به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
خودروسازی چند سالی است که میان سکانس های فیلم های آلفرد هیچکاک گرفتار شده و دست بر قضا هم نوا با اغلب فیلم های این روزها پایان آن چندان نتیجه بخش نیست و همچنان پر از سیاه و سفید است. چه اتفاقی افتاده که در عصر پر سرعت تکنولوژی، درزمانی که سرعت تصمیم تا اجرا کمتر یک روز شده، چرا خودروسازی دست به اقدام خوش رنگ نمی زند؟ چرا وقتی در خیابان راه می رویم تا چشم کار می کند خودروها یا سیاه اند، یا سفید؟ البته در پاره ای مواقع شاهد برادر افسرده شان یعنی نقره ای هم هستیم!
عوامل بسیاری در تولد این فصل بی رنگ تاثیر دارد؛ یکی از آن ها همین تکنولوژی است همین سرعت سرسام آور آن سبب رنگ پریدگی شده است! توجه کنید که این جمله برعکس ظاهر خوش نمکش، کمی تا حدودی غم انگیز است. شاید این نقطه از خودروسازی، یکی از عجیب ترین نقاطی باشد که موجب شده تا تکنولوژی تاثیر منفی بر رنگ خودروها در صنعت داشته باشد.
تکنولوژی بیشتر سبب کاهش تنوع رنگ ها و تمایل به رنگ های خنثی و محافظه کارانه شده است. به دنبال پیشرفت تکنولوژی در طراحی و تولید خودروها، فرآیندهای تولید به سمت استاندارد سازی و کارآیی بالاتر حرکت کرده است. تولید انبوه و استفاده از روشهای خودکار، رنگهای خنثی مانند سفید، مشکی و خاکستری را ترجیح می دهد، چرا که این رنگ ها به دلیل تطابق آسان با محصولات مختلف و کاهش هزینه های تولید و نگهداری، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.
هنری فورد در زندگینامه خود نوشت: “هر مشتری میتواند هر رنگی که میخواهد برای خودرویش داشته باشد، به شرطی که آن رنگ مشکی باشد”
واقعیت تولید در تیراژ بالا همین است! تولید با سبد گسترده ای از رنگ ها سبب ایجاد هزینه سربار می شود و تاحدودی تاثیر مستقیم بر عملکرد تولید خودروسازی خواهد داشت.
محبوبیت گجت های الکترونیکی مثل آیپاد و آیفون در رنگهای سفید و نقره ای باعث شده است که این رنگ ها به عنوان رنگ های محبوب برای خودروها نیز پذیرفته شوند. این امر باعث کاهش تقاضا برای رنگ های متنوع تر و جذاب تر شده است. در این راستا ناگفته نماند که بارب ویلن، مدیر طراحی رنگ و مواد در شرکت فورد می گوید که اگرچه ممکن است فکر کنید سفید فقط یک رنگ کسل کننده است که هیچ گاه تغییر نمی کند، اما اپل “به آن روند کمک کرد که پیش برود.” حتی در حال حاضر هم رنگ گجت هایی که افراد خرید می کنند یا دارند تاثیر بسیاری زیادی رنگ خودرویی که انتخاب می کنند دارد! همچنین تکنولوژی باعث افزایش ارتباطات و تأثیرگذاری فرهنگ های مختلف بر یکدیگر شده است. این موضوع می تواند موجب یکسان سازی سلیقه ها و گرایش به انتخاب رنگ های عمومی تر و کم ریسک تر شود. رنگ های خنثی به دلیل تطبیق پذیری بیشتر با محیط ها و سبک های مختلف، توسط مصرف کنندگان بیشتری انتخاب می شوند.
از طرفی هم بحران های اقتصادی و رکود های مالی، همراه با پیشرفت تکنولوژی، موجب شده است که مصرف کنندگان تمایل بیشتری به رنگ های خنثی و مطمئن نشان دهند. در دوران رکود، افراد تمایل دارند انتخاب های محافظه کارانه تری داشته باشند، زیرا این رنگ ها از نظر ارزش فروش مجدد خودرو نیز بهینه تر هستند. به بیان ساده تر قطعا یک پژو ۲۰۶ سفید یا مشکی به راحت تر از نسخه صورتی آن فروش می رود یا حتی سهولت فروش نمونه سفید رنگ هر خودرویی نسبت به مشکی رنگ آن بیشتر است. به دنبال موضوع رکود اقتصادی، این نکته را هم باید اشاره کرد که رکود اقتصادی یا کاهش قدرت خرید مردم، موجب می شود تا شادابی و تمایل افراد به خرید رنگ های روشن تر به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این موضوع به میزان قابل توجهی مشابه شرایطی است که جامعه جهانی پس از پایان جنگ جهانی دوم تجربه کرد. پس از پایان جنگ جهانی هم خودروسازی حتی سپرها را با رنگ های خنثی و مشکی به بازار عرضه می کردند و اقبال خرید هم نسبت به این تیپ رنگ ها بسیار بیشتر بود!
