نیسان تینا و جایگزین های صفرکیلومتر آن در بازار

نیسان تینا
نیسان تینا

نیسان تینا از جمله سدان های سایز متوسط این برند ژاپنی است که در ایران هم عرضه شد و به فروش قابل قبولی دست پیدا کرد. در ادامه به معرفی جایگزین های صفر کیلومتری که بودجه یک تینا می توان خرید اشاره کردیم. 


آریزو 8


آریزو 8

نیسان از جمله خودروسازانی است که در ایران محبوبیت بالایی داشته و محصولاتش جزو پرفروش‌ترین خودروها در لیست بازار خودروی کشورمان است. در ایران شرکت پارس خودرو که یکی از زیرمجموعه‌های سایپا محسوب می‌شود مسئول مونتاژ و عرضه خودروهای نیسان بود.

تینا همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یک خودروی سدان سایز متوسط است که در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار در نسل دوم توسط پارس خودرو ابتدا به صورت وارداتی میهمان جاده‌های کشور شد. پارس خودرو قصد داشت تا موفقیت خارق العاده‌ای که نیسان ماکسیما توانست در ایران کسب کند را با یک نسخه جدید و بروز ادامه دهد و به همین خاطر به سراغ تینا رفت. 

نیسان تینا سرانجام پس از حدود ۴ سال که بر روی خط تولید پارس خودرو حضور داشت در سال ۱۳۹۲ به پایان خط رسید و دیگر تولید نشد. با اینکه این خودروی ژاپنی چندان نتوانست موفقیت ماکسیما را در ایران تجربه کند اما باز هم تبدیل به خودرویی محبوب شد و همچنان نسخه های کارکرده آن در بازار خرید و فروش می شود. در ادامه این مقاله به سراغ محصولات جدیدی رفته‌ایم که با پول یک نیسان تینا کارکرده می توان خرید که به مراتب از این محصول ارزش خرید بالاتری دارند. 

سوبا M4

سوبا M4 که می توان آن را لوکس ترین MPV ایران تا به حال دانست یکی از گزینه هایی است که می توان به جای تیانا خرید. شاید بسیاری از افراد بخاطر فضای کابین و راحتی ردیف عقب نیسان تینا بخواهند به سراغ این ژاپنی سالخورده روند که سوبا M4 هم فضای ردیف عقب بزرگتری دارد و هم بسیار لوکس تر از تیاناست، با اینکه تنها فضا برای دو نفر از M4 وجود دارد! 

سوبا M4 از جمله محصولات مونتاژی فردا موتور است که در دسته خودروهای مینی ون یا MPV قرار دارد. محصولی لوکس در بازار ایران که از تولیدات فورتینگ، زیر مجموعه دانگ فنگ چین محسوب می شود. این خودرو از نظر طراحی ظاهری و البته کابین چهره و طراحی مدرنی داشته و با نگاه به آن اصلا نمی توان حس یک خودروی معمولی را دریافت. 

سوبا M4 در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بوده که با سیستم GDi یا همان تزریق مستقیم سوخت نیز همراه شده است. این قلب تپنده توانایی تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو هم از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر بوده که قدرت پیشرانه را به چرخ‌ های جلو منتقل می کند. 

همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سوبا M4 حدود ۱۱ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن هم نزدیک به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. این خودرو نسبت به تینا در کنار مزایای مهمی همچون طراحی مدرن و البته امکانات رفاهی و ایمنی فراوان، سوبا M4 به کیفیت بنزین بسیار حساس بوده و همچنان خدمات پس از فروش گسترده‌ای هم ندارد. 

فونیکس FX

فونیکس FX از جمله کراس اوور هایی است که با نسخه صفر در محدوده قیمتی یک نیسان تینا قرار دارد. این خودرو محصولی نسبتا جدید از برند مدیران خودرو و زیرمجموعه اولش یعنی فونیکس بوده که حدود دو سالی از حضورش در بازار می گذرد. FX فونیکس که در اصل چری اومودا ۵ است در سگمنت جدیدی با نام کراس اوور کوپه قرار گرفته و آن هم بخاطر زاویه تند ستون D است که در محصولاتی همچون بی ام و X4 هم دیده میشود.  

