در کنار همه تغییرات مسابقات فرمول E در سال 2024، خودروی ایمنی هم تغییر کرده است. این نقش حالا بر عهده پورشه تایکان توربو GT قرار دارد، خودرویی که بیش از دو برابر شرکتکنندگان این رقابت، قدرت در اختیار دارد.
در فصل قبل، پورشه تایکان توربو S به عنوان خودروی ایمنی فرمول E انجام وظیفه میکرد. این خودرو در حالت بوست، 751 اسببخار قدرت داشت. البته در نسخه بروزرسانی شده، قدرت پیشرانه در دو حالت عادی و لحظهای به 764 و 939 اسببخار افزایش یافته است.
مشخصات فنی پورشه تایکان توربو GT
قدرت پورشه تایکان توربو GT، به 777 اسببخار میرسد، که البته با فعالسازی حالت Attack و به مدت 10 ثانیه، به 1019 اسببخار افزایش مییابد. حالت مذکور از طریق فشردن کلید کنار فرمان یا کشیدن پدال سمت راست فرمان، فعال خواهد شد.
بنابر اعلام پورشه، حالت Attack از سامانه موجود در خودروهای مسابقهای پورشه در فرمول E به تایکان توربو GT منتقل شده است. البته واقعیت این است که قدرت خودروهای حاضر در این رقابت برای تبعیت از قوانین، به 402 اسببخار محدود شده است که البته در حالت Attack به 469 اسببخار افزایش مییابد. بنابراین خودروهای شرکتکننده حتی در حالت بوست هم کمتر از نصب خودروی ایمنی، قدرت در اختیار دارند.
البته توجه داشته باشید که وزن 840 کیلوگرمی خودروهای حاضر در فرمول E (با احتساب راننده)، به مراتب از وزن 2.290 کیلوگرمی پورشه تایکان توربو GT (در وضعیت بدون راننده) سبکتر است. البته در صورت سفارش پکیج Weissach، برخی از تجهیزات تایکان توربو GT به منظور کاهش وزن، حذف خواهد شد.
مشخصات ظاهری خودروهای اعزامی
شرکت پورشه، دو دستگاه تایکان توربو GT را به مسابقات فرمول E اعزام میکند. نمونهای که با رنگ آبی Purple Sky تزئین شده، کیت Weissach را به همراه دارد در حالی که نمونه سبز Shade رنگ، یک نمونه چهار نفره است. البته هر دو خودرو به چراغهای هشدار، کپسول حریق و تجهیزات ارتباطی مجهز هستند، اما در هر مسابقه، فقط یکی از این دو خودرو در پیست حاضر میشود.
حالت Attack برای نخستین بار در فصل 2024 مسابقات فرمول E استفاده میشود. ظاهرا قرار است با تغییر قوانین، خودروهای Gen3 Evo و Gen4 در سالهای 2025 و 2026 نیرومندتر از شرکت کنندگان فعلی خواهند بود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source