سایپا در نهایت طی مراسم رونمایی از پیشرانه جدید ME۱۶ و در کنار معرفی کادیلا، معرفی ماشین شاهین پلاس را نیز در برنامهاش قرار داد. شاهین پلاس خودروی جدیدی از خانواده پرنده تیزبال سایپاست که قرار است بهزودی وارد سبد محصولات سایپا شده و رقابت میان سدانهای داخلی را داغتر از قبل کند. شاهین PLUS را میتوان نخستین خودروی سایپا دانست که از پیشرانه جدید این خودروساز داخلی یعنی پیشرانه ME۱۶ بهرهمند شده است.
در این گزارش به بررسی خودرو شاهین پلاس خواهیم پرداخت و مشخصاتی که تا کنون در بخشهای طراحی، فنی و امکانات اعلام شدهاند را از نظر خواهیم گذراند.
معرفی ماشین شاهین پلاس
شاهین سایپا که ابتدا رهام نام داشت، یک خودروی سدان ملی است که توسط سایپا طراحی و تولید میشود. پلتفرم شاهین با سایر محصولات سایپا متفاوت بوده بر خلاف محصولات قبلی این شرکت بر روی پلتفرم داخلی SP۱۰۰ سایپا توسعه داده شده و در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار رونمایی شد. ابتدا قرار بود این خودرو از پلتفرم برلیانس بهره ببرد اما تحریمها و توقف همکاری چینیها با خودروسازان ایرانی، برنامه را به سمت دیگری سوق داد.
معرفی ماشین شاهین پلاس به بازار، در قالب نسخه دندهای و توربوشارژ انجام گرفت. پس از ماهها گمانهزنیهای مختلف، سایپا اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه دندهای شاهین تحت عنوان شاهین تیپ G به فروش رسید و پس از آن نسخه اتوماتیک شاهین با عنوان شاهین اتوماتیک CVT معرفی شد.
شاهین پلاس نیز نسخه جدید این خودرو است اما از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندانی با نسخههای پیشین ندارد. احتمالا تنها تفاوت آن اضافه شدن پسوند پلاس یا PLUS به انتهای عبارت شاهین در عقب خودرو باشد.
بررسی خودرو شاهین پلاس از نظر طراحی
در طراحی ماشین شاهین پلاس سایپا همچنان شاهد طراحی نسبتا جدی و خشن تیپیکال شاهین هستیم. چراغهای اصلی و جلوپنجره خودرو به صورت کشیده و چند ضلعی طراحی شده اند. بر روی کاپوت خودرو نیز چند خط برجسته وجود دارد که موجب شده خودرو در این نما عضلانیتر به نظر برسد. شاهین پلاس در نمای جانبی طراحی نسبتا سادهای دارد اما باز هم نسبت به خودروی رقیب اوضاع بهتر است. نمای عقب شاهین پلاس میزبان چراغهای اصلی دو تکه است که مانند جلو ظاهری خشن را به این خودرو القا کرده است اما سپر عقب همچنان ظاهری ساده دارد.
در معرفی ماشین شاهین پلاس، تغییرات خاصی در وضعیت طراحی کابین مشاهده نمیشود اما طبق اعلام سایپا نسخه نهایی شاهین PLUS تغییراتی در بخش تریم داخلی و داشبورد خواهد داشت. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که متریال تشکیل دهنده داشبورد داخل ماشین شاهین پلاس نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده و با جنسی متفاوت و باکیفیتتر تولید شود.
در جدول زیر میتوانید نگاه دقیقتری به خصوصیات ظاهری شاهین پلاس داشته باشید.
وزن
|
۱۳۲۰ کیلوگرم
|
ابعاد (میلیمتر)
|
۴۴۴۶ طول – ۱۷۷۱ عرض – ۱۴۹۰ ارتفاع
|
فاصله بین دو محور (میلیمتر)
|
۲۶۵۰ میلیمتر
|
مشخصات ماشین شاهین پلاس در بخش فنی
اما در بخش فنی بیشترین تفاوت شاهین پلاس با شاهین معمولی را شاهد هستیم. در زمان رونمایی از مشخصات شاهین، بسیاری از رانندگان بابت استفاده از موتور ضعیف ۸ سوپاپه که برای جبران شتاب گیری با سیستم توربوشارژ همراه شده بود، شکایت داشتند. اما از وجنات مشخصات ماشین شاهین پلاس چنین برمیآید که سایپا بالاخره اقدامی در راستای بهینه سازی موتور شاهین انجام داده است.