انفجار سبک زندگی
انقلابی که در سبک زندگی افراد رقم خورد هم تاثیر بسیاری بر حرکت تمایل خریداران به سمت رنگ های ختثی بود. فارغ از اینکه رنگ ها چه معنایی بر اشخاص پیدا کرد و یا چه مفاهیمی را دنبال می کند باید به این نکته اشاره کنیم که افراد دیگر فرصتی ندارند تا زمانی برای خودرو خود بگذارند. این نکته بدان معناست که شیوه نگهداری از حیث زمانی برای افراد بسیار قابل توجه شد به این علت که نگهداری از یک خودرو سفید رنگ یا مشکی رنگ به مراتب آسان تر از یک خودرویی با رنگ روشن است و از طرفی هم مدت زمان اینکار بسیار کوتاه تر است. نکته دیگر سلیقه مینیمالیستی است که این روزها تاثیر بسیار زیادی بر تمایل و سلیقه افراد داشته است به این دلیل که این سبک از زندگی و سلیقه موجب شد تا سفید، مشکی ونقره ای گزینه های محبوب تری باشند. محبوبیت سفید به قدری بالا است که هم اکنون بیش از ۳۵ درصد خودروهای موجود در دنیا سفید رنگ هستند!
ظهور نسل Z
نسل Z چندان علاقه ای یا بهتر است بگوییم اصلا تمایلی به رنگ های روشن ندارد این نسل در کنار عوامل یاد شده در بالا، احساس حزن نچندان اندکی نیز دارد! تاکید این نسل بر ارائه تصویری از قدرت و مدرنیته موجب شده تا اکثر افراد متولد این نسل تمایل بیشتری به انتخاب رنگ های خنثی داشته باشند.
البته سلیقه این نسل دلایل دیگری هم دارد که به میزان قابل توجهی نشان می دهد با نسلی متفکر و با ثبات طرف هستیم. طبق بررسی های صورت گرفته رنگ های خنثی به راحتی با دیگر رنگ ها و طراحی ها هماهنگ می شوند و ظاهر مدرن و بروز دارند. این ویژگی برای نسل Z که به دنبال هماهنگی و تطبیق پذیری در سبک زندگی است، جذاب است.
همچنین نسل Z به پایداری و مسائل زیست محیطی اهمیت زیادی می دهد. رنگ های خنثی به طور کلی به عنوان رنگ های کمتر آلاینده و با تأثیرات منفی کمتر بر محیط زیست شناخته می شوند.
رنگهای خنثی به طور معمول نماد تعادل، ثبات و حرفه ای گرایی هستند. این ویژگی ها ممکن است به جذابیت این رنگ ها برای نسلی که در دنیای سریع و پرتحول امروزی به دنبال ثبات و آرامش است، کمک کند.
خودروسازان سراپا تقصیر!
حرکت رنگ ها به سمت پریدگی، چندان هم ارتباطی با مردم و سلیقه مصرف کننده ندارد بلکه لکه این ننگ دل مردگی در خودروسازی بر چهره خودروساز هم نیز کمی تا قسمتی نیز نمایان است.
توجه داشته باشید که رنگ های خنثی معمولاً از پالت های رنگی پایه استفاده می کنند که به طور گسترده در صنعت تولید خودرو وجود دارند. این موضوع باعث میشود که هزینه های تأمین مواد کاهش یابد و تولیدکنندگان بتوانند از رنگ های استاندارد و پرکاربرد بهره ببرند.
رنگ های خنثی به دلیل استاندارد بودن و کاربرد گسترده شان، نیاز به تنظیمات پیچیده در خطوط تولید ندارند و فرآیند رنگ آمیزی را ساده تر و سریع تر می کنند.
ناگفته نماند که رنگ های خنثی، به ویژه سفید، خاکستری و سیاه، در برابر عوامل جوی و محیطی کمتر تغییر رنگ می دهند و دوام بیشتری دارند. این امر به کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات کمک می کند.
رنگ های خنثی ممکن است پوشش بهتری از نظر مقاومت در برابر خط و خش و تغییرات جوی داشته باشند، که باعث افزایش عمر مفید خودرو می شود.
رنگ های خنثی به دلیل تطبیق پذیری بالا با سلیقه های مختلف، مخاطبان وسیع تری را جذب می کنند، که می تواند به افزایش تقاضا و فروش خودرو کمک کند.
در راستا باید نرخ پایین ریسک پذیری خودروسازها هم اشاره کرد، توجه داشته باشید که خودروسازان علاقه ای به ریسک کردن ندارند لذا “بسیاری از شرکت ها فقط رنگ هایی را عرضه می کنند که می دانند در تعداد زیادی به فروش خواهند رسید، زیرا نمی خواهند ریسک کنند.” شاید هم به فکر مصرف کننده هستند تا لذت این ریسک پذیری را در اختیار آن ها قرار دارند!
نکته دیگر این موضوع است که تولید رنگ های خنثی ممکن است به کاهش مصرف رنگ های خاص و منابع مواد اولیه کمک کند، که می تواند تأثیرات زیست محیطی را کاهش دهد.
رنگ های خنثی معمولاً در برابر آسیب ها و تغییرات جوی مقاومت بیشتری دارند، که باعث کاهش نیاز به تعمیرات و نگهداری مکرر می شود و به نوبه خود تأثیرات زیست محیطی ناشی از تولید و مصرف رنگ های جدید را کاهش می دهد.
به دنبال تطبیق پذیری رنگ های خنثی، این رنگ ها می توانند به راحتی با فناوری های جدید مانند پوشش های نانو و رنگ های ضد آلودگی سازگار شوند، که به بهبود کیفیت و عملکرد خودروها کمک می کند.
اگرچه این روزها در برهه ای از کسل کنندگی به سر می بریم اما حرکت رنگ ها به سمت روشنی هم خیلی دور از ذهن نیست پس شاید آن روز که شاهد ظهور رنگ های گرم و سرد در خیابان باشیم.
source