«خبرماشین» – یکی از برنامه های جانبی نمایشگاه خودرو مشهد، تجربه رانندگی با محصولات بهمن موتور و بی ام کارز به صورت واقعیت مجازی بود که برای اولین بار در صنعت خودرو ایران انجام می شد و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در حاشیه غرفه گروه بهمن، شرایطی فراهم شده بود تا علاقه مندان بتوانند بدون اینکه سوار یک ماشین بشوند و فقط در فضای نمایشگاه و به صورت مجازی با عینک سه بعدی حس رانندگی با محصولات این شرکت را کسب کنند.

واقعیت مجازی

شرکت های تولیدکننده خودرو معمولاً فضایی ویژه تست رانندگی دارند که شما را به خرید محصولات ترغیب می‌کنند. با این حال، همه مردم چه به دلیل دوری مسیر و چه به دلیل نبود آن در شهرشان، به این شرایط دسترسی ندارند. اینجا، یک تست رانندگی به صورت مجازی این مشکل را با اجازه دادن به رانندگان برای دیدن طرح‌های جدید خودرو‌ها حل می‌کند.

علاوه بر این، فناوری VR یا واقعیت مجازی به بازاریابی کمک می‌کند، اما مزایای آن صرفا به تبلیغات و برندسازی محدود نمی‌شود، بلکه خودروسازان راهی را برای استفاده از واقعیت مجازی در ساخت و طراحی پیدا کرده اند.

ویرا هستی

پیش از این شرکت خودروسازی کادیلاک از فناوری واقعیت مجازی برای نمایش جزئیات خودروهای تولیدی به مشتریان استفاده کرده است؛ کارشناسان بخش بازاریابی و فروش شرکت کادیلاک معتقدند که در صورت استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، جزئیات خودروهای جدید بهتر معرفی می‌شود و مشتریان آزادی عمل بیشتری در انتخاب رنگ خودرو و طراحی کابین مورد نظر خواهند داشت.

در واقعیت مجازی برنامه ریزی شده توسط بهمن موتور، کاربر در معرض یک محیط رانندگی شبیه‌ سازی‌شده قرار می ‌گیرد، به ‌طوری‌ که احساس حضور در محیط واقعی به او دست خواهد داد و این احساس حضور به ‌وسیله تعامل کاربر با محیط و غوطه ‌ور شدن در آن ایجاد می‌شود. در این حالت اگرچه راننده در دنیای واقعیت مجازی قرار دارد، اما عکس‌العمل‌های او به محیط، طبیعی و مشابه با واقعیت خواهد بود.

با استفاده از این فناوری مشتریان می‌توانند حتی صدای بسته‌ شدن درهای خودرو و احساس رانندگی با خودرو قبل خرید را تجربه کنند. در واقع این فناوری جایگزین سالن‌های نمایش خودرو به مشتریان خواهد شد، چرا که با توجه به محدودیت فضای نمایش و همچنین استقبال زیاد بازدیدکنندگان، امکان ارائه خدمات به همه علاقه‌مندان میسر نیست.

وی‌آر

ویرا هستی یا واقعیت مجازی چیست؟

ویرا هستی یا واقعیت مجازی (Virtual Reality) به اختصار وی‌آر (VR)، نوعی تجربه همانندسازی شده است که کاملاً همانند یا متفاوت از دنیای واقعی است؛ برای مثال، شبیه ‌سازهای رانندگی با پیش‌بینی حرکت وسیله نقلیه ناشی از ورودی راننده و بازخورد دادن نشانه‌های بصری، حرکتی و صوتی مربوطه به راننده، این تصور را به راننده القا می‌کند که واقعاً یک وسیله نقلیه واقعی را رانندگی می‌کند.

در واقعیت مجازی محیط سه بعدی و شبیه‌ سازی شده‌ ای وجود دارد که کاربران را قادر می‌سازد با دنیای مجازی تعامل داشته باشند و احساساتی را تجربه کنند که در دنیای فیزیکی دور از ذهن به ‌نظر می‌رسد.

واقعیت مجازی با انتقال فرآیند‌های دستی به واقعیت مجازی، ساخت خودرو را آسان‌تر می‌کند و به متخصصان این امکان را می‌دهد تا عیوب احتمالی و نقاط قوت خودرو‌های خود را به صورت سه بعدی در واقعیت مجازی ببینند.

واقعیت مجازی به نمونه‌سازی اولیه و آزمایش آن‌ها نیز کمک می‌کند، بنابراین طراحان، مهندسان و سایر متخصصان این حوزه ممکن است در آینده اقبال بیشتری به این فناوری داشته باشند.

source

توسط khodrocamp.ir