تویوتا پیشرانه هشت سیلندر خود را از خط تولید خارج کرد

کمپانی تویوتا به طور رسمی پیشرانه V8 محبوب و پرطرفدار خود را از روی تمامی محصولات برند، به خصوص سری ۷۰ که در برخی بازارها با موتور هشت سیلندر عرضه می شد، برای سال آینده حذف کرد.
زمانی که برند تویوتا، لندکروزر (سری ۳۰۰) را در سال ۲۰۲۱ عرضه کرد، پیشرانه V8 را حذف کرد و همچنین مجوز ورود این خودرو را به برخی بازارها مخصوصاً بازار آمریکا شمالی صادر نکرد. سپس در سال ۲۰۲۳، سری ۲۵۰ عرضه شد که هرچند در اکثر بازارهای جهانی عرضه شد، اما هیچ موتور ۸ سیلندری برای آن عرضه نشد. در اصل، حتا موتور ۶ سیلندر نیز برای این مدل ارائه نمیشود. یک نسخه سوم از لندکروزر نیز در برخی بازارها موجود است. این مدل زمانی موتور V8 بزرگی داشت، اما دیگر برای این نسخه نیز چنین پیشرانه ای عرضه نمی شود.
لندکروزر سری ۷۰ که ۴۰ سال پیش به بازار آمده است، هنوز هم در استرالیا فروخته میشود. خبر بد این است که موتور توربودیزل V8، با حجم ۴.۵ لیتری قدیمی آن دیگر وجود ندارد. تویوتا استرالیا علت حذف این موتور دیزلی را «تغییرات در مقررات و انتظارات جامعه» اعلام کرده است. این تصمیم از مدتها قبل در دست بررسی بوده است، تا جایی که تقریباً ۲ سال پیش دفترچه سفارشها برای این موتور بسته شد. تولید این خودرو برای مدتی ادامه خواهد داشت تا سفارش های موجود به پایان برسد، اما شرکت دیگر سفارش های جدید برای خودروهای مجهز به موتور ۱VD-FTV را دریافت نخواهد کرد.

اولین مدلهایی که از تولید خارج خواهند شد، نسخه چهاردر و Troop Carrier دودر هستند، که هر دو به طور فنی SUV محسوب میشوند. تولید این دو مدل در سپتامبر ۲۰۲۴ متوقف خواهد شد، زمانی که تویوتا استرالیا همچنین تولید پیکاپهای تککابین و دوکابین را در تریم GX نیز متوقف خواهد کرد. آخرین نمونههای این چهار مدل قبل از پایان سال به دست مشتریان خواهند رسید. پیکاپهای تریم GXL تا اواخر سال آینده باقی خواهند ماند و آخرین نمونههای آنها در اواخر سال ۲۰۲۵ به خریداران تحویل داده خواهند شد.
در حالی که، موتور V8 دیگر به طور رسمی عرضه نمیشود، جعبهدنده ۵ سرعته دستی همچنان باقی میماند. از اکتبر، تویوتا گیربکس دستی را با موتور توربو دیزل ۲.۸ لیتری عرضه خواهد کرد. این موتور ۴ سیلندر ۲۰۱ اسببخار قدرت تولید میکند، مشابه با نسخه گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، اما گشتاور آن ۵۰ نیوتن متر کاهش یافته و به ۴۵۰ نیوتن متر رسیده است. این همان گیربکس دستی نسخه V8 قبلی است، اما با نسبت دندههای متفاوت که سه دنده اول برای بهبود شتاب، کوتاهتر شدهاند. دنده پنجم نیز برای بهبود کارایی سوخت و آرامتر بودن کابین، ضریب آن بیشتر شده است.

استرالیا تنها مکانی نیست که تویوتا هنوز نسل قبلی لندکروزر را که در سال ۱۹۸۴ معرفی شده بود، عرضه میکند. سری ۷۰ لندکروزر در پایان سال گذشته در ژاپن نیز عرضه شد، همراه با آینه روی گلگیر. علاوه بر این، LC70 در امارات متحده عربی نیز با موتور V6 در کلاس SUV سهدر و پنجدر عرضه میشود.
لندکروزر سری ۷۰ طی سالها بهروزرسانی شده و آخرین بار در سال ۲۰۲۳ ویژگیهای مدرنی مانند یک صفحه نمایش لمسی ۶.۷ اینچی با قابلیت اتصال اندروید اتو و اپل کارپلی را دریافت کرده است. این سوپر شاسی بلند/پیکاپ همچنین دارای نور بالا خودکار، رادار تابلو خوان و حتا هشدار خروج از خط است. همچنین نسخههای اتوماتیک از سیستم کنترل کمک در سرازیری نیز بهره میبرند.
سری ۷۰ تویوتا با وجود این که یکی از قدیمیترین خودروهای موجود در بازار است، اما همچنان افراد زیادی خواهان خرید آن هستند. سفارشهای جدید در استرالیا در ۳ تا ۶ ماه آینده برآورده نخواهند شد. قابل درک است که چرا این محصول همچنان محصولی محبوب در این روزگار خودروهای پیچیده و پر از فناوری هایی که به ندرت از آنها استفاده میکنیم، است. ساده بودن LC70 به جذابیت آن افزوده است، به ویژه اگر کیفیت و دوام قطعات اولویت اصلی باشد، چراکه تویوتا به خراب نشدن معروف است.
پیشرانه V8 پیشرانه هشت سیلندر تویوتا
source
