شرکت رنو قصد دارد با عرضه آلپاین A290، هیجان را به بازار خودروهای برقی بازگرداند. این خودرو در کلاس هاچبکهای اسپرت برقی با آبارث 500e، فولکسواگن ID.3 GTX، کوپرا بورن VZ و امجی 4 ایکس پاور وارد مبارزه میشود.
طراحی آلپاین A290
نسل جدید رنو 5 چهرهای دوست داشتنی و قابل توجه دارد، اما آلپاین A290 این موارد را با هیجان بیشتر ترکیب کرده است. نقش X در چراغهای جلو، خودروهای قدیمی رالی را به یاد میآورد. در این خودروها از روکش نوار برای چراغها استفاده میشد تا در هنگام تصادف، از پخش خرده شیشه در جاده جلوگیری شود.
آلپاین A290 با طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3.98، 1.81 و 1.51 متر، از رنو 5 کشیدهتر و کم ارتفاعتر است. فاصله عرضی بین چرخها نیز 5.8 سانتیمتر افزایش نشان میدهد. بدنه این خودرو بر رینگهای 19 اینچی استوار میشود.
وزن 1478 کیلوگرمی آلپاین A290 نیز در مقایسه با اکثر خودروهای برقی، به مراتب کمتر است.
کابین و امکانات آلپاین A290
در کابین آلپاین A290 میتوان صندلیهای اسپرت، فرمان D-شکل با دکمه قرمز بوست در سمت راست، دکمههای D , N و R در کنسول میانی، روکش فلزی پدالها و محل استراحت پا و صفحه نشاندهنده 10.25 اینچ و نمایشگر لمسی 10.1 اینچ با گرافیک متفاوت نسبت به رنو 5 را تشخیص داد. از طریق کلید گردان RCH آبی رنگ در سمت چپ فرمان هم میتوان میزان نیروی بازیافتی را تنظیم کرد.
مشخصات فنی آلپاین A290
قوای حرکتی آلپاین A290 از یک موتور برقی روی محور جلو تامین میشود. این درحالی است که تمامی رقبا به جز آبارث 500e، به صورت محرک-عقب یا چهار چرخ محرک تولید شدهاند. این پیشرانه در تیپ پایه و جی تی، 174 اسببخار تولید میکند. اما در تیپ GT پرفورمنس و GTS، خروجی پیشرانه به 215 اسببخار قدرت و 300 نیوتنمتر گشتاور افزایش مییابد تا شتاب صفر تا صد هاچبک اسپرت در این مدلها به 6.4 ثانیه برسد.
همچون نسل جدید رنو 5، سیستم تعلیق آلپاین A290 در محور عقب به صورت مستقل چند-اتصالی طراحی شده، که در این رده از خودروها بسیار کمیاب است. گذشته از نصب آنتیرول بار در محورهای جلو و عقب و ترمز چهار پیستون ساخت برمبو به همراه کالیپرهای آبی یا قرمز که از آلپاین A110 به این مدل منتقل شده، خودروساز فرانسوی سه مدل تایر از سری پایلوت اسپرت کمپانی میشلن را برای رانندگی در تابستان، مسیرهای خیس و یا برفی پیشنهاد کرده است، تا راننده آلپاین A290 در شرایط مختلف از عملکرد خودرو مطمئن باشد.
آلپاین A290 به مجموعه باتری 52 کیلووات ساعت مجهز شده است، که برد حرکتی 380 کیلومتر را فراهم میکند. با اتصال به جریان سریع 100 کیلووات، ذخیره باتری در مدت نیم ساعت از 15 به 80 درصد میرسد. ظرف 15 دقیقه، نیروی لازم برای پیمایش 150 کیلومتر فراهم خواهد شد.
چهار حالت رانندگی Save، اسپرت، عادی و Perso (بنابر تنظیمات راننده) نیز برای آلپاین A290 درنظر گرفته شده است، که واکنش پدال گاز، فرمان، صدای مصنوعی پیشرانه و نورپردازی داخلی را تغییر میدهد.
صدای پیشرانه این خودرو در واقع صدای فرکانس بالا حاصل از عملکرد موتور برقی است.
قیمت آلپاین A290
آلپاین از اعلام قیمت A290 خودداری نموده است، ولی اطمینان داریم که این مدل از رنو 5 با قیمت پایه 33,490 یورو (36,200 دلار) به مراتب گرانتر خواهد بود.
آلپاین از سال 2026 به ایالات متحده بازمیگردد، هرچند که متاسفانه قصد ندارد A290 را عرضه کند. سبد محصولات این برند فرانسوی در ایالات متحده، جانشین روباز A110 با پیشرانه برقی، یک شاسی بلند در سال 2027 و یک سدان در سال 2028 را دربرخواهد گرفت.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source