به گزارش پرشین خودرو، علیمردان عظیمی، با بیان این مطلب افزود: اگر به دنبال خودرو برای مصرف شخصی هستیم، چرا تنها تقاضا برای محصولات ایران‌خودرو بیش از همه است؟ دلیل این است که اختلاف قیمت ما با بازار بیش‌تر از همه است. آمار و نموداری که از مقایسه اختلاف قیمت محصولات ایران‌خودرو با بازار در مقایسه با دیگر خودروسازان تهیه شده، نشان می‌دهد که محصولات ایران‌خودرو به‌طور میانگین ۳۶ درصد اختلاف قیمت با بازار دارد (این درحالی‌ است که این فاصله، در سال گذشته ۶٠ درصد بوده است). در سایپا نیز این اختلاف ۲۵ درصد است. اختلاف قیمت در گروه بهمن‌موتور ۱۷ درصد، در محصولات کرمان‌موتور حدود ۱۴ درصد، در مدیران‌خودرو تنها هفت درصد و در سایرین هم یک درصد اختلاف قیمت محصولات در کارخانه با بازار آزاد وجود دارد؛ این یک درصد هم به این دلیل است که قیمت‌ محصول را بر اساس قیمت مواد اولیه و قطعات برایشان تعیین کرده‌اند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، تشریح کرد: دقیقا در همین بخشی که بیش‌ترین اختلاف قیمت با بازار مشاهده می‌شود، بیش‌ترین تقاضا هم وجود دارد. ما برای ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو که ظرفیت ثبت‌نام داشتیم، حدود ٣.۵ میلیون نفر ثبت‌نام کردند! چطور است که برخی خودروسازان فروش قسطی هم دارند ولی مشتری نیست، اما این طرف سه میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند، برای ۱۱۵ هزار دستگاه! اگر بخش قابل توجهی از این‌ها به دنبال کسب سود از این اختلاف قیمت نیستند، پس موضوع چیست؟ ضمن این‌که در این شرایط، دسترسی مصرف‌کننده واقعی به محصول شرکت‌ محدود شده و این موضوع سبب بروز نارضایتی‌ در قشر مصرف‌کننده واقعی می‌شود.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در بحث قیمت‌گذاری به سمتی رفته‌ایم که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. هیچ کالای دیگری در کشور نداریم که به‌عنوان نمونه ۲۸۰ میلیون تومان با بازار آزاد اختلاف قیمت داشته باشد و بعد به مردم بگوییم برایش صف نکشید و نخرید. یک کالای ساده همچون آب معدنی را اگر در روز مردم سه تا چهار لیتر مصرف داشته باشند، به یک فرد به میزان ۲۰ لیتر توزیع کنیم، اما بگوییم امروز که به بهای ۱۰۰ تومان خریداری می‌کند، می‌تواند ۱۵۰ تومان بفروشد، همه برایش صف می‌کشند؛ چراکه یک سود در آن نهفته است.

عظیمی ادامه داد: نیاز خودروی سواری در کشور ما، بین یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است. امسال و سال گذشته بیش از نیاز، خودرو تولید شده است، اما در پاسخ به این‌که پس چگونه مردم این میزان تقاضا دارند، باید گفت: تعدادی از متقاضیان مصرف‌کننده واقعی هستند، ولی بخش قابل توجهی از این تقاضاها، تقاضای کسب سود ناشی از اختلاف قیمت است؛ بسیاری از این افراد که ثبت‌نام می‌کنند، به‌دنبال این هستند که این خودرو را تحویل گرفته و در بازار آزاد ۳۰۰-۲۰۰ میلیون تومان بالاتر یا بعضا به دو برابر قیمت، بفروشند.

عظیمی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد محصولات ما زیان‌ده هستند. چرا قیمت‌ محصولات ما با بازار اختلاف ۲۸۰ میلیون تومانی دارد؟ چون ما رشد قیمت نداشته‌ایم.  

این مدیر خودروساز ضمن اشاره به این‌که یکی از راه‌های کنترل قیمت مواد اولیه در زنجیره ورودی، کاهش بهای تمام شده است، گفت: ۳۰ درصد از ورقی که فولادی‌ها تولید می‌کنند، خودروسازها استفاده می‌کنند، اما آن‌ها در بورس و در فضای رقابت کامل و حتی گاهی بیش از آن‌چه در بورس  است، به ما می‌فروشند به‌طوری‌که در بورس به من خودروساز می‌فروشد، سپس بند «سایری» به آن اضافه می‌شود و با قیمت بالاتر از بورس، می‌فروشند. فروش پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها به‌خاطر عرضه در بورس و به قیمت رقابتی، همه، سرشار از سود است. من خودروساز اگر این ۳۰ درصد ورق فولادی را از کشور تهیه و وارد کنم، ارزان‌تر برایم تمام می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به این‌که نظر و پاسخ مجلس و دولت به این چالش به عنوان نهاد تنظیم‌گر چیست؟ تصریح کرد: ما طرحی را ارایه دادیم که بر اساس آن اعلام کردیم، حداقل به همان میزانی که قیمت خودروی ما را تعیین می‌کنید، به همان میزان مواد اولیه‌ مورد نیازش را از همان منابع تامین‌کننده، کاهش دهید. اگر قرار است مواد اولیه را از بورس خریداری کنیم، اجازه دهند که در بورس هم عرضه کنیم اما اگرنه، قرار است که ما قیمت تمام شده‌ خود را تحت شرایطی که نهادها تعیین می‌کنند، بفروشیم، تهیه مواد اولیه را هم با همان ساختاری که تعیین قیمت می‌کنند، برایمان تامین کنند.

source

توسط khodrocamp.ir