به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

این سوالات در شرایطی مطرح است که در یک دهه گذشته همراه با گستردگی فعالیت بخش خصوصی خودروسازی کشور ،تقاضا برای خودروهای SUV/CUV یعنی  شاسی بلند و کراس اوور(نیمه شاسی ) و محصولات اتوماتیک بیشتر شده است.

بررسی ها نشان می دهد که تمرکز خودروسازی کشورمان بیشتر بر محصولات سدان ، هاچ بک و شاسی بلند و کراس اوور است.

ساختار فروش خودرو سواری در شرکت های خودروساز به تفکیک شکل بدنه به این صورت است که شرکت ایران خودرو5/25 درصد محصولات هاچ بک و 70درصد خودروهای سدان تولید می کند این در شرایطی است که خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تنها 4 درصد در سبد محصولاتی این خودروساز بزرگ قرار دارند.

سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور 4/53 از محصولاتش را به تولید هاچ بک ها اختصاص داده حال آنکه 46 درصد خودروهای سواری این گروه صنعتی ، سدان است. محصولات شاسی بلند و نیمه شاسی در سبد محصولاتی سایپا هیچ جایگاهی ندارد.

برخلاف دو خودروساز بزرگ کشور تمرکز بالای شرکت های بخش خصوصی عموما بر تولید و فروش خودروهای شاسی بلند است. بطوریکه مدیران خودرو 19درصد محصولات سدان و 81درصد خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تولید می کند.

برخلاف مدیران خودرو،کرمان موتور 59درصد محصولاتش سدان و 41درصد  SUV/CUV است.

گروه بهمن نیز82درصد محصولاتی که تولید می کند خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی است و تنها 18درصد سدان تولید می کند.

باقی شرکت ها بخش خصوصی نیز تماما به تولید خودروهای SUV/CUV می پردازند.

به نظر می رسد تولید خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی با توجه به تقاضای بالای بازار برای بخش خصوصی خودروساز سودآورتر از تولید دیگر کلاس های خودرو است.

انتهای پیام/

منبع: دنیای اقتصاد

source

توسط khodrocamp.ir