به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر یک از ما عاشق رانندگی با ماشین هستیم. اینطور نیست؟ اما مشکل واقعی زمانی شروع میشود که ماشین شروع به تولید صداهای عجیبوغریب میکند. صدای شرشر آب پشت داشبورد خودرو، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو چند مورد از این صداها است. اغلب اوقات نمیدانیم چه مشکلی وجود دارد و از اینکه آیا واقعاً باید برای رفع دلیل صدای شرشر آب پشت داشبورد به مکانیک رجوع کنیم بیاطلاعیم. در این گزارش نگاه دقیقتری به دلایل صدای شرشر آب پشت داشبورد خودرو و نحوه رفع آنها خواهیم داشت.
همچنین بخوانید: صدای واشر گلویی اگزوز
علل و نحوه رفع صدای شرشر آب پشت داشبورد خودرو
صدای شرشر در داشبورد خودرو را نباید نادیده بگیرید. اگر سروصدا به دلیل تجمع آب در جایی باشد، میتواند منجر به رشد باکتریهای ناخواسته مانند کپک شود. این میتواند باعث ایجاد بوی کپکزدگی در وسیله نقلیه شما شده، به قسمتهای پلاستیکی و فلزی آسیبهای غیرقابل بازگشت بزند و استهلاک ماشین را افزایش بدهد.
متداولترین دلیل صدای شرشر آب پشت داشبورد، گرفتگی تخلیه میعانات اپراتور، کم بودن خنککننده، هوا در سیستم خنککننده، گرفتگی تخلیه درب و گرفتگی تخلیه شیشه جلو است.
1-زمان تعویض عمر واشر سر سیلندر سررسیده
روغن در آب خودرو و وجود کف در روغن یکی از نشانههای به اتمام رسیدن طول عمر واشر است. از دیگر این علائم میتوان به وجود تورم در لولههای آب که به دلیل فشار هوای زیاد درون لولههای آب ایجاد میشود. علاوه بر این، پایین رفتن سطح آب و افزایش روغن هم میتواند نشانه ترکیب شدن آب و روغن باشد.
2-وجود هوا در سیستم خنککننده
یکی از رایجترین علتهای صدای شرشر آب پشت داشبورد، گیر افتادن هوا در سیستم خنککننده است. بسیاری از افراد صدای شرشر آب از پشت داشبورد را بهخصوص در هنگام سرد بودن خودرو میشنوند. ممکن است صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو به علت وجود هوا باشد. صدای شرشر آب پشت داشبورد 405، تیبا، سمند سورن، پژو، ال 90 و سمند EF7 معمولاً به همین علت روی میدهد.
مراحل هواگیری خودرو
- پیچهای هواگیری را باز کنید.
- برای خروج محلول بدون هوا از محلول ضد یخ یا آب استفاده کنید.
- پیچهای هواگیری را محکم کنید و درب رادیاتور را ببندید.
- ماشین را روشن کنید تا دما به دو خط آمپر برسد. این کار باعث باز شدن ترموستات و خروج کامل هوا از ماشین میشود.
- این دفعه خودرو را خاموش کنید و درب را باز کنید و عملیات مراحل قبل را انجام دهید.
- خودرو را روشن کنید. گاز بدهید و روی 2500 دور نگهدارید. احتمالاً صدا قطع میشود ولی اگر اینطور نبود احتمالاً ایراد از کابین است.
3-گرفتگی رادیاتور بخاری
اگر موارد قبلی را انجام دادید و برای قطع صدای شرشر آب پشت داشبورد سمند ef7، محصولات سایپا و پژو 405 نتیجه نگرفتید، این گزینه را امتحان کنید. استفاده از ضد یخ برای میتواند طول عمر سر سیلندر و موتور را افزایش دهد. پس سعی کنید حداقل بعد از هر دو سال ضد یخ را عوض کنید. انجام ندادن این کار باعث جرمگرفتگی داخل سیستم آب موتور میشود. علاوه بر این میتواند موجب تولید صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو شود.
بیشتر بخوانید: دلایل تقتق چرخها هنگام دور زدن در خودرو
اگر مدت زیادی از آخرین باری که ضدیخ عوض کردهاید نمیگذرد، امکان دارد مشکل با جرمگیری رادیاتور بخاری رفع شود. برای این کار از دو عدد شیلنگ بخاری نیم متری استفاده کنید و لوله را به رادیاتور وصل کنید. ترکیبی از یک واحد اسیر یا جوهر نمک بعلاوه آب را بسازید. لوله بالایی را در ظرف پلاستیکی قرار دهید. در لوله زیری، تا میزانی اسید بریزید که رادیاتور پر شود. در این صورت اسید از لوله بالایی در ظرف ریخته میشود. بگذارید مدتی محلول در رادیاتور بماند. سپس برای اینکه رادیاتور تخلیه شود، لوله پایینی را به زیر ماشین سرازیر کنید. برای تخلیه کامل اسید، از لوله بالا آب بریزید. شیلنگهای خودرو را در سر جای قبلی قرار دهید. سپس مثل مرحله یک هواگیری را انجام دهید.
