غول های جاده مخصوص گرفتار ارز، برق و نقدینگی / کاهش تولید خودرو با افت 8 درصدی در 6 ماه اول 1403

آمار کاهش تولید خودرو
آمار کاهش تولید خودرو

جدیدترین آمار منتشرشده از کاهش تولید خودرو با افت ۸ درصدی در ۶ ماه اول سال خبر می دهد. در این مدت، غول های جاده مخصوص گرفتار ارز، برق و نقدینگی شده و برنامه تولید محقق نشده است. برنامه ای که قرار است خروجی آن تولید ۱ میلیون و هفتصد هزار دستگاه تا پایان سال باشد. آیا نیمه دوم سال این کاهش جبران می شود؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آخرین آمار منتشرشده از تیراژ تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، از افت و کاهش تولید نسبت به سال قبل خبر می دهد.

این در حالی است که دومین وزیر صمت دولت سیزدهم اوایل سال جاری اعلام کرد که برای سال جاری تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است، اما برخلاف تصور، روند تولید در نیم سال اول ۱۴۰۳ چندان روی روال نبوده است. در این مدت، دو خودروساز بزرگ کشور نه تنها موفق به شکستن رکورد تولید سال قبل نشده اند، بلکه تولید آن‌ها نسبت به سال گذشته نیز افت پیدا کرده است.

در این مدت، ایران خودرو و سایپا در مجموع ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه انواع سواری تولید کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با تیراژ ۴۶۱ هزار دستگاه  تولید۸ درصد افت کرده است.

ایران خودرو با افت ۶.۵ درصدی

در این مدت آبی پوشان جاده مخصوص، سهم بیش‌تری در تولید داشته اند، اما با این حال، تیراژ تولید آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۵ درصد افت کرده است.

سال گذشته در ۶ ماه ابتدایی سال ایران خودرو ۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع سواری تولید کرده بود. این تعداد در سال ۱۴۰۳ به ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه تقلیل یافته است.

بنابر آمار، تولید سواری در ایران خودرو طی ۶ ماه نخست امسال به پژو اختصاص داشته است. در این مدت ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه پژو در ایران خودرو تولید شده است. با توجه به تولید ۱۴۴هزار و ۸۳۱ دستگاهی خانواده پژو در شش ماه نخست پارسال، ایران خودرویی ها در تولید اعضای این خانواده افت حدود ۳۹درصدی داشته اند.

خانواده سورن نیز ۵۱هزار و ۱۱۳دستگاه  از تولید ایران خودرو را به خود اختصاص داده است. با در نظر گرفتن تیراژ ۲۵ هزار و ۱۳۳دستگاهی این گروه خودرویی در شش ماه پارسال، ایران خودرویی ها توانسته اند تولید در این گروه را ۱۰۴ درصد بالا ببرند. دنا نیز در شش ماه امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته تیراژ بیش‌تری داشته است. ایران خودرو اعلام کرده در شش ماه امسال ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه دنا را به تولید رسانده است. بنابراین تولید دنا بیش از ۲۰۰ دستگاه بالا رفته است.

اما رانا شش ماه نخست امسال را با افت پشت سر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشرشده در کدال، تا پایان شهریور امسال هفت هزار و ۶۶۸دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است. بنابراین تولید رانا حدود ۱۹درصد افت را به خود می بیند.

ایران خودرویی ها در شش ماه ابتدایی امسال شش هزار و ۸۷۱ دستگاه هایما را نیز مونتاژ کرده اند، حال آنکه در شش ماه مشابه پارسال، تیراژ این مونتاژی چینی ۱۰هزار و ۵۲۸دستگاه بود، بنابراین مونتاژ هایما ۳۵ درصد افت کرده است.

ایران خودرو همچنین در شش ماه ابتدایی امسال ۳۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در شش ماه نخست پارسال کم‌تر از ۲۱هزار دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. بنابراین تولید تارا در شش ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بالغ بر ۱۱هزار دستگاهی، معادل بیش از ۵۷ درصدی را داشته است.

