آیا ایران خودرو و سایپا مردم را فریب داده اند؟

فریب ایران خودرو و سایپا
فریب ایران خودرو و سایپا

دو خودروساز بزرگ کشور همچنان به دلیل زیان انباشته و اقتصاد دستوری و مشکلات ناشی از آن به دنبال تعدیل قیمت ها و نزدیک شدن به حاشیه بازار هستند، اما یک نماینده مجلس خلاف این را می گوید.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی یک دهه اخیر خودروسازان بزرگ کشور همیشه از زیان‌ده بودن صحبت کرده اند. به گفته آن‌ها از زمانی که اختیار قیمت گذاری از دست آنان گرفته شده، روند زیان و ضرر تولید آغاز شده است. ضمن این‌که فشار این مسئله بعد از تحریم ها و افزایش نرخ ارز، تورم، نهاده های تولید، مواد تولید و هزینه های دست‌مزد دوچندان شده و نفس آنان را به شمار انداخته است. آماری که به کدال هم می دهند این ادعا را ثابت می کند، اما اخیراً یک نماینده مجلس از سود ۲ هزار میلیارد تومانی آن‌ها خبر داده است. آیا کسی می تواند معمای سود و زیان غول های جاده مخصوص را حل کند؟ واقعاً چه کسی راست می گوید؟ آیا ایران خودرو و سایپا مردم را فریب داده اند؟ آیا در زمین دیگری بازی می کنند یا این‌که این نماینده مجلس اشتباه آماری کرده است.

در همین رابطه یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت از واگذاری سهام این دو خودروساز گفته است: «همان‌طور که می دانید دولت در ایران خودرو ۶ درصد و در سایپا ۱۷ درصد سهام را در اختیار دارد و نظر کمیسیون صنایع مجلس بر این است که همین میزان سهام به بخش خصوصی واگذار شود.»

در این صورت بخش خصوصی که بیش‌ترین سهام را در اختیار دارد، در انتخاب مدیرعامل دو شرکت دخیل خواهد بود و انتخاب خواهد کرد.

خودروسازان زمین سوخته وسود دو هزار میلیاردی؟

 نماینده مردم بویین زهرا در خانه ملت درباره این‌که چه کنیم که مجدداً با ترفند و حیله واگذاری زمین سوخته که در گذشته سابقه داشته است و اموال عمومی را به طور مجانی، آن هم با وام دولتی واگذار می کردند، روبه‌رو نشویم عنوان کرد: «به هر حال گلایه مندی هایی نسبت به کیفیت و کمیت تولید وجود دارد، اما این‌که به آن زمین سوخته گفته شود، درست نیست. زمین سوخته های زیادی بوده است که بسیاری به پای آن استوار و محکم ایستاده اند.»

روح الله عباسپور شد: «اخیراً نماینده سایپا در کمیسیون صنایع مجلس حضور پیدا کرده بود و گزارش داد که ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود سال گذشته این شرکت خودروساز بوده است. با این رقم چرا به آن باید زمین سوخته گفت؟»

وی تصریح کرد: «البته خودروسازان این موضوع را مطرح می کنند که به آن‌ها قیمت دستوری اعلام می شود و گفته می شود با فلان قیمت خودروها را به فروش برسانند، اما در عین حال، مواد اولیه ساخت خودرو اعم از پلیمر و ورق های فولادی و همچنین مس و غیره با قیمت آزاد خریداری می شود.»

عباسپور اشاره کرد: «این دو شرکت برای تأمین مواد اولیه مشکل تأمین ارز و سایر مشکلات را دارند. بنابراین این دو شرکت هم دلایل خودشان را اعلام می کنند که باید به آن‌ها توجه کرد و شنید. در نتیجه باید گفت که این زمین سوخته نیست.»

با توجه به این اظهارنظر، پرونده واگذاری و همچنین سود و زیان این دو شرکت وارد فاز جدیدی خواهد شد، چراکه در سال های اخیر این دو خودروساز همیشه و همواره از قیمت گذاری دستوری گلایه داشته و آشکار و پنهان آن را مانع توسعه و پیشرفت خود می دانستند.

براساس چهارچوب و قاعده اقتصاد و صنعت، اقتصاد دستوری و دولتی حاصلی جز زیان و پس رفت به همراه نداشته است، اما در شرایطی که این دو خودروساز به دنبال خروج از قیمت گذاری دستوری بوده است و آمارها از زیان انباشته حکایت می کند، باید دید که چگونه سایپا دو هزار میلیارد تومان سود کرده است. آیا ایران خودرو نیز همین گونه است؟ آیا آماری که به سامانه کدال ارائه می شود با آماری که به مجلس می دهند تفاوت دارد؟ آیا ایران خودرو و سایپا مردم را فریب داده اند؟ چه کسی این معما را حل می کند؟ چه کسی راست می گوید؟

۵ امتیاز از ۲ رای

source

توسط khodrocamp.ir