رونمایی از مدرنترین محصول ژاپنی؛ آفتاب خودرو و بازگشت پرقدرت مزدا
در روزهای اخیر، فضای خودرویی کشور شاهد یکی از مهمترین رویدادهای سال ۱۴۰۴ بود. شرکت آفتاب خودرو، به عنوان عرضه کننده رسمی فروش و خدمات پس از فروش محصولات مزدا در ایران ، طی مراسمی در مجموعه ایران مال از جدیدترین محصول خود، کراساوور مزدا EZ-60 پردهبرداری کرد. این خودرو که در رده محصولات فناورانه و پاک قرار میگیرد، نشاندهنده استراتژی جدید این شرکت برای حضور قدرتمند در بازار خودروهای وارداتی است. آفتاب خودرو که از ابتدای آزادسازی واردات در سال ۱۴۰۳ فعالیت خود را با تمرکز بر برند اصیل مزدا آغاز کرده، اکنون با معرفی EZ-60 قصد دارد سهم خود را از بازار خودروهای لوکس و مدرن افزایش دهد. این خودرو در حال حاضر در پلتفرم “اتونوین” برای عرضه در آذر ماه ۱۴۰۴ قرار گرفته است.
نکته مثبت: ورود مزدا EZ-60 به بازار ایران، نه تنها تنوع محصولات ژاپنی را افزایش میدهد، بلکه تکنولوژی پیشرفته EREV را به خدمت مصرفکننده ایرانی در میآورد که پاسخی هوشمندانه به محدودیتهای زیرساختی شارژ خودروهای برقی است.
ریشههای مهندسی و تولد یک کراساوور نوین در همکاری با شرکای جهانی
مزدا EZ-60 محصولی است که برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ به جهان معرفی شد. این مدل، حاصل یک همکاری استراتژیک میان مهندسان ژاپنی مزدا و شرکای چینی است و بر پایه پلتفرم پیشرفته EPA1 توسعه یافته است. این پلتفرم که پیش از این در خودروهای مطرحی چون دیپال ۰۷ نیز به کار رفته، زیربنای مهندسی قدرتمندی را برای EZ-60 فراهم آورده است. برخلاف محصولات کلاسیک مزدا که بر موتورهای درونسوز تکیه داشتند، این مدل برقیسازی و استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال را در اولویت قرار داده است.
ایمنی سازهای و مقاومت بدنه؛ اولویت اول در طراحی
یکی از محورهای اصلی در طراحی این کراساوور، تمرکز بر ایمنی غیرفعال و استحکام بدنه است. طبق دادههای فنی، حدود ۸۶.۵ درصد از ساختار اسکلت این خودرو از فولادهای با استحکام بالا تشکیل شده است. این مواد پیشرفته در بخشهای حیاتی مانند ستونهای A و B و کلافهای اصلی بدنه به کار رفتهاند. مهندسی سازه این خودرو به گونهای است که توان تحمل فشاری تا حدود ۲۰۰۰ مگاپاسکال را دارد، که این عدد در کلاس کراساوورهای شهری یک استاندارد بسیار بالا محسوب شده و امنیت سرنشینان را در برخوردهای شدید تضمین میکند.
رونمایی مزدا EZ-60تحلیل فنی پیشرانه بردافزا (EREV)؛ راهحل نهایی برای پیمایشهای طولانی
مزدا EZ-60 در نسخه معرفی شده توسط آفتاب خودرو، از سیستم پیشران EREV بهره میبرد. در این سیستم، موتور برقی وظیفه اصلی حرکت خودرو را بر عهده دارد و یک موتور درونسوز به عنوان ژنراتور عمل میکند. این ترکیب هوشمندانه باعث میشود تا راننده حس رانندگی با یک خودروی تمام برقی را داشته باشد، در حالی که نگرانی از بابت تمام شدن شارژ باتری در مسیرهای طولانی یا نبود ایستگاه شارژ حذف میشود.
مشخصات موتور برقی و انتقال قدرت
موتور برقی این خودرو که در محور عقب نصب شده (RWD)، توانایی تولید ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولید شده توسط یک گیربکس تکسرعته برقی اتوماتیک به چرخها منتقل میشود. این مشخصات فنی به EZ-60 اجازه میدهد تا شتاب صفر تا صد کیلومتر را در تنها ۷.۸ ثانیه ثبت کند ، که برای یک کراساوور با این ابعاد، عددی بسیار مطلوب ارزیابی میشود.
