ذهنی و خلاقانه است.

لوک دانکرولکه (۱۹۶۵)

لوک دانکرولکه -LUC DONCKERWOLKE
لوک دانکرولکه -LUC DONCKERWOLKE

تعداد کمی از طراحان در عصر مدرن به اندازه لوک دانکرولکه خوشنام هستند، زیرا تاثیر او در طول دهه قرن ۲۱ به اندازه هر طراح مطرح دیگری است. همچنین به یاد داشته باشید که این دوره با توجه به تغییر و تحولات تا چه میزان برای صنعت خودروسازی مهم است.

دانکرولکه آئودی A2 را با طراحی واقعا غیرعادی اما متعارفش به دنیا هدیه داد و به دنبال آن لامبورگینی Gallardo پر زرق و برق و سپس بنتلی Continental Flying Spur را طراحی کرد. او همچنین از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ مشغول طراحی لامبورگینی Murcielago بود که یکی دیگر از خودروهایی است که مانند سایر خودروهای ذکر شده در این مطلب قدیمی شده است.

فیلیپو پرینی (۱۹۶۵)

فیلیپو پرینی - Filippo Perini
فیلیپو پرینی – Filippo Perini

تا کنون در مورد ایتال‌دیزاین شنیده‌اید؟ شرکت ایتال‌دیزاین با ایجاد کانسپت خودروهایی مانند دلورین Alpha5، که به نظر ما یکی از بهترین کارهای این شرکت است، و نسخه فوق‌العاده محدود GT-R50، مدیون یک نفر است: فیلیپو پرینی، مدیر طراحی ایتال‌دیزاین.

پرینی پیش از شروع ماجراجویی با ایتال دیزاین، مدیر طراحی آلفارومئو بود. او در واقع این شغل را در حالی دریافت کرد که هنوز در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کرد و در نهایت طراحی خودروهایی مانند GTV، Spider، و ۸C Competitzione را بر عهده گرفت. او همچنین برای آئودی و لامبورگینی کار می‌کرد و Aventador از آخرین کارهای او برای لامبورگینی محسوب می‌شود.

جورجتو جوجارو (۱۹۳۸)

جورجتو جوجارو - Giorgetto Giugiaro
جورجتو جوجارو – Giorgetto Giugiaro

از کجای کار جورجتو جوجارو شروع کنیم؟ او همه کار انجام داده است، از طراحی خودروهای کلاسیک‌ قدیمی گرفته تا خودروهای روزمره و انبوهی از سوپراسپرت‌ها برای دوره‌های مختلف زمانی. او برای آلفارومئو، استون مارتین، ب‌ام‌و، بوگاتی، فیات، فراری و همچنین مازراتی، لانچیا و لامبورگینی کار کرده است. تعداد اندکی از طراحان دیگر می‌توانند رزومه خود را با جوجارو مقایسه کنند. همچنین لیست قابل توجهی از خودروهای طراحی شده توسط جورجتو جوجارو وجود دارد که بسیاری از آنها از یاد رفته‌اند.

او با بازبینی برخی از طرح‌های خود، روی استون مارتین DB4، کادیلاک Sixty Special و لوتوس Esprit کار کرده است. شاید بهترین دوران کاری او در فراری مربوط به طراحی ۲۵۰ GT SWB Berlinetta Speciale مدل ۱۹۶۲ بود. این نمونه به قیمت ۱۶.۵ میلیون دلار فروخته شد که ثابت می‌کند مردم حاضرند تا چه اندازه برای بهترین کار جوجارو هزینه کنند.

کریس بنگل (۱۹۵۶)

کریس بنگل -  Chris Bangle

این مورد بدون شک باعث اختلاف نظر خواهد شد، اما وقتی تاثیر کار بنگل در پیشبرد ب ام‌ و به سطوح جدید در طول دهه ۲۰۰۰ را در نظر بگیرید، انتخاب او واقعا تعجب‌آور نخواهد بود. همچنین اگر با ۱۰ طرح برتر کریس بنگل آشنایی داشته باشید، می‌توانید کار درخشان این طراح متولد اوهایو را درک کنید.

فیات کوپه از اوایل دهه ۹۰ همچنان یکی از زیباترین طراحی‌های فیات تا به امروز است، در حالی که کار او بر روی نسل هفتم رولزرویس Phantom اساسا به بازگشت این برند از افول کمک کرد. سپس مدل‌های ب‌ام‌و در دهه ۲۰۰۰ وجود دارند که به آنها اشاره کردیم، از جمله Z3، E60 M5 و E63 M6 که همگی آنها دارای طراحی مجلل بودند.

باتیستا فارینا (۱۸۹۳-۱۹۶۶)

باتیستا فارینا - Battista Pininfarina
باتیستا فارینا – Battista Pininfarina

او یک پیشگام به معنای واقعی کلمه است. فارینا پس از تشکیل شرکت افسانه‌ای بدنه‌سازی خود یعنی پینین‌فارینا در سال ۱۹۳۰، از این شرکت به عنوان مبنایی برای ایجاد طرح‌های دیدنی پس از جنگ جهانی استفاده کرد که در طول اعصار تاثیر خود را حفظ کرده‌اند. در سال ۱۹۵۲، فراری با او تماس گرفت، و ادامه داستان به قول خودشان فقط تاریخ‌سازی است.

برخی از کارهای برجسته او در فراری عبارتند از ۲۱۲، Dino Berlinetta Speciale و به یاد ماندنی‌تر از همه یعنی Testarossa. او تنها یک ماه پس از رونمایی از طرح نهایی خود در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۶۶ یعنی آلفارومئو Duetto، درگذشت. میراث او برای همیشه از طریق برندش زنده خواهد ماند، که اکنون با خودروی پینین‌فارینا Batista به دنبال موفقیت‌های جدید است. شایان ذکر است که این مدل به عنوان سریع‌ترین خودروی برقی تولیدی جهان شناخته می‌شود.

