آیا واقعاً ارز گره کور واردات خورو را باز می کند؟

مشکل ارز واردات خودرو
مشکل ارز واردات خودرو

با توجه به تخصیص یک میلیارد ارز به واردات خودرو به نظر می رسد مشکل اصلی در این فرآیند برطرف و سرعت ورود خودروهای خارجی به کشور بیش‌تر خواهد شد، اما آیا واقعاً ارز گروه کور واردات خودرو را بازمی کند؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، استقبال مردم از بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد که دیروز (۳۱ شهریور ۱۴۰۳) به پایان رسید، نشان داد که همچنان این کالا برای مردم از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

در این رویداد تعدادی خودرو برای اولین بار به معرض دید عموم درآمد و رونمایی شد. بیش‌تر این خودروهای وارداتی بودند و چربش به شدت بیش‌تری نسبت به خودروهای داخلی داشتند. مردم نیز با دقت و وسواس خاصی آن را دنبال می کردند و از نکات فنی و کیفیت آن‌ها پرس‌وجو می کردند. در کنار این پرسش که بیش‌تر به دلیل تازگی محصولات مطرح می شد، قیمت نهایی، زمان عرضه و مهم‌تر این‌که آیا واقعاً این خودروها  وارد می شود یا فقط یک نمایش است، محور پرسش های مردم را تشکیل می داد.

در همین حال، مشکلات ارز و تخصیص به موقع پاسخی بود که در جواب پرسش های آنان ارائه و تأکید می شد که حتماً این خودروها وارد کشور خواهد شد. در همین رابطه، چندی پیش عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نماینده اردکان تصریح کرد: «آقای اتابک در موضوع واردات خودرو به ما گفتند اگر بانک مرکزی همکاری کند و وضعیت ارزی کشور مناسب باشد، موافق قطعی با این رویه هستند، یعنی آقای اتابک اعلام داشت که واردات خودرو یک تصمیم جمعی است و تنها به وزیر صمت برنمی‌گردد.»

مصطفی پوردهقان اظهار کرد: «ما در موضوع واردات خودرو نباید کاری کنیم که یک اتفاق خوب بیافتد و در ادامه شاهد رخ دادن چند اتفاق بد باشیم. واردات خودرو، ربط مستقیم به موضوع ارز دارد و نباید مکانیزمی در پیش گرفته شود که چون می‌خواهیم خودرو وارد کنیم تا فضا رقابتی شود، وضعیت ارزی کشور را ملتهب کنیم. با نظر آقای اتابک موافقم، یعنی این موضوع یک کار مهم و کلان است و پشتوانه این تصمیم بزرگ باید هیئت دولت باشد نه یک وزارتخانه یا سازمان خاص.»

به گفته نماینده مردم اردکان در خانه ملت، امروز یکی از مشکلات اساسی در بازار خودروی ما عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضاست. عدم‌همخوانی این دو مؤلفه باعث افزایش قیمت شده است و مردم هم به این کالای مصرفی احتیاج مبرم دارند و باید در کوتاه‌ترین زمان به تقاضای آن‌ها پاسخ داد. از طرفی، کیفیت پایین خودروهای داخلی بر افزایش نارضایتی مردم افزوده و برای همین است که افراد بسیاری مدام از دولت می‌خواهند با اجازه دادن برای واردات خودرو، فضای انحصار را بشکند. امروز به قدری آشفتگی در صنعت و بازار خودرو چشم‌گیر شده است که کم‌تر کسی به خود اجازه می‌دهد بگوید مخالف واردات خودرو هستم، اما به دور از احساسات باید گفت که موفقیت در این بخش، کاری چندجانبه است. این‌که واردات خودرو به طور مداوم صورت بگیرد، هم ارزبری دارد و هم بازار ارز را ملتهب می‌کند و از سوی دیگر، مقابله با واردات هم ما را به این نقطه نامطلوب رسانده است. باید افراط و تفریط را کنار گذاشت و هم در واردات تکنولوژی، هم مشارکت اقتصادی با شرکت‌های بین‌المللی، هم افزایش تولید خودروی داخلی و هم واردات خودروهای کارکرده و نو فعال بود. همه این مؤلفه‌ها در کنار هم ما را در مسیر درست موفقیت که به تبع آن، رضایت مردم را رقم بزند، قرار می‌دهد.

وی افزود: «در حوزه خودرو، دو واقعیت را همه باید قبول کنیم؛ اول این‌که ما دهه‌ها روی صنعت خودروسازی داخلی کار کردیم و البته گلایه‌های زیادی هم در این رابطه وجود دارد، اما نمی‌توان چشم بر این همه سرمایه‌گذاری بست و این صنعت داخلی را نابود کرد. پس باید با کارِ کارشناسی هم این صنعت را حفظ و در ادامه با پیشرفت توأم کرد و هم اجازه واردات داد تا هم فضا رقابتی شود و هم مردم حق انتخاب داشته باشند. موضوع دوم، سیاست خارجی ایران است. امید است در دولت چهاردهم این وضعیت با مذاکراتی که صورت می‌گیرد به طور جدی تغییر کند، یعنی ما برای موفقیت در عرصه اقتصادی باید کار گسترده و منطقی سیاسی داشته باشیم.»

همان‌طور که این نماینده مجلس اشاره کرده است، مشکل اصلی امروز بازار خودرو به عدم تعادل عرضه و تقاضا مرتبط می شود. مشکلی که با تحریم ها به وجود آمد و در ادامه با اتخاذ برخی تصمیم ها به اوج رسید. پیرو این اتفاق‌ها بازار خودرو به محلی برای جولان دلالان حرفه ای و آماتور بدل شده است و دست مصرف کننده واقعی از خرید خودرو کوتاه و کوتاه تر شد.

در این شرایط هر تصمیمی که به نیت آرام کردن بازار اجرایی شده است، نه تنها منجر به نتیجه مطلوب نشد، بلکه اوضاع را بدتر از گذشته کرد. با این حال، متولیان و مسئولان یخ زدگی بازار را به حساب برنامه های خود گذاشتند، اما واقعیت آن‌گونه که آن‌ها فکر می کنند نیست. واقعیت این است که مردم همچنان به دلایل مختلف به خودرو علاقه دارند. البته با توجه به وضعیت حاکم بر بازار، جنس این علاقه مشخص نیست و کسی نمی داند که تقاضاهای موجود چه اندازه مصرفی است.

در این میان، واردات به کورسوی امید بدل شده است، اما هنوز نتوانسته به این امید جامه عمل بپوشاند. حجم واردات به رغم سرعتی که گرفته است با تعدد بازیگران هم خوانی ندارد. تیراژی هم که ترخیص شده است قدرت تأثیرگذاری ندارد و فقط مدت کوتاهی از نظر روانی بازار تکانی به بازار می دهد. با این حال، تخصیص یک میلیارد ارز از منظر برخی کارشناسان می تواند امیدبخش باشد. هر چند با این میزان نمی توان مطابق با نیاز بازار واردات داشت.

با این حال، واردات در صورتی که مستمر و مداوم صورت بگیرد می تواند آرام آرام اثرگذار باشد، اما اگر تولید داخل با افت همراه شود، در عمل افزایش حجم واردات بی اثر است و باز هم منجر به افزایش قیمت ها خواهد شد. به بیان دیگر، عدم تعادل در عرضه خودروهای وارداتی و تولید داخل ناترازی ها را بیش‌تر خواهد کرد. سطح عمومی قیمت ها باز هم افزایش پیدا می کند و فضا برای جولان دلالان بیش‌تر خواهد شد.

source

توسط khodrocamp.ir