شباهت روزهای تنفیذ و تحلیف پزشکیان با وضعیت امروز بازار خودرو

تحلیف پزشکیان
تحلیف پزشکیان

هر چند، شباهت روزهای تنفیذ و تحلیف پزشکیان با وضعیت امروز بازار خودرو یک اتفاق ساده به شمار می آید، اما بد نیست دولت جدید از زاویه دیگری هم به این موضوع نگاه کند. این مسئله می تواند در ماه های ابتدایی فعالیت دولت جدید، بازار خودرو را در ماه های آینده با یک چالش جدی مواجه کند.


تیگو 7 پلاگین هیبرید


تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، امروز، سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس برگزار می شود. پزشکیان به عنوان یک نماینده ساختمان سبز بهارستان را ترک کرد، حالا در شرایطی به دیدن دوستان و همکاران سابق می رود که باید به عنوان رئیس جمهور سکان دارد اجرایی کشور شده است.

در روز برگزاری مراسم تنفیذ، به علت گرمی بیش از حد هوا و به منظور کاهش مصرف برق، کلیه ادرات، نهادها و مراکز دولتی تعطیل شدند. امروز نیز ساعات کاری اداری کاهش یافته و از ۶ تا ۱۰ صبح شده است. پیرو برخی عوامل، خودروسازان بعضی روزها تعطیل هستند و بعضی دیگر نیز با کاهش تولید همراه شده اند.

این وضعیت ناخواسته شباهت بسیاری زیادی با اوضاع و احوال این روزهای خودروسازان و در کل بازار خودروی کشور دارد. بازاری که واردکننده و تولیدکننده از فعالان اصلی آن به شمار می آیند و دیده می شود، اما این بازار مانند رانت های توزیعی، پیدا و پنهانی نیز دارد و آن صنایعی هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت وابسته هستند. در واقع، هر چه قدر از میزان و ظرفیت تولید و عرضه کاسته شود، در صنایع و مشاغل وابسته به طور مستقیم تأثیر می گذارد.

در این شرایط، خودروسازان به خصوص بخش خصوصی که از نظر مالی و حمایتی وضعیت کاملاً متفاوتی با دو خودروساز بزرگ کشور دارند، روزهای نه نگران کننده ای  را سپری می کنند. از یک سو، باید پاسخ‌گوی تعهدات ایجادشده باشند و از سوی دیگر، باید مراقب کسب و کار خود باشند. آن ها باید مطالبات زنجیره تأمین را برای تأمین به موقع خطوط تولید بپردازند. در عین حال، قیمت گذاری دستوری، افزایش هزینه های تولید و فروش سامانه ای در وضعیت کمبود نقدینگی و بحران کمبود ارز، آن ها را به شدت تحت فشار گذاشته است.

برخلاف تعطیلی و کاهش ساعات کار در خلال برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، وضعیت و شرایط خودروسازان به حالت عادی بازنمی گردد. آن ها برای ادامه کار چاره ای جز تأمین نیازهای تولید ندارند، اما عوامل تولید در حال حاضر آنچنان که باید مهیا نیست.

این مسئله افت تولید را به همراه داشته است. البته هنوز آمار تیرماه منتشر نشده است، اما میزان تولید سه ماه اول فصل بهار، از افت تولید خبر می دهد. این افت تولید دقیقاً مثال عینی ضرب المثل «جوجه را آخر پاییز می شمارند» شده است؛ کاهش تولید امروز چند صباح دیگر خود را نشان می دهد.

در این شرایط دولت جدید می تواند شجاعت به خرج داده و سر و سامانی به اوضاع بدهد، یا این که با ابزارهایی مانند سامانه فروش و واردات خودرو فقط به صورت مصنوعی بازار را کنترل کند. در صورت اول شاید نارضایتی هایی به وجود بیاید، اما تب ایجادشده بعد از مدتی فروکش کرده و باعث بهبود بازار و تسهیل خرید خواهد شد. در مقابل، مسیر فعلی می تواند ادامه پیدا کند. در این شرایط کاری با توجه به اقدامات سال های اخیر، تیر تحریم کنندگان به هدف خواهد نشست.

۵ امتیاز از ۶ رای

source

توسط khodrocamp.ir