نگاهی به کارنامه طراح افسانهای مرسدس بنز
برونو ساکو، طراح ایتالیایی مرسدس بنز، که طراحی برخی از مشهورترین خودروهای مرسدس بنز را برعهده داشت، در سن نود سالگی دار فانی را وداع گفت. با وجود آنکه زادگاه وی ایتالیا و آغازین گامهای حرفهای او در تورین ایتالیا گذشت، ساکو از اواسط دهه بیست زندگی خود یعنی سال ۱۹۵۸ به تیم طراحی مرسدس بنز پیوست و تا پایان دوران حرفهای خود یعنی ۴۱ سال بعد، وفاداری خود را به این شرکت آلمانی حفظ کرد.
برونو ساکو با طی کردن پلههای ترقی در شرکت مرسدس بنز، از یک طراح جوان به ریاست کل طراحی این خودروسازی رسید. در طول این مسیر، او نه تنها بر طراحی بسیاری از خودروها، اتوبوسها و کامیونهای مهم مرسدس نظارت داشت، بلکه شخصاً نیز دست به طراحی بسیاری از آنها زد. برخی از این طرحها آنقدر نوآورانه بودند که مسیر تولیدات آینده مرسدس را تغییر دادند. حتی پس از گذشت دههها، بسیاری از این طرحها همچنان مدرن و جذاب به نظر میرسند.
در این مطلب برای ادای احترام به این طراح افسانهای نگاهی میاندازیم به برخی از شاهکارهایی که او برای مرسدس بنز خلق کرده است.
مرسدس بنز کانسپت C111 مدل 1970
مرسدس از سال ۱۹۶۹ مجموعهای از کانسپتهای C111 را برای آزمایش فناوریهای مختلف، از جمله موتور وانکل ساخت. زیباترین مدل که میتوانست به یک ابرخودروی تولیدی هم تبدیل شود، C111-11 بود که توسط ساکو طراحی شده بود. طراحی این خودرو ترکیبی از چراغهای مخفی، درهای گالوینگ و دریچه هوای دماغه مانند پورشه 911 GT3 مدرن بود.
مرسدس بنز استیشن E کلاس کد اتاق S123 مدل 1977
تصور دنیایی بدون استیشنهای مرسدس سخت است، اما تا زمانی که این شرکت در سال ۱۹۷۷ نسخه استیشن مدل W123 را معرفی کرد، تنها راه داشتن یک استیشن این بود که به یک کارگاه سفارشیسازی مراجعه کرده و خودروی خود را تبدیل کنید.
مرسدس بنز SEC مدل 1981
ساکو در طراحی مدل W126 کلاس S سال ۱۹۷۹ نقش داشت، اما آنچه که واقعاً به آن افتخار میکرد، نسخه کوپه C126 این خودرو بود. ظاهراً او تا سالها پس از بازنشستگی یک 560 SEC آبی تیره را در گاراژ خود نگه داشته بود.
مرسدس بنز 190 مدل 1982
همه به بیامو E30 علاقه دارند، اما رقیب مرسدس برای آن خودرو، یعنی مدل 190، از نظر طراحی سالها جلوتر بود. ساکو ویژگیهای آیرودینامیک را در طراحی این خودرو گنجاند و در عین حال چهره سنتی مرسدس را حفظ کرد. قسمت عقب خودرو به شکلی طراحی شده بود که حتی کوچکتر از اندازه واقعیاش به نظر میرسید. مدل 190 تحولی بزرگ برای مرسدس بود، زیرا توانست مخاطبان جوانتری را به خود جذب کند و الگویی از طراحی ایجاد کند که دو سال بعد مدل بزرگتر W124 آن را دنبال کرد.
مرسدس بنز SL مدل 1989
طراحی مرسدس معمولاً به آرامی و با دقت از یک نسل به نسل بعدی تکامل مییابد. اما مدل SL سال ۱۹۸۹ که توسط ساکو طراحی شده بود، هیچ شباهتی به مدل کلاسیک R107 SL با تزئینات کرومی که جایگزینش شد، نداشت. البته، R107 در سال ۱۹۷۱ معرفی شده بود و مدت زیادی از زمان جایگزینیاش گذشته بود، اما این تغییر همچنان جسورانه بود – و به خوبی جواب داد.
مرسدس بنز M کلاس کد اتاق W163 مدل 1997
به نظر میرسد فراموش کردهایم که مدل اولیه M-Class چقدر برای مرسدس و خودروهای لوکس مهم بود. این اولین خودروی ساختهشده مرسدس در آمریکا بود که مدتها پس از رنج روور اما پیش از بیامو X5 و پورشه کاین که بعدها جایگاه آن را گرفتند، عرضه شد. طراحی مدل W163 توسط ساکو و پیتر فایفر به اندازه برخی از دیگر آثارش ماندگار نبود، اما همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است.
مرسدس بنز A کلاس کد اتاق W168 مدل 1997
طراحی مدل انقلابی A-Class توسط استیو متین انجام شد، اما باید به ساکو نیز اعتبار بدهیم که به عنوان رئیس بخش طراحی، به تحقق این شکل جسورانه و ورود آن به خط تولید کمک کرد.
مرسدس بنز CL کلاس کد اتاق C215 مدل 1999
مرسدس میگوید مدل W220 کلاس S در سال ۱۹۹۸ و کوپه C215 CL در سال ۱۹۹۹ آخرین خودروهایی بودند که ساکو پیش از بازنشستگی مسئول طراحی آنها بود (اگرچه باورش سخت است که او در طراحی SL مدل R230 در سال ۲۰۰۲ نقشی نداشته باشد). مدل W220 هنوز ظاهری مدرن دارد، اما این طراحی کوپه است که واقعاً به چشم میآید. طراحی ستونهای C به گونهای است که به شکل نامحسوس به کوپههای کلاسیک مرسدس در دهه ۱۹۶۰ اشاره دارد و همچنین به لاغرتر جلوه دادن این خودروی بزرگ کمک میکند.