تعارض منافع مانعی برای پیشرفت صنعت خودرو

تعارض منافع در صنعت خودرو
تعارض منافع در صنعت خودرو

احمد بیگدلی، نماینده خدابنده در مجلس، در خصوص وضعیت صنعت و بازار خودرو در ایران و انتظاراتی که در این باره از دولت چهاردهم است، به خبرنگار اسب بخار گفت: «هر صنعتی اگر محصولش باکیفیت باشد، در بین مردم رضایت حداکثری ایجاد خواهد کرد. از طرفی، آن صنعت باید به مرور زمان، پیشرفت در کارش را عینی کند و مردم حس کنند محصول امروز با گذشته تفاوت دارد؛ موضوعی که در صنعت خودروسازی ما جای خالی آن به واقع دیده می‌شود.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «علیرغم این‌که در این پنج دهه، همیشه دولت‌ها از خودروسازان داخلی حمایت کرده و می‌کنند و مردم هم به نوعی محکوم به خرید و استقبال اجباری از این محصولات هستند، اما خیلی خبری از افزایش کیفیت در محصولات نیست و بی‌کیفیتی و کاهش محسوس امنیت خودروهای تولیدی، روز به روز بر نارضایتی مردم افزوده است.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: «امروز استقبال بسیاری از مردم به عنوان مصرف‌کننده از خودروهای ضعیف چینی بیش‌تر از خودروهای ساخت داخل است، چون کیفیت آن خودروها را از محصولات خودروسازان داخلی، بهتر می‌بینند.»

بیگدلی اظهار داشت: «موضوع دیگری که در صنعت خودرو اتفاق افتاده و باعث گلایه‌مندی به حق مردم شده است، تولید محصولات با قیمت بالاست. قدرت خرید مردم به واسطه تورم شکل گرفته در کشور، بسیار کاهش پیدا کرده است و اکنون این افراد برای خرید این محصول مصرفی، هم باید مدت‌ها در نوبت تحویل بمانند و هم هزینه بالایی را پرداخت کنند که مبلغ دریافت شده هیچ شباهتی به کیفیت خودرو ندارد.»

نماینده خدابنده یادآور شد: «مدیران خودروساز کشور بیایند و بدون رودربایسی به مردم بگویند چند درصد تصادفاتی که منجر به فوت، قطع عضو و یا اساساً آسیب جانی به مردم می‌شود به دلیل بی‌کیفیتی محصولات‌شان است. حفظ جان مردم باید مهم‌ترین اولویت باشد، اما خروجی محصولات خودروسازان داخلی که از حمایت بی‌شائبه برخوردار هستند، نشان از تحقق این مهم ندارد.»

وی گفت: «دولت‌ها نگذاشتند رقیب جدی برای خودروسازان داخلی ایجاد شود. ما به هیچ عنوان علاقه‌مند به واردات بی‌قاعده خودرو به کشور نیستیم. ما هم می‌گوییم باید در این رابطه، چهارچوب منطقی داشت، اما نباید به اسم حمایت از تولید داخلی که سال‌ها با کم‌ترین خروجی عرضه شده است، مردم را از خرید خودروی ارزان‌تر و البته باکیفیت‌تر محروم کرد.»

بیگدلی تصریح کرد: «آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به گونه‌ای تدوین شده است که خیلی افراد نتوانند در این بخش ورود کنند، یعنی به اسم این‌که منشأ ارز آن چگونه باشد، راه واردات خودرو برای خیلی از افراد بسته شده است. وقتی با دست خودمان کاری کردیم که رقیب ایجاد نشود، حالا توقع افزایش کیفیت محصولات را داریم؟ طبیعی است که این اتفاق رخ نمی‌دهد، چون بازار رقابتی و سالم نیست.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «شک نکنید که صنعت خودروی ما گرفتار مافیاست. تعارض منافع باعث شده همین افراد ذی‌نفع تمام توان خود را به کار ببندند که واردات خودرو صورت نگیرد. متأسفانه برخی از ادارات ما دیگر از حالت ضوابطی خارج شدند و رنگ و بوی روابطی به خود گرفتند. از این‌رو از دولت چهاردهم که در رأس آن آقای دکتر پزشکیان با شعارهای عدالت‌طلبانه قرار دارد، می‌خواهیم این فضای آشفته صنعت و بازار خودرو را سامان دهند، زیرا رضایت مردم برای همه حکمرانان باید یک اصل مترقی باشد و امروز، افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی زیر سایه رقابت سالم و اجازه واردات منطقی خودرو شدنی است.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

۵ امتیاز از ۱ رای

source

توسط khodrocamp.ir