فونیکس FX از نظر طراحی ظاهری کاملا از ترند روز دنیا بهره مند بوده که چراغ های جلو دو تکه، جلو پنجره عضوی از سپر جلو و چراغ های عقب نیز بهم متصل طراحی شده‌اند. در بخش داخلی نیز این محصول چینی همچنان داشبورد مدرنی داشته و فضای هر دو ردیف هم نسبتا جادار و مناسب بوده اما نسبت به تینا فضای محدودتری در عقب دارد.  

فونیکس FX پریمیوم در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتر Turbo GDi مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود. 

فونیکس FX نسبت به تینا با اینکه در یک کلاس قرار ندارند اما همچنان طراحی مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی زیاد و البته قدرت بهتر از مزایایش محسوب می شوند. اما در مقابل بخاطر توربو بودن به کیفیت بنزین حساس بوده و همین مورد سبب می شود تا استهلاک بیشتری نسبت به تینا داشته باشد. از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ هم همچنان به پای تینا نمی رسد. 

آریزو ۸

آریزو ۸، لوکس ترین سدان چینی بازار که توسط فونیکس، زیر شاخه لوکس مدیران خودرو به ایران عرضه شده خودرویی تقریبا هم کلاس با نیسان تیناست که می توان با بودجه این سدان سالخورده ژاپنی یک صفر کیلومترش را خرید. آریزو ۸ در اصل محصولی از چری چین است که خوشبختانه پس از عرضه جهانی پایش خیلی زود به ایران باز شد. 

این سدان لوکس چینی از نظر ظاهری طراحی جسورانه و با ابهتی داشته و در داخل کابین هم سعی شده تا همه چیز در اوج سادگی اما کارآمد طراحی و توسعه پیدا کرده و سرنشینان در اوج راحتی باشند. همچنینی متریال به کار رفته در داخل کابین هم رضایت بخش بوده و دقت مونتاژ و ساخت بالاست. 

فونیکس آریزو ۸ در بخش فنی هم خودرویی بسیار قدرتمند و خوش شتاب بوده و واقعا خریدار را راضی نگه میدارد. قلب تپنده این سدان لوکس چینی یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ است که ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل شده تا ظرف مدت حدود ۸ ثانیه این خودرو را به صد کیلومتر سرعت برساند. 

مهمترین ویژگی های آریزو ۸ نسبت به تینا امکانات فراوان خصوصا آ‌پشن های ایمنی و سیستم های خود ران بوده که رانندگی را لذت بخش تر می کند. ضمن اینکه قدرت و گشتاور بالایی هم این سدان لوکس دارد که تینا ندارد. اما در مقابل به کیفیت بنزین حساسیت بالایی داشته و همین مورد سبب می شود تا استهلاک بالاتری نسبت به نیسان تینا داشته باشد. 

جیلی آزکارا

جیلی آزکارا کراس اوور جدید دیگری بوده که توسط فردا موتور به صورت وارداتی مدتی است به بازار ایران عرضه شده است. جیلی از جمله برندهای چینی است که کیفیت محصولاتش بسیار بالا بوده و به واسطه همکاری با ولوو چند سالی است که به بازارهای اروپایی نیز راه پیدا کرده است. 

جیلی آزکارا در بخش فنی خودرویی پاک است که به یک قلب تپنده ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز شده که در ترکیب با یک موتور برقی ۴۸ در مجموع توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در اصطلاح فنی به این خودروی جذاب MID HYBRID یا همان هیبرید خفیف گفته شده که به بیان ساده این سیستم دخالت مستقیمی در رانندگی نداشته و فقط در شتابگیری و از بین بردن تاخیر تعویض دنده‌ها به کار آمده و مصرف سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.  

نقاط قوت آزکارا موارد زیادی است که از جمله آنها می‌توان به کیفیت ساخت بسیار خوب، استفاده تکنولوژی های ولوو، امکانات مختلف و البته مصرف سوخت کم اشاره کرد. اما شاخص ترین مزیت آزکارا که در تینا وجود ندارد (البته طبیعی است!) سیستم AWD بوده که برگ برنده‌اش محسوب می شود. اما در مقابل متاسفانه همچنان شرایط خدمات پس از فروش آن چندان مشخص نیست. ضمن اینکه پیشرانه هم پیچیدگی های خاص خود را دارد و هم کیفیت بنزین برایش بسیار مهم است. همین موارد سبب می شود تا افرادی که به دنبال یک خودروی بی آزار هستند سمت آزکارا نروند. 

source

توسط khodrocamp.ir