در روزهای اخیر، چندین شرکت بزرگ چینی که در زمینه تامین مواد اولیه باتریهای لیتیومی فعالیت میکنند، اطلاعیههای رسمی مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود صادر کردهاند. دلیل اصلی این تصمیم، بالا رفتن هزینههای خرید مواد خام در بخش بالادستی و همچنین جهش ناگهانی تقاضا در بازارهای جهانی به واسطه حرکت کشورها به سمت گذار انرژی و استفاده از سوختهای پاک اعلام شده است. برای مصرفکنندگان نهایی، این تغییرات به این معناست که احتمالا قیمت تمام شده خودروهای انرژی نو (برقی و هیبریدی) در سال 1405 خورشیدی و سالهای پس از آن، با افزایش محسوسی همراه خواهد بود.
شرکت هونان یوننگ (Hunan Yuneng) که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد کاتدی برای باتریهای لیتیوم-یونی در چین محسوب میشود و مشتریان تراز اولی همچون شرکتهای کاتل (CATL) و بیوایدی (BYD) دارد، اعلام کرده است که نرخهای جدید خود را اعمال میکند. طبق بیانیه این شرکت، از تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۴۰۴، هزینه فرآوری تمامی محصولات خانواده کاتد لیتیوم-آهن-فسفات این مجموعه، به میزان ۳۰۰۰ یوآن (معادل ۴۲۵ دلار) به ازای هر تن، بدون احتساب مالیات، افزایش مییابد. همچنین این شرکت تاکید کرده است که در صورت نوسانات شدیدتر در بازار یا قیمت مواد خام، حق مذاکره مجدد برای تغییر قیمتها را برای خود محفوظ میدارد.

در همین راستا، شرکت دژیا انرژی (Dejia Energy) که یکی دیگر از تولیدکنندگان سرشناس باتری است، خبر داد که از تاریخ ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۴، قیمت فروش محصولات باتری خود را بر اساس لیست قیمتهای فعلی، ۱۵ درصد افزایش خواهد داد. این شرکت نیز علت اصلی این شوک قیمتی را رشد قابل توجه هزینههای تامین مواد اولیه عنوان کرده است.
بر اساس گزارشهای منتشر شده توسط رسانه OFweek، قیمت ماده هگزافلوئوروفسفات لیتیوم که به عنوان نمک رسانا در الکترولیتهای مایع باتریهای شارژشونده استفاده میشود، تنها در عرض دو ماه از ۵۵ هزار یوآن به ۱۲۰ هزار یوآن (حدود ۱۷ هزار دلار) در هر تن رسیده است که رشدی خیرهکننده و بیش از ۱۱۸ درصدی را نشان میدهد.
وضعیت در مورد اکسید کبالت لیتیوم که در ساخت کاتد باتریها کاربرد دارد نیز مشابه است. قیمت این ماده از ۱۴۰ هزار یوآن در ابتدای سال میلادی، به ۳۵۰ هزار یوآن (معادل ۴۹,۶۰۰ دلار) در آبان ماه ۱۴۰۴ رسیده است که حکایت از افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی دارد.
در حال حاضر، قیمت کربنات لیتیوم با درجه خلوص مناسب برای باتری، از مرز ۹۴ هزار یوآن (۱۳,۳۰۰ دلار) در هر تن عبور کرده است. تنها در ماه آبان، این ماده رشد قیمتی بیش از ۱۶ درصد را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند به ازای هر ۱۰ هزار یوآن افزایش در قیمت این ماده، هزینه تمام شده مواد کاتد لیتیوم-آهن-فسفات به طور مستقیم بین ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ یوآن در هر تن افزایش مییابد.
آمارها نشان میدهند که باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) در حال حاضر ۸۱.۵ درصد از ظرفیت نصب شده در بازار باتریهای قدرت در چین را به خود اختصاص دادهاند. طبق گزارشهای عمومی، به دلیل تداوم ناترازی میان عرضه و تقاضا در این بازار، بسیاری از خودروسازان برای اطمینان از تامین باتریهای مورد نیاز خود، به سمت تولیدکنندگان پیشرو هجوم بردهاند. این تلاشها برای پیشگیری از ایجاد گلوگاه در زنجیره تامین و جلوگیری از توقف یا تاخیر در برنامههای تولید خودرو صورت میگیرد.
شدت این رقابت و نگرانی به حدی است که «هه شیائوپنگ»، رئیس هیئت مدیره شرکت خودروسازی ایکسپنگ (Xpeng)، در اظهارنظری عمومی عنوان کرد که او برای تضمین سهمیه باتری خودروهایش، مجبور شده است شخصا با مدیران تمامی شرکتهای بزرگ باتریسازی ملاقات و گفتگو کند.
نظر شما در خصوص آینده خودروهای برقی و باتریها چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- رتبهبندی نصب باتری خودروهای برقی در چین طی نیمه نخست ۲۰۲۵؛ سهم ۶۶.۶ درصدی CATL و BYD از بازار
- شروع طرح ملی چین برای یکسانسازی دادههای باتری خودروهای برقی
source
