آیا بورس کالا خودروسازان را نجات می دهد؟

خودروسازان در بورس کالا
خودروسازان در بورس کالا

طی هفته های اخیر، خودروسازان با اشاره به افزایش زیان انباشته، ضرر تولید و مشکلات قیمت گذاری دستوری باز هم بحث عرضه خودرو از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا را باز کرده اند، اما آیا بورس کالا خودروسازان را نجات می دهد؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در مدت اخیر، بحث عرضه مجدد خودرو در بورس کالا دوباره مطرح شد است. این موضوع با توجه به قیمت گذاری دستوری و فریز ۱۷ ماهه قیمت ها از نظر خودروسازان می تواند هم مانع از افزایش میزان زیان آن‌ها شود و هم می تواند دست آنان را برای تأمین نقدینگی و برطرف کردن نیازهای مالی باز کند.

به باور خودروسازان این روش مزیت های خاص خود را دارد که از جمله آنان به از بین رفتن تقاضای سرمایه‌ای، جلوگیری از قیمت‌سازی، بسته شدن درِ پشتی کارخانه‌ها، فراهم شدن امکان افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت تمام شده آن، فراهم شدن امکان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره می کنند.

ضمن این‌که به باور برخی کارشناسان عرضه خودرو از طریق بورس کالا در صورت ادامه داشتن می تواند منجر به یک دست شدن قیمت ها و کاهش فاصله شدید قیمت کارخانه و بازار شود.

بالا رفتن قیمت خودرو در بازار

در همین رابطه چندی پیش مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به این روش تصریح کرد: «اگر عرضه خودرو در بورس کالا با تعداد کم باشد باز هم به بالا رفتن قیمت خودرو در بازار کمک می‌کند، مگر این‌که این عرضه‌ها به‌صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و همچنین به‌صورت مداوم صورت بگیرد که در این صورت روند فروش در بازار مشخص می‌شود و افزایش قیمت‌های حبابی به وجود نخواهد آمد، اما این پروسه نیاز به کار کارشناسی دارد.»

با این حال، خودروسازان با اشاره به زیان های متوالی و مشکلاتی که برای آنان ایجاد شده است تأکید دارند که بهترین و کوتاه ترین مسیری که می تواند آنان را از زیان دهی خارج کند، بازگشت به بورس کالاست.

ظرفیت عرضه روزانه ۵ هزار خودرو

دبیر انجمن خودروسازان نیز با اشاره به این‌که بهترین راهکار برای رفع مشکلات خودروسازان، صدور مجوز فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار است، تأکید کرد: «با این اقدام توان مالی خودروسازان تقویت می‌شود و آن‌ها می‌توانند با پرداخت بدهی‌های‌شان به قطعه سازان، شرایط را برای تداوم عرضه قطعات در خطوط تولید فراهم کنند. در این صورت، ظرفیت عرضه روزانه ۵ هزار خودرو از مسیر خطوط تولید دو خودروساز بزرگ فراهم است. در صورت فراهم شدن چنین شرایطی شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت خودرو در هفته خواهیم بود، که این امر به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو کمک قابل توجهی خواهد کرد.»

تجربه تلخ و سرگردانی خریداران

در این میان به نظر می رسد از یک سو، عرضه خودرو در بورس کالا می تواند منجر به نتایج دلخواه خودروسازان شود،اما از سوی دیگر، هنوز تجربه تلخ و سرگردانی خریداران از دور قبل فراموش نشده است.

هر چند با توجه به قیمت گذاری دستوری و وجود تقاضاهای دلالی در بازار، بورس کالا می تواند به عنوان راهی میانه، مسیر یکسان سازی قیمت ها را هموار کند، اما چه تضمینی وجود دارد که مشکلات دور قبل تکرار نشود؟

به عبارت دیگر، در زمانی که تولید کاهش یافته و با افت همراه شده است، آیا خودروسازان می توانند تعهدهای خود را به موقع ایفا کنند؟ آیا می تواند محصول فروخته شده را با مشخصات زمان فروش عرضه کنند؟ آیا باز هم قرار است از این روش بخشی از نیاز آنان به نقدینگی فراهم شود و بعد از آن خریداران به دنبال تحویل گرفتن خودروهای خود باشند؟

بنابراین پیش از آغاز بحث عرضه مجدد خودرو در بورس کالا، باید از توان افزایش تولید اطمینان پیدا کنند و نیاز خود به نقدینگی را از جیب مردم تأمین نکنند. به عبارت دیگر، ابتدا باید تولید روزانه به ۵ هزار دستگاه برسانند و بعد از آن به بورس کالا بیایند.

source

توسط khodrocamp.ir