صنعت خودروسازی ما دچار روزمرگی شده است

روزمرگی صنعت خودروسازی
روزمرگی صنعت خودروسازی

محمدمهدی شهریاری، نماینده بجنورد در مجلس دوازدهم، در خصوص نارضایتی مردم از صنعت و بازار خودرو به خبرنگار اسب بخار گفت: «اول از همه باید بگویم که سیستم مدیریت‌مان اشکال دارد. گفته می‌شود خودروسازان به بخش خصوصی واگذار شده است، اما همه می‌دانیم که دولت‌ها همیشه در سیاست‌گذاری‌ها دخالت مستقیم داشته‌اند.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «شاید اگر بررسی شود، متوجه شویم که ۵۰ درصد نیروهای دو خودروساز کشور مازاد باشند و همین دلیل کافی‌ست تا کلی هزینه اضافی بر این شرکت‌ها تحمیل شود.»

شهریاری تصریح کرد: «صنعت خودروسازی ما دچار روزمرگی شده است و آن‌چنان هم خبری از ورود تکنولوژی روز نیست. همین روند باعث شده است خودروهای ساخت داخل کیفیت‌شان رشد نکند. راه نجات صنعت خودرو واگذاری صددرصد آن به بخش خصوصی و عدم‌دخالت دولت در سیاست‌گذاری‌هاست.»

نماینده بجنورد اظهار داشت: «اگر دولت دست از تصدی‌گری خود از صنعت خودرو بردارد، شک نکنید به مرور، هم کیفیت خودروها افزایش پیدا می‌کند و هم هزینه تمام‌شده محصول پایین می‌آید و مردم خودروی ارزان‌تر به دست‌شان می‌رسد.»

شهریاری گفت: «مردم گلایه‌های زیادی از صنعت و بازار خودرو دارند که مطمئنم اگر دولت اراده و البته شجاعت داشته باشد که موضوع خصوصی‌سازی واقعی را در صنعت خودرو دنبال کند، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، اثرات مثبت آن را خواهیم دید، چون مردم بسیار از وضع موجود ناراضی هستند حتماً باید در آینده نزدیک کار با خروجی مثبت تحویل‌شان داد تا بیش‌تر از این، سرمایه اجتماعی‌مان لطمه نبیند.»

وی یادآور شد: «معنی ندارد که هر دولت در رأس کار قرار می‌گیرد، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره خودروسازان را تغییر دهد. این‌جا کار تخصصی و علمی است و باید افراد حاضر در آن اهلیت داشته باشند و برای هر ریالی که هزینه می‌کنند، دلسوزی داشته باشند.»

نماینده بجنورد خاطرنشان کرد: «ما باید به طور واقعی تن به واردات خودرو بدهیم. آلمان که قطب بزرگی در صنعت خودروسازی است و شرکت‌های ب ام و، فولکس واگن، بنز، فورد و… را دارد، خودروهای ژاپنی، چینی، کره‌ای، آمریکایی، انگلیسی، سوئدی، ایتالیایی را هم به کشورشان وارد می‌کنند.»

شهریاری در پایان گفت: «ما برای پیشرفت باید نگاه‌مان به کشورهای موفق باشد. وقتی آلمان با آن هم سابقه و قدرت، خودرو وارد می‌کند، چرا ما تن به این کار ندهیم؟ واردات یعنی ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران داخلی، موضوعی که چند سالی است نادیده گرفه‌ایم. البته ما محدودیت‌های ارزی داریم که ترمز این کار را کشید، اما نباید از نقش مافیای داخلی هم برای وارد نشدن خودرو غافل بود. از این‌رو، اگر صنعت خودرو به بخش خصوصی واگذار شود، این چالش‌ها به صورت خودکار حل می‌شود.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط khodrocamp.ir