قلب تپنده شاهین پلاس همان پیشرانه جدید ME۱۶ مگاموتور بوده که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه خطی تنفس طبیعی است. این پیشرانه بر روی شاهین پلاس توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این پیشرانه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها نیز مجهز شده است. نسخه دنده دستی شاهین پلاس به یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری آیسین مجهز شده و نسخه اتوماتیک آن نیز یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE دارد. سیستم تعلیق شاهین پلاس از مکفرسون در جلو و توییست بیم در عقب بهره میبرد و احتمالاً تجربه رانندگی بهتری در مقایسه با شاهین عادی فراهم خواهد کرد.
فعلا برای اظهارنظر درباره مصرف سوخت ماشین شاهین پلاس زود است و باید منتظر ماند تا دید این خودرو در عمل چطور خواهد بود. با توجه به ارقامی که خبرنگاران از مشخصات ماشین شاهین پلاس منتشر کردهاند، پیش بینی میشود که مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر این خودرو چیزی حدود ۷.۱ لیتر باشد.
حجم موتور
|
۱۵۸۷ سی سی
|
انتقال نیرو
|
دیفرانسیل جلو
|
ماکسیمم قدرت
|
۱۱۵ اسب بخار
|
ماکسیمم گشتاور
|
۱۴۷ نیوتن متر
|
حداکثر سرعت
|
۱۸۰ کیلومتر در ساعت
|
حجم باک
|
۴۷ لیتر
|
امکانات ماشین شاهین پلاس سایپا
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز شاهین پلاس قطعا سطح بالاتری از شاهینهای قبلی را دارد. در نسخه فول این خودروی سدان امکاناتی نظیر سانروف، تهویه اتوماتیک، استارت دکمهای، تریم داخلی چرم مصنوعی، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینههای تاشو برقی، سنسور فشار باد تایرها، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی جدید و شیشههای دودی عقب وجود خواهد داشت.
وضعیت شاهین پلاس در بازار چطور خواهد بود؟
طبق روال عملکرد خودروسازان ایران، انتظار میرود که معرفی ماشین شاهین پلاس با آپگریدهای اساسی در بخش فنی و امکانات با افزایش قیمت حداقل ۲۰۰ میلیون تومانی همراه باشد. بنابراین ورود این خودرو به بازار، در رده قیمتی اندک بالاتر از رقبای بالقوهای مانند نسخههای پیشین شاهین، خانواده ایکو تارا و سهند سایپا قرار خواهد گرفت.
اگر ملاک انتخاب و بررسی خودرو شاهین پلاس از لحاظ ارزش خرید را مشخصات فنی و پیشرانه قرار بدهیم، این ماشین در رقابت تنگاتنگی با تارا اتومات قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر نمونههای مونتاژی KMC از جمله جک ۷ و جک ۴ نیز فعلاً در صدر پرفروشترین سدانها قرار دارند. باید دید قیمت ماشین شاهین پلاس کارخانه در چه سطحی تعیین خواهد شد و در مقابل رقبای پرفروشی مانند تارا، دنا پلاس (و احتمالاً سهند) چطور عمل خواهد کرد.
معرفی ماشین شاهین پلاس نیمه اسپرت، جوان پسند و مجهز به پیشرانهای که پتانسیل برای پیشرفت را دارد، احتمالاً در بازار داخلی با آینده خوبی روبرو خواهد بود. در این گزارش به بررسی خودرو شاهین پلاس پرداختیم تا تصوری کلی از عملکرد پیشرانه و امکانات جدید این خودرو پیدا کنید. انتظار داریم اطلاعاتی که تا کنون از مشخصات ماشین شاهین پلاس درز کردهاند، تا حد قابل قبولی درباره این پرنده تیزپرواز ایرانی صدق کنند.
به علاوه در میان خودروهای نسل جدید سایپا، شاید بتوانیم شاهین را یکی از نمونههایی بدانیم که این گروه خودروسازی کوشیده استانداردها را در مورد آن رعایت کند. استقامت بدنه و استحکام آلیاژ به کار رفته در تیپهای قبلی شاهین موفق به دریافت امتیاز ۳ ستاره ECE شد. بنابراین حدس میزنیم در معرفی ماشین شاهین پلاس، انتظار ایمنی قابل قبول چندان دور از ذهن نباشد.
source