نحوه رفع صداهای صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین یا قرقر آب در رادیاتور
در موتور خودروی شما، سیالات و قطعات مکانیکی فراوانی وجود دارند که گرم و سرد میشوند. به همین دلیل امکان دارد در هنگام بروز مشکلات مختلف در قسمت موتور و بخشهای مربوطه، با صدای شرشر آب پشت داشبورد خودرو روبرو شوید. با عیب یابی و شناسایی علت اصلی، میتوانید تعمیرات لازم را انجام بدهید.
پیشتر 3 علت اصلی صدای شرشر آب پشت داشبورد خودرو را بررسی کردیم و عیوب احتمالی مسبب ایجاد صدای قرقر در سیستم خودرو را توضیح دادیم. به طور کلی هرگونه صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین، ناشی از جریان مایعات داخلی از یک محفظه همراه با مخلوطی از هواست. البته در برخی موارد، علت صدای شرشر آب پشت داشبورد پژو پارس، پراید، خانواده سمند و خودروهای پلتفرم تیبا موردی برای نگرانی ندارد که در ادامه توضیح میدهیم.
همچنین بخوانید: سریعترین روش های عیب یابی خودرو به همراه راه حل
عیب یابی دلیل صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین
زمانی که موتور خاموش و خنک است، ماشین را روی زمین تراز پارک کنید. برای شروع تعمیرات، ابتدا یک بازرسی لازم خواهد بود. بنابراین داشتن یک چراغقوه و دستکش ایده خوبی است. سعی کنید به صدا گوش دهید. ببینید که صدا از کجا میآید تا بتوانید مشکل را بهتر پیدا کنید. سپس موارد زیر را چک کنید.
۱- گرمای بیشازحد موتور را بررسی کنید
گرمای بیشازحد موتور باعث ایجاد قفل حرارتی در سیستم خنککننده میشود. درنتیجه باعث تولید صدای صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین میشود. دلیل این وضعیت نیز میتواند قفل شدن ترموستات، دمیده شدن واشر سر یا نشت مایع خنککننده باشد.
هنگامیکه یک موتور بیشازحد گرم شود، خنککننده وارد محفظه سرریز میگردد. همین امر میتواند عاملی برای ایجاد حباب و دلیل صدای شرشر آب پشت داشبورد باشد. علت دیگر آن میتواند به معیوب بودن درپوش رادیاتور مربوط شود. هرگز سطح مایع خنککننده را تا زمانی که موتور کاملاً خنک نشده بررسی نکنید. گاهی اوقات ممکن است هوا بهطور طبیعی در داخل سیستم محبوس شود. در چنین شرایطی باز کردن پیچ هواگیری در یکی از اجزای سیستم خنککننده مانند محفظه ترموستات، برای حل مشکل کمک کننده خواهد بود.
۲- هوا در سیال فرمان
سیستم فرمان برقی از فشار هیدرولیکی استفاده میکند که بهوسیله پمپ فرمان تولید میشود. اگر سطح سیال پایین باشد، میتواند هوا را به داخل سیستم بکشد. سپس به دلیل وجود حبابهای هوا در سیستم، صدای قرقر، صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور یا صدای آب داخل خودرو ایجاد میکند.
سطح انرژی برقی را با قرار دادن مخزن مایع بررسی کنید و درپوش آن را بردارید (در خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید). اگر سطح سیال پایین بوده یا سیالی در مخزن وجود نداشته باشد، به این معناست که سیستم نشتی دارد. پس پمپ یا شیلنگهای نشتی فرمان، قفسه و پینیون یا مجموعه جعبه را بررسی و در صورت نیاز قطعات فرسوده یا شکسته را تعمیر یا تعویض کنید. سپس اجازه دهید سیستم برای مدتی هوا هوادهی شود.
۳- به دام افتادن هوا در هسته بخاری
زمانی که موتور کار میکند، مایع خنککننده از طریق بخاری خارج میشود. همچنین وقتی هوای حبابها به دام میافتد، صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین ایجاد میکند. در این صورت، عقب یا جلوی ماشین باید با جک بالا برود تا حبابها از آن تخلیه شوند. وجود هوا در بخاری نیز میتواند ناشی از حجم بالای مایع خنککننده باشد. هسته بخاری طوری طراحیشده که جریان خنککننده محدود باشد تا تولید صداهای شرشر و حباب زدن به حداقل برسد. برای حل این مشکل، باید یک دستگاه تنظیم مجدد جریان بر روی شیلنگ ورودی یا خروجی اصلی نصب کنید.
