رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

با کسب رأی اعتماد تمامی اعضای کابینه از مجلس شورای اسلامی عملا و رسما فعالیت آن آغاز شده است. امیدواریم دولت در تحقق هدف‌های خود موفق باشد. از آنجا که سکانداری وزارت «صمت» به جناب آقای سیدمحمد اتابک رسید و ایشان از این پس مسئول سیاستگزاری صنعتی کشور خواهد بود، لازم دانستیم تنها بخشی از حقایق محسوس و ملموسی را که در صنعت خودرو عینیت داشته و در حقیقت ترمز توسعه آن به‌ویژه از ربع قرن اخیر بوده است، به آگاهی برسانیم؛ زیرا در دو بخش دیگر یعنی تجارت و معدن ایشان از تخصص‌ها و تجارب کافی برخوردارند.

جناب آقای وزیر؛ صنعت خودرو ایران دارای قدمت و سابقه حدود ۶۰ ساله است که متاسفانه در این بازه زمانی طولانی به‌دلایل گوناگون، ایران نتوانست خودروساز شود. درحالی که به آسانی می‌توانست به این مهم دست یابد اگر راهبرد جامع و مدون داشت و براساس آن فعالیت می‌کرد.

علی‌رغم این‌که بارها رسانه‌های تخصصی خودرو به‌ویژه روزنامه «دنیای‌خودرو» به ضرورت داشتن آن تاکید و تکرار می‌کردند، اما گوش نیوشایی در بخش سیاستگزاری صنعتی وجود نداشت و چه بسا عالما و عامدا کار سلیقه‌ای و بدون ‌برنامه را ترجیح می‌دانند که حاصل آن وضعیت نابسامان امروز این صنعت است.

جناب آقای وزیر؛ هم‌اکنون صنعت خودرو ایران از مشکلات عدیده در رنج است که مهم‌ترین آنها تورم بیش‌ از حد نیروی انسانی و زیان انباشته کلان در واحدهای بزرگ خودروسازی است. اگر با دیده دقیق و بصیرت به‌چگونگی پیدایش این دو مشکل بنیادبرافکن و مهلک بنگریم، خواهیم دید که ریشه آن‌ها متاثر از تصمیمات نادرست و اجرای آن‌ها در واحدهای خودروسازی است! زیرا هم در بخش سیاستگزاری و هم در بخش اجرایی درک درستی از دو واحد مذکور وجود نداشت و آن‌ها را با بنگاه‌های اشتغالزایی اشتباه گرفته بودند!

جناب آقای وزیر؛ از آنجا که صنعت‌خودرو هر کشوری بخشی از کلانِ اقتصاد و صنایع آن کشور است، متاسفانه بعضی از افراد و گروه‌ها تحریم‌ها را علت‌العلل عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی صنعت‌خودرو ایران دانسته و برخی دیگر هم از تحریم‌ها بهانه‌ای ساخته‌اند تا بتوانند به مطامع، اهداف اقتصادی و ثروت‌اندوزی خود برسند که نمونه‌های این افراد یا گروه‌ها هم‌اکنون نیز در صنعت حضور دارند و مانع از اجرای طرح‌هایی می‌شوند که ضامن پیشرفت و توسعه صنعت‌خودرو و قطعه‌سازی است. درحالی ‌که اگر تحریم معایب زیادی دارد، اما می‌تواند عامل محرک و سازنده‌ای هم برای نیل به اهداف توسعه باشد که متاسفانه در این زمینه تاکنون هیچ کوششی صورت نگرفته و حتی در این صنعت به‌شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور داخلی بهای لازم داده نمی‌شود!

جناب آقای وزیر؛ بسیاری از کشورهایی که اکنون در جهان به‌عنوان خودروساز شناخته می‌شوند، ابتدا از مونتاژ آغاز کردند و سپس خودروساز شدند. متاسفانه ما در ایران همچنان بعد از ۶۰ سال در مرحله مونتاژ درجا می‌زنیم . به‌راستی آیا ما نمی‌توانستیم با داشتن راهبرد، صنعت‌خودرو ایران را تبدیل به یکی از صنایع ارزآور کنیم؟ چرا می‌توانستیم و هنوز هم می‌توانیم؛ به‌شرطی که اراده قوی و محکم برای صرف فعل «خواستن» در بخش‌های سیاستگزاری و اجرایی وجود داشته باشد.

جناب آقای وزیر؛ حقایق عینی و ملموس در صنعت‌خودرو عقب‌نگاهداشته ایران فراوان است که به یاری خدا و عندالاقتضا در آینده به آن‌ها هم خواهیم پرداخت.

source

توسط khodrocamp.ir