دعوای استاندارد و دادستانی بر سر تولید نیسان وانت؛ توقف شماره گذاری نهنگ آبی
۲ روز پس از دستور دادستان تهران مبنی بر معافیت نیسان وانت از استانداردهای ۸۵ گانه، سازمان ملی استاندارد دستور توقف شماره گذاری این خودرو را صادر کرد.
علی صالحی، دادستان تهران، در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۳ (۲ روز گذشته) دستور ادامه تولید نیسان آبی را صادر کرد و اظهار داشت که زامیاد فقط تا پایان سال جاری وقت دارد تا این پیکاپ محبوب را به استانداردهای ۸۵ گانه مجهز کند. در نتیجه طبق دستور دادستان، توقف تولید وانت نیسان که قرار بود در تاریخ ۳۱ تیر ۱۴۰۳ اتفاق بیافتد منتفی شد و به این ترتیب سازمان استاندارد موفق نشد تا این خودرو را از خط تولید زامیاد خارج کند. توجه داشته باشید که دستور توقف تولید نیسان وانت تا تاریخ ۳۱ تیر از سوی سازمان ملی استاندارد صادر شد زیرا این پیکاپ قادر نبود تا استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند.
بیشتر بخوانید : استانداردهای اجباری ۸۵گانه برای زامیاد؛ نیسان آبی به ESP مجهز می شود
دلیل توقف شماره گذاری از سوی سازمان استاندارد چیست؟
حال اما مشخص شده که سازمان ملی استاندارد پس از دستور دادستان، تصمیم گرفته تا از طریق دیگری مانع تولید و تحویل این خودرو به مشتریان شود. طبق اخبار رسیده به خبرنگار اسب بخار، بهانه سازمان ملی استاندارد برای توقف روند شماره گذاری نیسان آبی، عدم وجود کیفیت کافی در عملکرد سیستم فرمان و ترمز ABS است.
با توجه به بهانه تراشی استاندارد این سوال ها پیش می آید که چطور می شود این وانت پرفروش و پرتیراژ در تولید، به یکباره از حالت استاندارد خارج و شماره گذاریاش متوقف شود؟
مگر تا به امروز بهانه این سازمان، استاندارهای ۸۵ گانه نبود؟
به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که وانت نیسان یا تا به حال حتا از سیستم فرمان پذیری و ترمز ABS مطلوبی برخوردار نبوده (به طور کلی استاندارد نبوده است) و یا این که سازمان استاندارد به دنبال بهانه تراشی است و برای ایستادن در مقابل دادستانی تهران چنین دستوری را صادر کرده است.
اگر این پیکاپ تا به حال استاندارد نبوده پس چطور تولید و به مردم تحویل داده می شده. از دیدی دیگر در صورت وجود دعوا میان سازمان استاندارد و دادستانی تهران، بهانه تراشی برای توقف روند شماره گذاری امری بی اساس است.
بهتر است بدانید که تقاضا برای خرید وانت معروف زامیاد بسیار بالاست و عدم تحویل خودرو به مشتریان فقط موجب افزایش قیمت آن در بازار آزاد خواهد شد. هم اکنون نسخه تک گانه با فرمان هیدرولیک وانت زامیاد در بازار حدود ۶۳۰ میلیون و نسخه دوگانه نیز ۶۴۰ میلیون تومان معامله می شود.
به این ترتیب می توان گفت که در صورت ادامه دار بودن عدم تحویل این خودروی باری به مشتریان از سوی زامیاد، باید منتظر اعلام قیمت هایی فضایی برای آن در بازار آزاد باشیم.
در پایان باید خاطر نشان کرد که خرید این خودرو توسط اقشار کم درآمد انجام می شود و مشتریان نیز جهت کسب درآمد، نیسان وانت را خریداری می کنند. در نتیجه افزایش قیمت این پیکاپ در بازار می تواند افراد ضعیف را هدف قرار دهد و به آن ها آسیب وارد کند.
باید دید که دعوای میان سازمان ملی استاندارد و دادستانی تهران چه سرانجامی به همراه خواهد داشت و آیا در نهایت دود این کشمکش ها در چشم مردم خواهد رفت یا خیر.
استانداردهای 85 گانه توقف شماره گذاری نیسان وانت زامیاد سازمان ملی استاندارد نیسان آبی
source