ایران تنها لقمه چرب و نرم برای خودروسازان چینی؟

صادرات خودروسازان چینی
صادرات خودروسازان چینی

در این محتوا به سراغ کشورهای هدف خودروسازان چینی برای صادرات خودرو آمده ایم؛ ایران تنها لقمه چرب و نرم چینی هاست؟


آریزو 8


آریزو 8

بسیاری گمان می کنند که ایران تنها کشوری است که خودروسازان چینی یکی پس از دیگری در آن رخنه کرده‌اند و محصولات خود را در آن عرضه می کنند، اما آیا واقعاً ایران تنها کشوری است که چینی ها در آن رخنه کرده اند؟ آیا بیش‌ترین صادرات چینی ها به ایران است؟ آیا فقط ما موش آزمایشگاهی چینی ها شده ایم؟

ده کشور اول برای حجم صادرات چینی ها

شاید فکر کنید که احتمالاً در زمینه صادرات خودروهای چینی به ایران، کشورمان اگر در رتبه اول نباشد حتماً دوم است، اما سخت در اشتباه‌اید؛ چینی ها در هشت ماهه اول ۲۰۲۴ تعداد ۷۰۵۵۱۴ دستگاه به روسیه، ۳۲۳۵۴۰ دستگاه به مکزیک، ۲۰۳۰۴۸ دستگاه به امارات، ۱۹۲۲۵۴ دستگاه به برزیل، ۱۸۲۵۰۴ دستگاه به بلژیک، ۱۶۱۲۶۱ دستگاه به عربستان، ۱۳۷۹۲۵ دستگاه به انگلستان‌، ۱۱۸۸۸۸ دستگاه به استرالیا، ۱۰۴۴۰۲ دستگاه به فیلیپین و ۹۵۶۵۰ دستگاه به ترکیه صادرات داشته اند.

همان‌طور که مشاهده کردید ایران در بین ده کشور اول هدف صادرات چینی ها قرار ندارد. این مورد نیز دقیقاً به دلیل تعدد مونتاژ کاران و واردکننده های داخل ایران است که سبب شده است نه خودروهای باکیفیتی به ایران بیاورند و نه خدمات باکیفیتی به مشتریان ارائه دهند. دقیقاً مانند ایرلاین های ایرانی که در سال های اخیر مانند قارچ رشد کرده اند اما کم‌ترین میزان کیفیت را دارند. برای درک بهتر کافی‌ست کیفیت ایرلاین های قطر و امارات و ترکیه را با ایران مقایسه کنید.

وضعیت صادرات خودروهای برقی چگونه است؟

اما چینی ها در زمینه صادرات خودروهای برقی نیز در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۴ بسیار موفق عمل کرده اند. آن ها توانسته‌اند ۸۱۱۳۸۷ دستگاه خودرو را به کشورهای مختلف صادر کنند. در این بین به ترتیب، بلژیک، برزیل، انگلیس، تایلند، فیلیپین، مکزیک، هند، استرالیا، امارات و آلمان به ترتیب در رتبه های ۱ تا ۱۰ قرار دارند، یعنی بیش‌ترین حجم صادرات چینی ها در زمینه خودروهای برقی به کشورهای فوق بوده است.

به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده است که چین را غول صنعت خودروسازی دنیا بدانیم که به خوبی توانسته است در اکثر بازارها ورود و حجم بالایی از محصولاتش را صادر کند. آن ها ابتدا اگرچه از کپی کاری شروع کردند، اما اکنون به نقطه ای رسیده اند که طراحی خودروهای‌شان بسیار مدرن شده است و در کنار طراحی خوب، سواری مناسب، آپشن ها و امکانات بسیار زیاد و قیمت رقابتی را ارائه می دهند. همین امر سبب شده است آن ها در چند سال اخیر به خوبی بتوانند با کره ای ها رقابت کنند و حتا گه‌گاهی تنه به تنه خودروسازان ژاپنی نیز بزنند یا به عبارت بهتر پا در کفش بزرگ‌ترها کنند. ما نیز همچنان اندر خم یک کوچه‌ایم و در نمایشگاه های خودروی داخلی‌مان تندر ۹۰ ایرانیزه، دنا با چراغ های جدید، رانا با سقف شیشه ای و ۲۰۷ مجهز به سیستم کنترل پایداری را با افتخار و حتا گستاخی به نمایش درمی‌آوریم.

source

توسط khodrocamp.ir