کلاس بندی خودروهای ایرانی چگونه است ؟ متقاضیان محصولات داخلی بیشتر به چه خودروهایی علاقمند هستند؟ ساختار فروش خودرو سواری در شرکت های خودروساز به تفکیک شکل بدنه چگونه است؟
این سوالات در شرایطی مطرح است که در یک دهه گذشته همراه با گستردگی فعالیت بخش خصوصی خودروسازی کشور ،تقاضا برای خودروهای SUV/CUV یعنی شاسی بلند و کراس اوور(نیمه شاسی ) و محصولات اتوماتیک بیشتر شده است.
بررسی ها نشان می دهد که تمرکز خودروسازی کشورمان بیشتر بر محصولات سدان ، هاچ بک و شاسی بلند و کراس اوور است.
ساختار فروش خودرو سواری در شرکت های خودروساز به تفکیک شکل بدنه به این صورت است که شرکت ایران خودرو۵/۲۵ درصد محصولات هاچ بک و ۷۰درصد خودروهای سدان تولید می کند این در شرایطی است که خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تنها ۴ درصد در سبد محصولاتی این خودروساز بزرگ قرار دارند.
سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور ۴/۵۳ از محصولاتش را به تولید هاچ بک ها اختصاص داده حال آنکه ۴۶ درصد خودروهای سواری این گروه صنعتی ، سدان است. محصولات شاسی بلند و نیمه شاسی در سبد محصولاتی سایپا هیچ جایگاهی ندارد.
برخلاف دو خودروساز بزرگ کشور تمرکز بالای شرکت های بخش خصوصی عموما بر تولید و فروش خودروهای شاسی بلند است. بطوریکه مدیران خودرو ۱۹درصد محصولات سدان و ۸۱درصد خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تولید می کند.
برخلاف مدیران خودرو،کرمان موتور ۵۹درصد محصولاتش سدان و ۴۱درصد SUV/CUV است.
گروه بهمن نیز۸۲درصد محصولاتی که تولید می کند خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی است و تنها ۱۸درصد سدان تولید می کند.
باقی شرکت ها بخش خصوصی نیز تماما به تولید خودروهای SUV/CUV می پردازند.
به نظر می رسد تولید خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی با توجه به تقاضای بالای بازار برای بخش خصوصی خودروساز سودآورتر از تولید دیگر کلاس های خودرو است .
دنیای اقتصاد
source