جذابیت بازار نفرین شده خودرو همچنان ادامه دارد

جذابیت بازار خودرو
جذابیت بازار خودرو

آماری که از آخرین پیش فروش محصولات ایران خودرو منتشر شده است نشان می دهد جذابیت بازار نفرین شده خودرو همچنان ادامه دارد؛ جذابیتی که در سال های اخیر دست مصرف کنندگان واقعی را از خودرودار شدن کوتاه کرده است. در این میان باید دید که وزارت صمت آیا می تواند این نفرین را بشکند.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر، قیمت گذاری دستوری که بنا به برخی مسائل سیاسی همچنان ادامه دارد، نه تنها باعث خروج تقاضای غیر مصرفی از بازار خودرو نشده است، بلکه نشان می دهد که آن‌ها همچنان با آمادگی کامل در این حوزه حضور دارند. البته بسیاری از این ثبت نام کنندگان را مصرف کنندگان واقعی تشکیل می دهند، اما فاصله قیمت بازار و کارخانه و سودی که نصیب بعضی ها می شود، باعث شده است که افراد زیادی بخت و اقبال خود را آزمایش کند.

گزارش تفکیکی پیش فروش ایران خودرو

بنا بر گزارشی که مدیر عملیات فروش شرکت ایران خودرو، کیوان پناهی اعلام کرده است، تقریباً نزدیک به سه میلیون و ۵۰ هزار نفردر طرح پیش فروش جدید ایران خودرو ثبت نام کرده اند، از این تعداد، یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفر به متقاضیان طرح عادی، یک میلیون و ۶۹ هزار نفر مربوط به متقاضیان طرح جوانی جمعیت بودند و ۲۵۲ هزار نفر هم حدوداً به طرح خودروهای فرسوده مربوط می شود. ۶۹ هزار و ۸۰۰ نفر نیز در طرح خرید خودرو‌های برقی ایران خودرو مشارکت کرده‌اند و طرح ثبت درخواست خرید خودرو داشته‌اند.

بنا بر گفته: «وی ۵۰ درصد از این ظرفیت به طرح مادران اختصاص پیدا خواهد کرد، بنابراین ظرفیتی که برای طرح مادران است از این عددی که خدمت‌تان گفتم حدود ۵۷ هزار و ۵۰۰ دستگاهش به طرح مادران اختصاص پیدا می‌کند. برای طرح فرسوده ۲۳ هزار دستگاه اختصاص پیدا می‌کند و طرح مشتریان عادی‌مان هم ۳۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو بهشان اختصاص پیدا خواهد کرد. از این تعداد، ۳۰ هزار دستگاه در فروش ۹۰ روزه یا همان فوق العاده عرضه می‌شود، مابقی برای عرضه پیش فروش است که معمولاً بین چهار تا پایان امسال حدود اسفندماه آخرین موعد تحویلش خواهد بود.»

۳۴ هزار خودرو برای یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفر

براساس گزارش ایران خودرو، ۳۴ هزار خودرو برای یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفر در طرح عادی در نظر گرفته شده است. یعنی شانس افرادی که در این پیش خرید شرکت کرده اند، تقریباً یک به ۴۹ است، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و دخالت های بی حد و حصر حکمرانی اقتصادی در صنعت خودروسازی، شرایط به گونه ای شده است که به رغم تحمیل زیان های سرسام آور به مردم، زمینه برای تعدیل قیمت ها فراهم نیست.

در نتیجه، مسببان وضع موجود چاره ای جز اصرار بر تثبیت قیمت ها ندارند. اصراری که هیچ زیانی را متوجه آن‌ها نمی کند. البته در وضعیت فعلی حاکم بر اقتصاد کشور، شرایط برای تعدیل قیمت ها مهیا نیست، اما پرسش این است که حکمرانی اقتصادی تا چه زمانی می تواند این بازی عوام فریبانه را ادامه بدهد؟ مردم تا چه زمانی حاضرند هزینه این سیاست گذاری ها را بپردازند؟ همچنین باید دید که تحلیل دولت از این ثبت نام ۳ میلیون نفری چیست؟ آیا آن را نشانه ای از مطلوبیت سیاست ها تعبیر می کنند؟ یا این‌که زمینه را برای افزایش سرعت خروج و کاهش دخالت از این صنعت فراهم می کنند؟ همچنین باید دید که این میزان پیش فروش چه حجمی به میزان زیان انباشته ایران خودرو اضافه خواهد کرد؟

۵ امتیاز از ۱ رای

source

توسط khodrocamp.ir