همچنین بخوانید: نکات مهم در عیب یابی از روی صدای خودرو
۴- قرقر کردن هنگام خاموش شدن موتور
هنگام فعالیت، روغنموتور در سراسر موتور به گردش درمیآید. هنگامیکه موتور خاموش میشود، روغن سر سیلندر تخلیه میشود. سپس به داخل روغن بازمیگردد. این طبیعی است و نباید بهعنوان یک مشکل در نظر گرفته شود.
دلیل صدای شرشر آب و کم شدن آب رادیاتور
پیچیدهترین قسمت خودرو رادیاتور است. در صورت خراب شدن، صداهای عجیب تولید و درنهایت آب آن کم میشود. به همین دلیل قصد داریم در ادامه عوامل این مشکل را بررسی کنیم. برای پیشگیری از مشکلات، بهتر است آب رادیاتور سالی یکبار عوض شود. رادیاتور مسئول تبادل حرارت با هواست. بهصورت کلی میتوان گفت رادیاتور وظیفه خنککنندگی موتور را بر عهده دارد. اگر این کار بهدرستی انجام نشود صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو ایجاد میشود.
بیشتر بخوانید: نکات مهم در عیب یابی از روی صدای خودرو
نقش رادیاتور در ماشین
احتراق در خودرو باعث تولید حرارت در موتور و سایر قطعات داخلی آن میشود. قاعدتاً برای پیشگیری از خرابی موتور باید دستگاهی برای خنک کردن موتور تعبیهشده باشد. از طرفی کم بودن دما نیز باعث آسیب رسیدن به موتور میشود. بنابراین برای ثبات حرارت موتور، وجود سیستم خنککننده الزامی است. وجود این سیستم برای جلوگیری از ذوب شدن اجزای موتور ضروری است. خراب شدن هر بخش از رادیاتور سیستم خنککننده در کم شدن آب رادیاتور خودرو اثر میگذارد.
اجزای رادیاتور خودرو
رادیاتور ماشین از اجزائی مانند ترموستات، شبکه رادیاتور، فن، بخاری، فن بخاری و غیره تشکیلشده است.
دلیل کم شدن آب رادیاتور
بسیاری از رانندهها از عواقب کم شدن آب رادیاتور خودرو آگاه نیستند. کم شدن آب در رادیاتور و جوش آوردن آن میتواند علل زیادی داشته باشد. اگر با این دلایل آشنا نباشید، مشکلات فراوانی نظیر سوختن واشر سر سیلندر ایجاد شود. کم شدن آب رادیاتور موجب ایجاد صدای قرقر، صدای قرقر آب در رادیاتور و صدای شرشر آب از پشت داشبورد در برخی از خودروها میشود. علت صدای قرقر آب تو رادیاتور بخاری سمند نیز ممکن است از کاهش آب رادیاتور باشد. بیتوجهی نسبت به این موضوع موجب گریپاژ کردن پیستونها و حتی سوختن موتور میشود. در این صورت باید هزینههای زیادی را متحمل شوید.
همچنین بخوانید: عیبیابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز
علت صدای صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین چیست؟
آیا هنگام استارت زدن، شتاب گرفتن، چرخش یا توقف، متوجه صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین میشوید؟ صدای ریزش آب در ماشین شما معمولاً به دلیل خرابی موتور برفپاککن ایجاد میشود. همچنین میتواند ناشی از نشتی سانروف، درزگیرهای آسیبدیده در پنجرهها یا چهارچوب درها و ترکخوردگی شیشه جلو باشد. بسته بهجایی که صدا را میشنوید، چندین علت متفاوت و مراحل مختلفی برای رفع آنها وجود دارد.
چه چیزی باعث صداهای ریزش آب در هنگام راهاندازی خودرو میشود؟
گاهی اوقات وقتی موتور ماشین خود را روشن میکنید، ممکن است متوجه شوید که آب در رادیاتور ریزش دارد. این صدا به دلیل حبابهای هوا در مایع خنککننده رخ میدهد. هنگامیکه ماشین را روشن میکنید، این حبابها همراه با هر هوای اضافی که به دام افتاده به بالای مایع رانده میشوند. آنها مخلوطی را تشکیل میدهند که باعث میشود صدا از داخل کابین شنیده شود.
سخن پایانی
در این مقاله در مورد برخی از دلایل صدای شرشر آب پشت داشبورد ماشین توضیح دادیم. علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد، دلایل اصلی شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور و دلیل صدای آب داخل خودرو را بیان کردیم. گفتیم که بیتوجهی نسبت به هرکدام از این موارد میتواند شما را متحمل خسارتهای زیادی کند. شما با رفع این موارد میتوانید جلوی هزینههای اضافی را بگیرید.