فرانک استیفنسون (۱۹۵۹)

فرانک استیفنسون - Frank Stephenson
فرانک استیفنسون – Frank Stephenson

توانایی فرانک استیفنسون در طراحی خودروهای شهری، رالی و شاسی‌بلند، و انبوهی از سوپرکارها، واقعا حیرت‌انگیز است. او مازراتی MC12 GT1 را خلق کرد و در طراحی غیرمعمول فورد Escort Cosworth نقش داشت. ب‌ام‌و X5 و اولین نسخه MINI جدید نیز توسط او ساخته شد. شما نمی‌توانید تا این حد متعهد به کار خود باشید مگر اینکه واقعا آن را دوست داشته باشید، و استیفنسون فقط یک طراح خودرو نیست، بلکه یک ماشین‌باز واقعی است.

ایان کالوم (۱۹۵۴)

ایان کالوم - Ian Callum
ایان کالوم – Ian Callum

ایان کالوم یکی از معتبرترین طراحان بریتانیایی است که مقیاس کار و گستردگی تنوع در تخیل او محدودیتی ندارد. او بر روی خودروهای مجلل بریتانیایی کار کرده است، از نسل اول استون مارتین Vanquish گرفته تا جگوار XK، و حتی کانسپت دیوانه‌وار C-X75. برخی از بهترین خودروهای طراحی شده توسط ایان کالوم تا ابد در خاطر ماشین‌بازها خواهند ماند.

کالوم همچنین در طراحی نیسان R390 نقش داشت که نسخه GT1 آن یکی از خودروهای مسابقه‌ای عالی ژاپن است. کار دیگر او شامل فورد RS200 است که در سری مسابقات گروه B به رقابت پرداخت. او اکنون بخش قابل توجهی از وقت خود را صرف برند خود یعنی CALLUM Designs می‌کند.

لئوناردو فیوراوانتی (۱۹۳۸)

لئوناردو فیوراوانتی -leonardo fioravanti
لئوناردو فیوراوانتی -leonardo fioravanti

نام فیوراوانتی به اندازه برخی دیگر از نام‌های موجود در این فهرست شناخته شده نیست، اما واقعیت این است که او طراح برخی از بهترین خودروهای فراری است. این لیست شامل Dino اریجینال، ۳۰۸، ۳۲۸، و ۵۱۲ Berlinetta است. هنگامی که به فراری ۲۸۸ GTO نگاه می‌کنیم، این واقعیت که فیوراوانتی آن را طراحی کرده است در اولویت دلایل خاص بودن این خودرو قرار می‌گیرد.

اما با فاصله زیاد، خارق‌العاده‌ترین ساخته فیوراوانتی، خودرویی است که بسیاری از مردم بر این باورند که بهترین خودروی تاریخ است. وقتی نگاهی دقیق به فراری F40 مدل ۱۹۹۱ می اندازید، دقیقا چه چیزی آن را تا این حد عالی کرده است؟ این واقعیت که در زمان خود ۳۲۱ کیلومتر در ساعت سرعت داشت یا اینکه طراحی آن یک موفقیت بزرگ بود؟ دلایل بی‌شماری وجود دارند، اما یک چیز ثابت باقی می‌ماند: ما باید قدردان فیوراوانتی به خاطر حضورش در تولید این خودرو باشیم.

مارچلو گاندینی (۱۹۳۸-۲۰۲۴)

مارچلو گاندینی - Marcello Gandini
مارچلو گاندینی – Marcello Gandini

کاملا واضح است که ایتالیا احتمالا بیشترین تعداد طراحان واقعا بزرگ خودرو در جهان را دارد، همانطور که تا حدی از این لیست مشخص است. مارچلو گاندینی، مانند فیوراوانتی، بازیگر بسیار مهم دیگری در یک شرکت ایتالیایی دیگر بود: لامبورگینی. در آنجا، او Countach و Miura را طراحی کرد که یکی از نمادین‌ترین خودروهایی است که تا کنون ساخته شده است.

او حتی نفوذ خود را بر روی شرکت‌هایی مانند آلفارومئو، مازراتی و رنو اعمال کرد و مجموعه مهارت‌های گسترده و توانایی خود را در کار با برندهای مختلفی که به دنبال طراحی‌های متمایز بودند، کاملا به نمایش گذاشت. او حتی در ساخت دتوماسو Pantera، فیات X1/9 و لانچیا Stratos نقش داشت. او یک غول واقعی محسوب می‌شود که اشتیاقش به این صنعت هرگز فراموش نخواهد شد.

گوردون موری (۱۹۴۶)

گوردون موری - Gordon Murray
گوردون موری – Gordon Murray

گوردون موری فاتح دنیای خودرو در دهه ۹۰ با مک‌لارن F1 (نمونه‌ای از آن رکوردهای حراج را با قیمت ۲۰.۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۱ شکست)، از پیش به دلیل خلق انبوهی از خودروهای موفق فرمول یک برای شرکت برابهم بین سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۸۶ شناخته شده بود.

این روزها، او وقت خود را صرف کارهای خلاقانه برای برند خود یعنی شرکت خودروسازی گوردون موری می‌کند. تا کنون این شرکت T.33 و T.50 را تولید کرده و علاقه‌مندان از سرتاسر جهان از هر دو خودرو به عنوان تغییر دهنده بازی برای بازار سوپراسپرت استقبال کرده‌اند و باید گفت که این پیرمرد کهنه‌کار همان فردی است که در پشت تولید این خودروهای موفق قرار دارد.

source

توسط khodrocamp.ir