در مقابل نیز نمادهای سایپادیزل، پارس‌خودرو و زامیاد مثبت بودند. همچنین روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۲۰هزار نوبت معاملاتی، ۶۰۵میلیون سهم به ارزش ۱۹۱میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه با افزایش روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ‌بر ۲۲۳هزار میلیارد تومان شد.

بورس سبزپوش شد

روز ‌یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص‌کل بورس با رشد ۱.۸۹۳واحدی در محدوده ۲میلیون و ۹۸هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افزایش ۲.۱۶۱واحدی در محدوده ۶۸۹ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۱۰.۴میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۸.۵ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۷۸واحدی در محدوده ۲۱هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۳میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸.۸هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است اعمال حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های بورسی تحت مدیریت دولت یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در رشد بازار است که ریاست جدید سازمان بورس وعده داد نظام حاکمیت شرکتی از اولویت‌های دوره جدید بورس باشد.

کاهش نرخ بهره از دیگر پیشران‌های بورس از وعده‌های مهم وزارت اقتصاد است که در صورت تحقق آن ما شاهد ادامه‌دار بودن رشد بورس خواهیم بود. کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه شرایط بحرانی منطقه ازجمله عوامل اثرگذاری هستند که نباید آن را نادیده گرفته شوند.

اصلاح نرخ خوراک در هفته گذشته از اقداماتی بود که سهامداران را به تغییرات مثبت بازار در ماه‌های آتی اندکی خوشبین کرد. بدون شک حذف قیمت‌گذاری دستوری در تعیین نرخ ارز و کالاهای تولیدی شرکت‌ها و کاهش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار آزاد به مرور، بهبود وضع بازار سرمایه را به دنبال خواهند داشت.

از سوی‌دیگر، حجت‌اله صیدی در نشست هم‌اندیشی با مدیران ارکان بازار سرمایه، بخشی از دستور کارهای سازمان بورس و اوراق بهادار را در دوره مدیریت جدید تشریح کرد و گفت: ضمن پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه باید مولفه‌های اثرگذار در ایجاد نوسان را به حداقل برسانیم و زمینه را برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی فراهم کنیم.

صیدی تاکید کرد: از گذشته در بازار با ریسک سیستماتیک ناشی‌از تصمیم‌گیری‌های دولت مواجه بوده‌ایم، این امر همیشه در دولت‌های مختلف و با رویکردهای متفاوت نیز وجود داشته است، تلاش می‌کنیم این ریسک را در دوره جدید تا حد امکان کاهش دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه در بازار سرمایه توضیح داد: دستور کار ما حرکت به سمت تصمیمات پیش‌بینی‌پذیر است. به طور حتم تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت.

source

توسط khodrocamp.ir