فورد تولید خودروهای حوصله سر بر را متوقف می کند

توقف خودروهای کسل‌کننده فورد
توقف خودروهای کسل‌کننده فورد

شرکت خودروسازی فورد با تصمیم به توقف تولید مدل‌های فیستا، فوکوس، فیوژن و تاروس چند سال پیش، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، تصمیمی که ممکن است با هدف حذف خودروهای معمولی و حرکت به سمت خودروهای نمادین همراه باشد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شرکت خودروسازی فورد با تصمیم به توقف تولید مدل‌های فیستا، فوکوس، فیوژن و تاروس چند سال پیش، توجه بسیاری را به خود جلب کرد و این روند در اروپا نیز ادامه داشت و مدل‌های فیستا و موندئو حذف شدند و قرار است تولید مدل فوکوس نیز تا سال ۲۰۲۵ متوقف شود. دلیل این تصمیم مهم فورد چیست؟ پاسخ ساده است: «خروج از تجارت خودروهای کسل‌کننده و ورود به تجارت خودروهای نمادین.»

مدیرعامل فورد، جیم فارلی، در مصاحبه‌ای با مجله CAR بریتانیا اعلام کرد که این خودروها «علاقه بسیاری از مشتریان را جلب می‌کنند»، اما با وجود محبوبیت نسبی، فارلی توضیح داد که دیگر نمی‌ارزد که سرمایه‌گذاری بیش‌تری روی خودروهایی مانند فیستا، فوکوس و موندئو صورت بگیرد.

فورد برنامه‌ای برای جایگزینی مستقیم این خودروها ندارد و به‌جای آن، قصد دارد از طریق معرفی دو شاسی‌بلند برقی مبتنی بر فناوری فولکس‌واگن، به بازار خود رونق ببخشد. این دو خودرو که Explorer و Capri نام دارند، به ترتیب با مدل‌های ID.4 و ID.5 فولکس‌واگن شباهت دارند و از پلتفرم MEB استفاده می‌کنند. همچنین، فورد مدل محبوب Puma را نیز در نسخه‌ای کاملاً برقی عرضه خواهد کرد. با وجود این استراتژی برای حرکت به سوی خودروهای بدون آلایندگی، فورد اروپا اخیراً تصمیم خود برای تبدیل شدن به یک برند صرفاً برقی تا سال ۲۰۳۰ را تعدیل کرده است.

وقتی جیم فارلی به خودروهای «نمادین» اشاره می‌کند، منظورش مدل‌هایی مانند برونکو، موستانگ و رپتور است. فورد قصد دارد سرمایه‌گذاری بیش‌تری روی این خودروها انجام دهد و به‌خصوص روی موستانگ، به عنوان یک خودروی رقابتی در برابر پورشه تمرکز کند. نمونه‌ای از این رویکرد، مدل GTD است که به‌تازگی معرفی شده است.

فارلی توضیح داد که خودروهای اسپرت همواره به عنوان یک «کسب‌وکار جانبی» در نظر گرفته می‌شدند که هرگز به‌طور جدی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نشد، اما اکنون تولید این خودروها در حال تبدیل شدن به «کسب‌وکار اصلی» فورد است.

با توقف تولید مدل‌های به‌اصطلاح «کسل‌کننده»، اکنون شرکت‌های خودروسازی بزرگی مانند گروه فولکس‌واگن، تویوتا، استلانتیس و کیا/هیوندای در موقعیت خوبی قرار گرفته‌اند، چراکه همچنان به تولید خودروهای معمولی ادامه می‌دهند. از سوی دیگر، فروش فورد در اروپا با مشکلاتی مواجه است. طبق گزارش‌ها، تا ماه ژوئن فروش فورد در اتحادیه اروپا، منطقه EFTA و بریتانیا ۱۶.۹ درصد کاهش یافته و سهم بازار این شرکت از ۴.۱ درصد به ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

در نیمه اول سال ۲۰۲۴، سه مدل پرفروش در اروپا شاسی‌بلند نبودند و این بدان معناست که فورد با محدود کردن خط تولید خودروهای سواری خود به مدل‌هایی مانند Puma ،Kuga ،Mustang Mach-E و چند مدل برقی مرتبط با فولکس‌واگن و مدل خاص موستانگ، در این منطقه ریسک بزرگی می‌کند. در این میان، مدل فوکوس از این فهرست حذف شده است، چراکه کارخانه Saarlouis در آلمان در سال آینده تولید این خودرو را متوقف خواهد کرد.

در نهایت، هرچند فروش خودروها یک موضوع است و حاشیه سود موضوعی دیگر، اما عدم ارائه خودروهای معمولی و رها کردن این بازار به دست رقبا، تصمیمی بحث‌برانگیز از سوی فورد محسوب می‌شود که باید دید در آینده چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت.

source

توسط khodrocamp.ir