اردیبهشت 1403: گیربکس DHT، در خودروهای تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید تعبیه شده است. این نوع گیربکس با تکنولوژی پیشرفتهای همراه شده که 9 حالت مختلف را ارائه میدهد. این 9 حالت، شامل هماهنگی موتورهای برقی و بنزینی است که نه تنها جلوی اتلاف انرژی را میگیرد، بلکه منجر به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور میشود. درواقع این نوع خودروها در سه حالت برقی، هیبرید و بنزینی عمل میکنند.
لازم به ذکر است که تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، نسبت به تمام خودروهای هیبرید متفاوت است. این خودرو از دو موتور برقی به طور جداگانه یا به صورت همزمان استفاده میکند که مسئولیت تولید برق را برعهده دارند و در کنار یک موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ حداکثر گشتاور ورودی ۵۱۰ نیوتن متر را تولید میکنند. حالتهای موجود در این خودرو و گیربکس DHT به شرح زیر است:
۱ – تک موتوره و برقی خالص (شرایط ترافیکی): در هنگام ترافیک و رانندگی با سرعت کم، موتور برقی دوم و موتور بنزینی دخالتی ندارند.
۲ – دو موتوره و برقی خالص (شتاب اولیه بالا): هنگام حرکت خودرو پس از اتمام چراغ قرمز یا ترافیک، هر دو موتور برقی شتاب اولیه و ملموسی را بدون دخالت موتور بنزینی ایجاد میکنند.
۳ – سری و برد گسترده (شارژ باتری): هنگامی که باتری شارژ کافی ندارد، موتور بنزینی از طریق چرخش یکی از موتورهای برقی، باتری را شارژ میکند و این انرژی از طریق موتور برقی دوم به چرخها منتقل میشود. این حالت ویژه ترددهای شهری است.
۴ – استفاده از موتور بنزینی (رانندگی در بزرگراه): هنگام رانندگی در بزرگراه و وقتی که باتری انرژی کافی برای چرخش موتورهای برقی را ندارد، موتور بنزینی به راحتی تمام انرژی را به چرخها منتقل میکند و خودرو با سرعت بالایی پیش میرود.
۵ – استفاده از حالت موازی (رانندگی در مناطق کوهستانی): هنگام رانندگی در یک منطقه کوهستانی یا شیب زیاد، دو موتور برقی به همراه موتور بنزینی گشتاور بالایی را به چرخها میرسانند تا خودرو با شتاب سریعی سربالایی را پشت سر بگذارد.
۶ – شارژ شدن در حالت توقف (توقف یا ترافیکهای شهری): هنگان رانندگی در ترافیکهای شهری، گیربکس جلوی اتلاف انرژی را میگیرد و از طریق موتور برقی یک باتری را شارژ مینماید.
۷ – شارژ شدن در حالت رانندگی (سرعت کم): هنگام رانندگی با سرعت کم، وقتی که قصد دارید باتری را هم شارژ کنید و یا در سرازیری، موتور بنزینی خودرو را به حرکت در میآورد و هم از طریق یکی از موتورهای برقی باتری را شارژ مینماید.
۸ – بازیابی انرژی ترمز در حالت تک موتوره (هنگام ترمز کردن آهسته): گشتاور معکوس همان نیرویی است که هنگام ترمز کردن ایجاد میشود و یکی از موتورهای برقی این بار انرژی جنبشی را از چرخها به باتری باز میگرداند و انرژی تلف شده به حداقل میرسد.
۹ – بازیابی انرژی ترمز در حالت دو موتوره (هنگام ترمز کردن شدید): موقع ترمزهای شدید و آنی، هر دو موتور برقی تمام گشتاور معکوس را به انرژی الکتریکی تبدیل مینمایند و باتری شارژ میشود.
توجه داشته باشید که تمام عملیاتهای پیچیده و کارآمد ذکر شده، کاملا به صورت خودکار و بدون دخالت راننده انجام میشود.
source