نقش موتور بنزینی و بازدهی مصرف سوخت
در این نسخه، یک موتور ۱۵۰۰ سیسی تنفس طبیعی وظیفه تولید برق و شارژ باتریهای ۳۱.۷ کیلوواتساعتی را بر عهده دارد. نوع باتریهای به کار رفته از تکنولوژی لیتیوم یون (LFP) است که به دلیل طول عمر بالا و پایداری حرارتی شناخته میشوند. مصرف سوخت این خودرو در حالتی که شارژ باتری در حداقل قرار دارد، تنها ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
نکته منفی: با وجود کارایی بالای سیستم EREV، پیچیدگی سرویسدهی به دو پیشرانه (برقی و احتراقی) در بلندمدت ممکن است نیازمند تخصص و قطعات خاصی باشد که شبکه خدمات پس از فروش باید آمادگی کامل برای آن داشته باشد.
مزدا EZ-60پیمایش افسانهای؛ سفر ۱۱۰۰ کیلومتری بدون توقف
یکی از خیرهکنندهترین ویژگیهای مزدا EZ-60، حداکثر مسافت پیمایش آن است که بر اساس استانداردهای اعلامی به بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر میرسد. این برد طولانی ناشی از هماهنگی دقیق میان موتور ژنراتور و ظرفیت باتریهاست. برای کاربری در کشوری مانند ایران که فواصل بین شهری زیاد است، این خودرو میتواند گزینهای ایدهآل باشد؛ چرا که عملاً نیاز به توقفهای مکرر برای سوختگیری یا شارژ را به حداقل میرساند.
کابین دیجیتال و تجهیزات رفاهی؛ تعریف دوباره لوکسگرایی ژاپنی
با ورود به داخل کابین مزدا EZ-60، با محیطی کاملاً مدرن و فراتر از انتظار روبرو میشویم. تریم داخلی از جنس چرم مرغوب بوده و طراحی داشبورد به صورت مینیمالیستی انجام شده است. استفاده از دستگیرههای مخفی برقی و درهای بدون فریم (Frameless) حس لوکس بودن و آیرودینامیک بالا را به سرنشینان القا میکند.
نمایشگرهای هوشمند و سیستمهای چندرسانهای
در مرکز کابین، یک صفحه نمایش لمسی غولپیکر ۲۶.۴ اینچی با رزولوشن 5K خودنمایی میکند. این نمایشگر مرکز کنترل تمامی امکانات رفاهی و سرگرمی خودرو است. علاوه بر این، سیستم هدآپ دیسپلی (HUD) با ابعاد معادل ۵۰ اینچ، اطلاعات حیاتی رانندگی را روی شیشه جلو منعکس میکند تا راننده نیازی به چشم برداشتن از جاده نداشته باشد. سیستم صوتی حرفهای این خودرو نیز با ۲۳ بلندگو، تجربهای بینظیر از شنوایی را فراهم میسازد.
آسایش سرنشینان و صندلیهای پیشرفته
صندلیهای این خودرو از نوع “جاذبه صفر” (Zero Gravity) هستند که با ارگونومی خاص خود، خستگی ناشی از رانندگی طولانی را به شدت کاهش میدهند. هر دو صندلی راننده و سرنشین جلو دارای تنظیمات برقی ۵ جهته بوده و به سیستمهای گرمکن و سردکن مجهز شدهاند. تهویه خودکار دو کاناله نیز دمای مطلوب را برای تمامی نقاط کابین تضمین میکند.
ایمنی و دستیارهای رانندگی؛ نظارت هوش مصنوعی بر جاده
مزدا EZ-60 به مجموعهای از پیشرفتهترین سیستمهای ایمنی مجهز شده است تا در رده ایمنترین خودروهای بازار قرار گیرد. این خودرو دارای ۹ کیسه هوا شامل ایربگهای راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای و حتی ایربگ مرکزی جلو است.
