آپریلیا RSV4 X EX3MA ؛ قدرتمندترین موتورسیکلت اسپرت برند ایتالیایی

از سال ۲۰۱۹، آپریلیا نسخههای فوقالعاده انحصاری از موتورسیکلتهای اسپرت خود را با نام X تولید کرده است. اولین مدل، RSV4 X بود که پس از آن Tuono X و سپس RSV4 X Trenta عرضه شدند.
برای سال ۲۰۲۵، آپریلیا چهارمین مدل X به نام RSV4 X EX3MA را معرفی خواهد کرد. تنها ۳۰ عدد از این موتورسیکلت در سراسر جهان عرضه خواهد شد و قیمت آن ۹۹,۰۰۰ دلار است.
اما آن چه قیمت این موتورسیکلت را در حدود ۱۰۰ هزار دلار قرار می دهد، این است که مشتریان می توانند پیشرفتهترین و قدرتمند ترین RSV4 تولیدشده تاکنون را خریداری کنند. با ۲۳۰ اسب بخار و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور با ۱۶۵ کیلوگرم وزن، برند آپریلیا ریسینگ مدلی منحصر به فرد در جهان خلق کرده است.


از ویژگیهای منحصربهفرد آپریلیا EX3MA، پوششهایی هستند که از فشار هوا بین موتورسیکلت و زمین هنگام کج شدن موتورسیکلت در پیچ ها بهره میبرند و نیروی دانفورس ایجاد کرده و در نتیجه، چسبندگی موتورسیکلت با زمین را افزایش میدهند. علاوه بر بال جلویی که برای ایجاد نیروی دانفورس تحت شتاب و کمک به کاهش خطر چرخش طراحی شده، یک بال “spoon” زیر بازو و بالچههای گوشهای وجود دارد که به قسمتهای پایینتر گلگیر جلو متصل میشوند. این ترکیب نیروی دانفورس را در میانهی گوشه سه برابر و در مسیر مستقیم پنج برابر افزایش میدهد.
تمام بدنه این موتورسیکلت از فیبرکربن ساخته شده است و از همان فرآیندهای موتو GP RS-GP استفاده میکند. طراحی ظاهری آن “Perla Nera” نام دارد که به ماکس بیاجی و سه قهرمانی متوالی او در مسابقات جهانی ۲۵۰ cc از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ اشاره دارد و به احترام این قهرمان نامگذاری انجام شده است. بیاجی همچنین در توسعه EX3MA نقش کلیدی داشته است. او میگوید: «شرکت در توسعه موتورسیکلتهایی مانند RSV4 X EX3MA مانند حضور در جلسات آزمایشی یک پروتوتایپ واقعی مسابقه است.»
او ادامه میدهد: «این کمی شبیه به آزمایشهای پیشفصل است، جایی که زیرساختهای فنی برای یک فصل کامل ایجاد میشود. به همین ترتیب، تعهد در پیست همواره ثابت بوده و هدف آمادهسازی موتورسیکلتهایی است که به سوارکاران خوششانس خود همان احساسات یک حس رانندگی مسابقهای را منتقل کند.»
در قلب این موتورسیکلت، پیشرانه چهار سیلندر خورجینی با ظرفیت ۱،۰۹۹ سیسی و زاویه ۶۵ درجه قرار دارد که حداکثر قدرت (۲۳۰ اسب بخار) را در ۱۳،۵۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. همچنین حداکثر گشتاور (۱۳۰ نیوتن متر) در ۱۱،۰۰۰ دور در دقیقه به دست میآید.


از نظر سیستم های الکترونیکی، آپریلیا RSV4 EX3MA توسط سیستم APX آپریلیا مدیریت میشود، که تکاملیافته سیستمی است که در مسابقات جهانی سوپر بایک استفاده شده است. این سیستم شامل یک سیستم جمعآوری دادههای یکپارچه و قابلیت تنظیم دقیق تمام پارامترها برای جلوگیری از چرخش، کنترل کشش و ترمز موتوری برای هر دنده به صورت جداگانه است. همچنین به همراه موتورسیکلت یک لپتاپ Yashi برای مدیریت نرمافزار ECU موتورسیکلت ارائه میشود.
شاسی EX3MA به اندازه سایر بخشهای موتورسیکلت خاص است و از قطعات درجه یک در تمام نقاط آن استفاده شده است. سیستم تعلیق Öhlins که در هر دو بخش عقب و جلو قابل تنظیم هستند، در این موتورسیکلت به کار رفته است. سیستم ترمز شامل کالیپرهای Brembo GP4 MS Monoblock می شود. رینگ ها از جنس فیبرکربن GP Tex با اندازههای ۱۷×۳.۵ اینچ در جلو و ۱۷×۶.۰ اینچ در عقب هستند و با لاستیکهای Pirelli Slick دارای سایز ۱۲۵/۷۰-۱۷ (ترکیب SC1) در جلو و ۲۰۰/۶۵-۱۷ (ترکیب SCX) در عقب عرضه خواهند شد.
قطعات ویژه دیگر نیز شامل گلگیرهای فیبرکربن، جاپایی های قابل تنظیم، درِ باک آلومینیومی و اهرمهای کلاچ و ترمز می شود.
آپریلیا RSV4 EX3MA موتورسیکلت آپریلیا RSV4 EX3MA
source