قطعه‌سازان چه برای تامین بازار افترمارکت و چه خطوط تولید خودروسازان باید ۳ تا ۶ماه در انتظار دریافت مطالبات خود بمانند. روند پرداخت مطالبات زنجیره تامین ازسوی خودروسازان به قدری زمان‌بر شده که نقدینگی قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده است.

قطعه‌سازان در شرایط سخت مالی به سر می‌برند و به‌رغم خرید نقدی مواد اولیه، پرداخت حقوق نیروی کار و قبوض آب و برق و گاز در پایان هر ماه اما مطالبات خود را ۵ تا ۶ ماه بعد از تحویل قطعه دریافت می‌کنند.

بدعهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات زنجیره تامین، بازار افترمارکت را نیز تحت تاثیر قرار داده است، قطعه سازان که تا سال گذشته مطالبات خود از بازار لوازم یدکی را نقدی دریافت می‌کردند امروز به دلیل تاخیر پرداخت‌ها از سوی خودروسازان ناچارند مطالبات خود از بازار افترمارکت را نیز ۳ ماهه دریافت کنند.

به عبارت دیگر قطعه‌ساز چه برای تامین بازار افترمارکت و چه خطوط تولید خودروسازان باید ۳ تا ۶ماه در انتظار دریافت مطالبات خود بماند.

زمانی نرخ دلار ۳هزار تومان بود اما امروز به ۶۰ هزار تومان رسیده است ولی نقدینگی قطعه‌سازان نه‌تنها ۲۰برابر نشده بلکه به دلیل اقتصاد بانک‌محور و عدم همراهی سیستم بانکی کشور قادر به تامین سرمایه در گردش موردنیاز خود نیستند.

تامین نقدینگی قطعه‌سازان از منابع دیگر مانند بورس نیز امکان‌پذیر نیست چراکه بورس به واحدهای کوچک تسهیلات ارائه نمی دهد و مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان را رفع نخواهد کرد.

قطعه‌سازان به لحاظ تامین نقدینگی به وضعیت خودروسازان دچار شده و توان تامین مالی ندارند؛ مشکلات مالی قطعه‌سازان، تامین به موقع قطعات را با چالش مواجه کرده و کسری قطعات نیز موجب دپو خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان شده است.

هر چند خودروسازان برای رفع این مشکل با چند سازنده برای تامین قطعات موردنیاز خود همکاری می‌کنند و در صورت عدم تامین به موقع قطعه سراغ قطعه‌ساز دیگر می روند اما اتخاذ این سیاست ازسوی خودروساز توان مالی قطعه‌سازان را کاهش داده است.

ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود ۲۰درصد به قطعه‌ساز و از آن طرف عدم پرداخت به موقع مطالبات قیمت تمام‌شده قطعات را افزایش داده و تفاوت قیمت تمام‌شده خودرو با قیمت اعلامی شورای رقابت نیز به همین دلیل است.

source

توسط khodrocamp.ir