مزدا EZ-60رادارها و سیستمهای پایش لحظهای
تکنولوژیهای کمکی راننده در این محصول شامل کروز کنترل تطبیقی هوشمند، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از لاین و مانیتورینگ نقاط کور است. همچنین، سیستمهای پایش رفتار راننده و تشخیص خستگی به صورت مداوم وضعیت هوشیاری فرد را بررسی میکنند. از دیگر نوآوریهای این مدل میتوان به آینههای جانبی دیجیتال مجهز به دوربین و نمایشگرهای اختصاصی داخل کابین اشاره کرد که دید در شب و باران را به شکل چشمگیری بهبود میبخشند.
نکته مثبت: مجهز بودن به هوش مصنوعی و دستیار صوتی در این خودرو ، تعامل میان راننده و خودرو را به سطحی جدید ارتقا داده و بسیاری از دستورات را بدون نیاز به لمس مانیتور اجرا میکند.
«کامران تفتی در مراسم رونمایی اعلام کرد که این کراساوور مدرن را برای همسرش، متین ستوده، خریداری کرده است.»
ابعاد و قابلیتهای حرکتی؛ کراساووری برای تمام مسیرها
مزدا EZ-60 با طول ۴۸۵۰، عرض ۱۹۳۵ و ارتفاع ۱۶۲۰ میلیمتر، ابعادی متناسب برای یک SUV شهری دارد. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون مستقل و در عقب از نوع مولتیلینک است که پایداری بسیار خوبی را در پیچها و نرمی مطلوبی را در سطوح ناهموار فراهم میکند. استفاده از رینگهای ۱۹ یا ۲۱ اینچی نیز به ابهت ظاهری این خودرو افزوده است.
در جدول زیر، خلاصه مشخصات فنی و امکانات این خودرو را مشاهده میکنید:
| مشخصه فنی / امکانات | توضیحات و مقادیر |
|---|---|
| نوع پیشرانه | بردافزا (EREV) – دیفرانسیل عقب (RWD) |
| حجم موتور بنزینی (ژنراتور) | ۱۵۰۰ سیسی تنفس طبیعی |
| حداکثر توان موتور برقی | ۲۵۸ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
| حداکثر پیمایش ترکیبی | بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر (استاندارد CLTC) |
| ظرفیت و نوع باتری | ۳۱.۷ کیلووات ساعت – لیتیم یون (LFP) |
| مصرف سوخت (حداقل شارژ) | ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر | ۷.۸ ثانیه |
| ابعاد بدنه (میلیمتر) | ۴۸۵۰ طول / ۱۹۳۵ عرض / ۱۶۲۰ ارتفاع |
| سیستم تعلیق (جلو/عقب) | مکفرسون مستقل / مولتیلینک |
| تعداد کیسه هوا | ۹ عدد (شامل ایربگ مرکزی جلو) |
| سیستم صوتی | ۲۳ بلندگو |
| نمایشگر مرکزی و هدآپ | ۲۶.۴ اینچ (5K) / ۵۰ اینچ (HUD) |
| سایز تایر و رینگ | ۱۹ / ۲۱ اینچ |
منبع جدول: کاتالوگ رسمی مشخصات فنی MAZDA EZ-60 EREV – شرکت آفتاب خودرو
مزدا EZ-60چشمانداز بازار و رقابت؛ مزدا EZ-60 در مقابل رقبا
با ورود این محصول به بازار ایران، رقابت در سگمنت کراساوورهای وارداتی و برقی وارد فاز جدیدی میشود. مزدا EZ-60 با تکیه بر نام پرآوازه مزدا و ارائه پکیجی که نقصهای خودروهای تمام برقی را با سیستم بردافزا پوشش داده، شانس بسیار بالایی برای موفقیت دارد. شرکت آفتاب خودرو با نشانی دفتر مرکزی در جاده مخصوص کرج ، متعهد به ارائه خدمات پس از فروش گسترده برای این محصول فناورانه شده است تا اطمینان خاطر مشتریان را جلب کند. این خودرو نه تنها برای خانوادهها به دلیل فضای جادار، بلکه برای علاقمندان به تکنولوژی به دلیل امکانات بیشمار دیجیتالی، انتخابی هوشمندانه در بازار آذر ماه ۱۴۰۴ خواهد بود.
source