پشت پرده واردات خودرو به کیش ؛ افزایش قیمت خودرو در امارات

واردات خودرو کیش
واردات خودرو کیش

شروع واردات خودرو به منطقه آزاد کیش که تقریباً بدون قاعده و قانون مشخصی در حال انجام است، بازار امارات را با شوک قیمتی مواجه کرده.


آریزو 8


آریزو 8

اخیراً واردات خودروهای صفر به مناطق آزاد آغاز شده و به دنبال این قضیه تمامی فعالان اقتصادی این مناطق برای عرضه محصولات جدید به بازار خود اقدام کرده اند.


های بانک


های بانک

در این میان اما واردات خودرو به منطقه آزاد کیش عجیب ترین داستان ها را به خود اختصاص داده زیرا قوانین در نظر گرفته شده موجب شده اند تا دلالان و سوداگران بتوانند خودرو را بدون هیچ نظارتی به جزیره کیش وارد کنند.

مهدی ذوقی، مدیر توسعه تجارت و امور گمرکی منطقه آزاد کیش، به طور رسمی اعلام کرده که قوانین این جزیره با دیگر مناطق آزاد متفاوت است و هر فردی می تواند فقط طی دو روز مجوز لازم برای واردات را اخذ کند. لازم به ذکر است که ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی این منطقه اجباری نیست و هیچ نظارتی هم برای بررسی اصالت خودروها نخواهد بود. به این ترتیب مسیر واردات خودرو برای اشخاص سودجو بسیار آسان می شود و در نهایت مشکلات زیادی برای خریداران به وجود خواهد آمد.

برای مثال یکی از مهم ترین اشکالات قوانین واردات خودرو در کیش، سود ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده برای وارد کننده است که حتا می تواند موجب شود تا خودرو در نهایت با قیمتی نزدیک به خودروهای عرضه شده در سرزمین های اصلی به فروش برسد.
توجه داشته باشید که سود بازرگانی واردکنندگان خودرو با پلاک ملی ۱۵ درصد است و چون به صورت عمده ای از شرکت تولید کننده خرید خود را انجام می دهند، تاثیر تعرفه های واردات تا حدودی تعدیل می شود. در عوض اما خرید واردکنندگان مناطق آزاد از بازار کشورهای همسایه ایران و با قیمتی بالاتر از بهای فروش کارخانه انجام می شود. به این ترتیب در نهایت با اضافه شدن سود ۳۰ درصدی، قیمت های فروش در مناطق آزاد به قیمت فروش در سرزمین های اصلی نزدیک می شود و خرید خودرو از کیش با پلاک منطقه آزاد و یا خرید از سرزمین اصلی با پلاک ملی فرق آنچنانی از لحاظ قیمتی نخواهد داشت.

قانون قیمت گذاری در منطقه آزاد کیش :
((در شیوه اول قیمت‌گذاری اعلامی سازمان منطقه آزاد کیش شامل هزینه واردات، پنج‌درصد عوارض گمرکی، درصدی برای هزینه‌های استاندارد و محیط‌زیست و سود سی‌درصدی برای وارد کننده پیش‌بینی شده است و در شیوه دوم هم تنظیم بازار به‌وسیله واردکنندگان خواهد بود.))

افزایش شدید قیمت ها در امارات

تویوتا لوین توربو هیبرید
واردات خودرو کیش

نکته دیگر این است که هجوم واردکنندگان منطقه آزاد کیش به امارات برای خرید خودرو، موجب شده تا خودروهای صفر موجود در بازار آزاد این کشور تا حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند و گران شوند. برای مثال قیمت تویوتا هایلوکس GR در دبی، تا قبل از شروع واردات به مطقه آزاد کیش، ۱۵۰ هزار درهم بوده اما حالا با حدود ۳۳ درصد رشد به ۲۰۰ هزار درهم رسیده که در نوع خود این افزایش قیمت بی سابقه است. به این ترتیب عدم نظارت بر واردکنندگان کیش موجب شده تا بازار دیگر کشورها نیز تحت تاثیر قرار گیرند.

از دیگر نتایج این موضوع می توان به افزایش ارزش گمرکی خودروهای وارداتی جانبازان اشاره کرد زیرا واردات خودرو برای جانبازان قرار است از کشورهای همسایه و با تیراژ کم صورت گیرد و به همین دلیل مرجع قیمت ها پس از واردات خودرو برای کیش تغییر کرده تا در نهایت جانبازان مجبور شوند خودروهای مدنظر خود را گران تر خریداری کنند.

موضوع مهم و اصلی بی قانونی واردات برای کیش اما مربوط به عدم نیاز به ارائه خدمات پس از فروش از سوی واردکننده و هم چنین نبود نظارت جهت تایید اصالت خودرو است. در نتیجه این بی قاعدگی، سودجویان به سراغ خودروهای صفر معیوب (PDI قرمز) بازار امارات می روند و آن ها را با قیمتی کلان به مردم می فروشند.

به طور کلی در پایان می توان نتیجه گرفت که عدم قانون گذاری درست و هم چنین نبود نظارت موجب شده تا خودروهای معیوب وارد کیش شوند و به بازار کشورهای همسایه نیز شوک وارد شود.

نتایج بی قانونی واردات خودرو به کیش

۱- عدم ارائه خدمات پس از فروش

۲- افزایش بی رویه و بی سابقه قیمت در بازار کشورهای همسایه و تاثیر آن بر ارزش گمرکی خودروهای وارداتی جانبازان

۳- عدم بررسی کیفیت و اصالت خودروی وارد شده به دلیل نبود الزام تعهد از سوی وارد کننده

۴- قیمت گذاری سلیقه ای و عدم وجود قانون دقیق و جامع برای این موضوع

۴.۳ امتیاز از ۶ رای

source

توسط khodrocamp.ir