واردات خودرو با پول های ناسالم

واردات خودرو با پول های ناسالم
واردات خودرو با پول های ناسالم

یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده است که واردات خودرو با پول های ناسالم می تواند چالش های دیگری در نظام مالی های مالی ایجاد کند، اما باید دید که منشأ این پول های ناسالم چیست؟ این افراد چه کسانی هستند؟ و آیا نقشی در شکل گیری وضعیت امروز بازار خودرو دارند.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، چندی پیش بانک مرکزی مجوز واردات خودرو با منشأ خارجی را صادر کرد. البته این نوع ارز باید به تأیید این نهاد دولتی برسد.

در همین زمینه، یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که واردات خودرو، یکی از ابزارهای ارتقای کیفیت صنعت داخل است می گوید: «ما با عدم‌ورود خودروهای خارجی به کشور، خصوصاً خودروهای اقتصادی باعث شدیم انحصار برای خودروسازی داخلی ایجاد شود. از طرفی، افراد حاضر در صنعت خودروسازی داخلی، خیلی انرژی برای این‌که خودرویی باکیفیت در تراز پولی که می‌گیرند، ارائه دهند، خرج نمی‌کنند.»

به گفته مجید نصیرپور، یکی از عمده دلایلی که باعث شده است خودروسازان برای افزایش کیفیت آن‌طور که باید و شاید وارد گود نشوند، همین انحصار و عدم‌واردات خودرو به کشور است.

نماینده مردم سراب در خانه ملت ادامه می دهد: «از سوی دیگر، من هم قبول دارم که شرایط کشور خاص است و منابع درآمدی ما محدود است. حال به صرف پول‌هایی که در بانک‌های خارجی موجود است و یا پول‌های شخصی که مردم در خارج از کشور در اختیار دارند و اساساً ارزهایی که منشأ خارجی دارد، بگذاریم از این راه واردات خودرو صورت بگیرد، کار دقیقی نیست، چون همین پول‌ها می‌توانند سالم نباشند و در ادامه، چالش‌های دیگری را در نظام‌های مالی ایجاد کند.»

وی با این حال تأکید می کند: «برای پیشرفت در صنعت خودرو و واردات در این حوزه، نیاز مبرم است که کشور در حوزه اقتصادی به حالت عادی برگردد و به مرور، تحریم‌های ظالمانه برداشته شود.»

ورود پول های ناسالم با واردات خودرو

در حالی که این نماینده از احتمال بروز چالش با ورود پول های ناسالم با واردات خودرو خبر می دهد، باید دید که اصلاً منشأ این ارزها چیست و از کجا آمده است؟ آیا این همان ارزهای حاصل از دورزدن تحریم ها ست که برخی با سوءاستفاده از وضعیت کشور هنوز آن را تحویل نداده اند؟ آیا افرادی که این نوع ارز را در اختیار دارند، در وضعیت کنونی بازار خودرو دخل و تصرفی دارند؟ آیا آن‌ها جزئی از شبکه مافیای ناشناخته اما قدرتمند هستند که سمت و سوی بازار را تعیین می کنند؟

در کنار این مسائل باید دید که آیا واقعاً ارزهای خانگی به سمت واردات خودرو هدایت می شوند و اساساً این‌که آیا حجم واردات از این مسیر به اندازه ای خواهد بود که بازار را وادار به عقب نشینی کند؟

در همین شرایط از این نماینده و سایر نمایندگان که از منشأ ارزهای ناسالم خارجی خبر دارند، توقع می رود که شفاف سازی کنند و اگر کسی حق ملت را ضایع کرده است معرفی کنند.

با توجه به آغاز همزمان دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم و رابطه خوبی که فعلاً بین آن‌ها ایجاد شده است، به نظر می توان هم سرعت بیش‌تری به واردات خودرو بخشید و هم با معرفی ارزهای ناسالم مانع سوءاستفاده از وضعیت موجود شد.

در هر صورت اگر انحصار وجود داشته باشد یا نداشته باشد، تا حکمرانی اقتصادی در بازار خودرو حضور و دخالت داشته باشد، نمی توان به توسعه و پیشرفت این صنعت امیدوار بود. به خصوص این‌که در حال حاضر تمام راه های به پکن ختم می شود. همین مسئله می تواند در آینده به یک بحران دیگر بدل شود.

۴ امتیاز از ۴ رای

source

توسط khodrocamp.ir