۶ درصد افت تولید برای نارنجی پوشان جاده مخصوص

آمار تولید ۶ ماه نخست سال جاری همچنین ۶ درصد افت تولید برای نارنجی پوشان جاده مخصوص را نشان می دهد. سایپا در مدت زمان یادشده ۱۳۶ هزار دستگاه انواع سواری تولید کرده است که بیش‌ترین حجم تولید به خانواده ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوییک و ساینا) اختصاص داشته است. این آمار در مقایسه با تیراژ تولید در مدت مشابه پارسال با تولید ۱۴۵هزار و ۵۰۰ دستگاه ۶ درصد کاهش داشته است.

سایپا در تولید خانواده ایکس، آمار ۱۰۰ هزار و ۳۵۸ دستگاهی را طی شش ماه نخست سال جاری از خود به جا گذاشته است. با توجه به تولید ۱۲۱هزار و ۲۴۴ دستگاهی این گروه خودرویی در شش ماه نخست پارسال، تیراژ خانواده ایکس ۲۰۰ بیش از ۱۷درصد افت را نشان می دهد. در این گروه خودرویی البته تیبا دیگر به تولید نمی رسد.

در بازه زمانی تحت بررسی، سایپا همچنین توانسته ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهین را به تولید برساند. این در حالی است که طی شش ماه ابتدایی سال گذشته تیراژ شاهین ۲۴ هزار و ۶۳ دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین نسبت به شش ماه نخست پارسال افزایش هزار و ۲۰۰ دستگاهی معادل ۱۲درصد داشته است.

دومین خودروساز ایران اما در بازه زمانی تحت بررسی، حتا یک دستگاه آریا اتومات هم تولید نکرده است. البته در شش ماه نخست پارسال نیز تنها پنج دستگاه آریا اتومات در این شرکت تولید شده بود. سایپا در آمار تولید خود گزینه ای به نام «سایر» نیز دارد که تیراژ ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاهی مقابل آن ثبت شده است. در نیم‌سال نخست پارسال، تولید این بخش تنها ۲۶۵ دستگاه بود.

پارس خودرو ۱۵ درصد افت تولید را ثبت کرد

در نیم سال نخست سال جاری دیگر خودروساز بزرگ کشور که جزء گروه خودروسازی سایپا به شمار می آید نیز با کاهش تولید همراه شده است. در این مدت پارس خودرو ۱۵ درصد افت تولید را ثبت کرد. این خودروساز در مدت مشابه سال قبل موفق به تولید ۵۷ هزار و ۱۵۰ دستگاه انواع سواری شده بود که این آمار در نیم سال اول سال ۱۴۰۳ به ۴۵ هزار و ۳۸۹ دستگاه رسیده است.

بنابراین گزارش، پارس خودرو در ۶ ماه ابتدایی امسال کوییک دنده ای معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q200 را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q200 سایپا تولید ۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاهی در شش ماه نخست امسال داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال از افت حدود ۱۱ درصدی حکایت دارد.

پارس خودرو همچنین در حالی هزار و ۲۳۴ دستگاه کوییک معمولی دنده ای را در شش ماه ابتدایی امسال تولید کرده است که در مدت مشابه پارسال، حدود ۲۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این محصول در شهریور امسال هیچ تولیدی نداشته است.

پارس خودرو همچنین در شش ماه ابتدایی امسال چهار هزار و ۸۴۹ دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارس خودرو به شمار می رود که در شش ماه نخست پارسال تنها ۲۰ دستگاه از آن تولید شد. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی ۹ هزار و ۷۳۲ دستگاه ساینا اس را نیز تولید کرده است، خودرویی که در بازه زمانی مشابه پارسال به تولید نمی رسید.

چالش ارز، برق و نقدینگی

در این مدت، خودروسازان بزرگ کشور با چالش ارز، برق و نقدینگی دست و پنجه نرم می کردند. همین عوامل باعث افت تولید شده است. با این حال به نظر می رسد وضعیت آن‌ها با بهبود نسبی اوضاع بهتر شود، اما در عین حال، خودروسازان بزرگ کشور با توجه به قیمت گذاری دستوری بدون تردید با زیان انباشته بیش‌تری همراه خواهند شد. این مسئله حتا در صورت برطرف شدن مشکلات ارزی و برقی می تواند باز هم تولید را تحت تأثیر خود قرار بدهد.

source

توسط khodrocamp.ir